|
Post by Hawken on Feb 28, 2005 14:29:15 GMT 1
Jeg oppfordrer hver enkelt jævel som går ut av 3 klasse VGS om å gi faen i russekostymer og de jævla tema-dagene. Ikke nok med at russeservice leverer klær av barnearbeid, men det koster - og det er totalt meningsløst. Idag observerte jeg en tema-dag på Stokmarknes VGS - "Hippie-dag"....... ... Der hadde alle på seg bestemors pysjamas, fars flerfarga skjorte og dreads-parykk. De satte opp en cd-spiller i kantina og spilte høy musikk (Janis Joplin seff) - Så tenkte jeg: Faen for noen duster - om de skal være kule og først gjøre noe kult burde de gjøre det hver dag eller helt umotivert og random istedenfor å gjemme seg bak RUSSE-navnet og være hemningsløse og lekne.
Så er det all alkoholiseringen og rølpet som følger med. Trenger alle ungdommer en UNNSKYLDNING for å være idiot i en måned? Det kan man vel faen meg være resten av året og. UTEN RUSSEKLÆR. Jeg fordømmer ungdommens rølp i måned: Mai.
|
|
Liller
New Member
Bygg bruer,ikke murer
|
Post by Liller on Feb 28, 2005 14:52:02 GMT 1
Ok, for det første har russeklær og barnearbeid lite med tema-dager å gjøre. Når de har tema-dager er det ikke for å gjemme seg bakom det å være russ for å "være kule og gjøre noe kult" for en gangs,men for å finne på noe gøy og skape ett sosialt felleskap mellom de som går i 3 klasse.
Ingen tvinger russen til å drikke så mye i mai, ( jeg synes selfølgelig ikke det er bra med all alkoholiseringen) men det har vell blitt en del av russefeiringen. Russen skal jo feire at de nå er ferdig med vgs, og om de mener at det å drikke seg sanseløs er gleden med det; let them! Om du hadde vært russ i år ville du sikkert vært med på feiringen også.
|
|
milahy
Full Member
Maja GN.
|
Post by milahy on Feb 28, 2005 16:24:24 GMT 1
Jeg har tenkt på dette med russ og russefeiring ganske lenge nå. Faktisk helt siden 10.klasse og orangeruss. Jeg synes det er ganske teit. Det må da finnes andre måter å feire at de er ferdig på vgs. uten å kle seg opp i russeklær og tulle mye i russetiden. Når det kommer til tema-dager synes jeg egentlig ikke det gjør noe. Er sikker veldig morsomt å være med på men jeg skjønner ikke helt forbindelsen mellom at de er ferdig på vgs og hippie-kostymer (om det er noen? ) Så sånn sett er det litt teit. Kunne godt tenkte meg at det var slike ting på skolen oftere bare for å ha det litt mer gøy enn vanlig, uten at det skal være noe mer.
|
|
milahy
Full Member
Maja GN.
|
Post by milahy on Feb 28, 2005 16:31:13 GMT 1
|
|
|
Post by Hawken on Feb 28, 2005 16:47:52 GMT 1
Om du hadde vært russ i år ville du sikkert vært med på feiringen også. .. Nå skal du ikke være så snar og dømme, Christina. Jeg har hengte opp lapper på hele Sortland VGS i høst om advarsler og fordømming av Russ. Og - Om de vil drikke seg fulle, selvfølgelig. De må gjerne drikke til de får så masse knuter i dusken på lua si at den faller av. Men, som før: Blir dette forumet brukt for å ta opp skepsis og opplysninger om ting, og jeg valgte å lage en tråd om den helvetes russetiden:) Ikke bare skjuler de "råskapen" sin bak Russenavnet, men skjuler deretter Russe-tilværelsen bak unnskyldningen: "Tradisjon". Jeg finner det hele helt utrolig rart og smakløst på alle måter omtrent. Maja: Halleluja ;D
|
|
|
Post by Øyvind on Feb 28, 2005 18:10:40 GMT 1
Neinei, men for å forsvare christina så stilte jo hun bare spørsmålstegn til det du sa, og hev seg med på diskusjonen. Skal alle være enige? Det ville vært en fin diskusjon. Er selv ikke no særlig for hele russegreia, og var på nippet til å ikke bestille russeklær, men siden en viss samboer så og si hadde kniven i strupen på meg gjorde jeg det alikevel, men var ikke akkurat raus i kjøpinga. Nok om det. At de har temadager er ikke det værste synes jeg heller. Greit å gjøre noe litt annerledes en dag. Det skaper på en måte en viss stemning i flokken. Hadde selvfølgelig vært enda kulere om noen hadde laget en temadag helt utenom russ elns. At bare en hel skole hadde avtalt å finne på noe sprøtt en dag. Kle seg ut som noe sykt å tatt med litt snacks på skola, satt seg i aulaen og nekta å dratt på time Nå drømmer jeg meg bort... *kjede seg*
|
|
espens
Junior Member
|
Post by espens on Feb 28, 2005 18:15:10 GMT 1
Hele greia med russ er jo helt played out som de sier på andre sida av det store havet. Tro hvor mye penger Russeservice håver inn fordi folk skal ha en dress de kan bruke når de skal frike ut den ene gangen i sitt liv. Og såklart på truser som sier et-eller-anna og alt mulig anna dilldall. Folk får gjøre som de vil, men hele greia er rimelig tåpelig. Da jeg gikk ut av videregående var vi ganske mange som ikke var russ. JA til å stå i lag med grunnkurs og sprute vann på russen!
