|
Post by Øystein BL on Apr 13, 2005 1:01:00 GMT 1
politisk korrekt.
|
|
vegane
Junior Member
fred, frihet og kj?rleik
|
Post by vegane on Apr 13, 2005 11:