|
|
|
Post by Øystein BL on Feb 28, 2005 18:22:12 GMT 1
temadager er isolert sett en kul greie. at det derimot blir et opplegg en må være russ for å utføre (eller i det hele tatt være kreativ nok til å tenke ut selv) er bare trist, synes hele idéen mister sin verdi right there. synes hele russementaliteten er ganske patetisk i seg selv. hva med å leve ut sin glede hver eneste dag? uten å ha en unnskyldning eller årsak å henvise til? for meg er russ en god grunn til å holde seg inne i mai. jeg blir bare sur av å gå ut ;D okei, nok demonisering nå
|
|
|
Post by Hawken on Feb 28, 2005 18:55:58 GMT 1
Som det fler ganger ble påpekt her - Har temadagen(e) jeg snakket om mistet all sin verdi, siden det kunne lett blitt gjort hver dag. Om ikke VGS-folk vet annet enn å kun sosialisere i Mai, tror jeg noen mista grepet et eller annet sted. Fester kan man lett arrangere oftere, Revyer, Mat-fester, tema-dager med klær.... ALLE disse tingene kan man gjøre utenom i Mai folkens. For noen er vel russekostymet en måte å komme ut av skjoldet sitt på og kan være "crazy" i en måned uten at noen synes du har gått av hektene.... for du er jo RUSS ... Er du ikke?!?!
|
|
|
Post by Marianne H. on Feb 28, 2005 23:09:22 GMT 1
Det jeg synes er mest interessant med russefeiringen etter år 2003 er at eksamen ikke er før i juni. Tredjeklassingene feirier at de er ferdige leeenge før de faktisk er det. Det er fint å markere noe så stort som at man er ferdig med videregående, men hvorfor gjøre det en måned før man har grunn til det? Mange som er russ stryker jo på eksamen og må gå et år til, og har derfor ingen grunn til å være galde i det hele tatt.. Selv var jeg deltidsruss. Jeg kjøpte en lue hos russeservice, og fant noen billige røde klær på salg i en vanlig butikk. Istedet for å bruke en formue på sånne hvite merker kjøpte jeg tekstiltusj og dekorerte russebuksa mi selv. Det var faktisk ganske gøy Senere viste det seg at alle i klassen min hadde strykemerker til overs som de mer enn gjerne gav til meg, så jeg fikk noen vanlige merker også. Selv om jeg ikke var på noen fester synes jeg det var litt koselig å være russ. Hele klassen fant på navn til hverandre, og på 16. mai hadde vi et eget lokale litt utenfor byen hvor vi var samlet og spise og koste oss uten noen fra andre klassen. Men det aller beste med russetida var å løpe langs barnetoget på 17. mai! Det har jeg hatt lyst til siden jeg var lita Mange vil kanskje kalle meg en sellout fordi jeg valgte å være russ, men jeg følte at å være det sammen med musikklinjeklassen min - en klasse hvor alle kjente hverandre og hadde det gøy sammen på daglig basis - ikke ville føles falskt. Selv om man er "alternativ" og kritisk til russeservice og drikking og at det der, så mener jeg man kan ta del i russefeiring om ikke annet, enn bare for å vise at man klarer å holde seg edru hele russetida og samtidig ha det gøy
|
|
Hopalong
Full Member
"I'm not normally a religious person...but if you're up there...save me SUPERMAN!"
|
Post by Hopalong on Mar 1, 2005 4:51:49 GMT 1
Jeg satt i russestyret under min russetid og var forferdelig lei av hele greia naar f;rst mai var igang. Jeg var ogsaa knuteonkel og ble kasta paa taket av musikklinja som en knuteregel. Jeg brukte veldig lite penger paa hele russefeiringa og det er jeg veldig glad for i ettertid. Det er noe med samhold og det sosiale med russetida som er bra, men samtidig noe forferdelig raattent med hele opplegget.
|
|
|
Post by proVista on Mar 1, 2005 12:35:00 GMT 1
Jeg valgte å ikke kjøpe russeklær av to grunner; ikke hadde jeg råd uansett og dessuten på grunn av den tvilsomme produksjonen. Russetiden i seg selv er flott. Det er flott at folk kan sosialisere seg litt og, ja, feire at man er ferdig på skola. Det som er teit da er at spesielt her på stokmarknes er det nesten bare nå i russetia folk føler litt samhørighet med hverandre og prøver å være sosiale utover det vanlige. Egentlig blir det bare tull det også for de fleste er sure og negative til å kle seg ut for det "ser teit ut" Derfor jeg liker SRC-"miljøet." Folk finner på sosiale ting selv og er positive.
|
|
Liller
New Member
Bygg bruer,ikke murer
|
Post by Liller on Mar 2, 2005 8:48:53 GMT 1
TH, tror du missforsto. Det jeg mente var at man ikke trenger å kjøpe russeklær hos russeservice for å være med i russefeiringa/temadager.
|
|
ebO
Full Member
Yes, the Universe IS out to get you...
|
Post by ebO on Mar 2, 2005 23:26:51 GMT 1
La barna leke.
Ikke alle har det i seg. Noen finner sikkerhet i å være litt tullete bak et russenavn. Om de så vil, så skal ikke jeg stoppe dem, i alle fall.
Men, GUD, så stygge russe accessories er blitt. Jeg mener... Russekondomer. Gi meg en pause.
HVOR er kjeldressen pluss lue og bambusstav ?!
|
|
|
Post by Mini on Mar 3, 2005 18:53:29 GMT 1
La barna leke. Ikke alle har det i seg. Noen finner sikkerhet i å være litt tullete bak et russenavn. Om de så vil, så skal ikke jeg stoppe dem, i alle fall. Men, GUD, så stygge russe accessories er blitt. Jeg mener... Russekondomer. Gi meg en pause. HVOR er kjeldressen pluss lue og bambusstav ?! Yeah! You go...boy! Men..jeg er så mistenksom til russeklær nå...siden det sies at det er barnearbeid involvert..
|
|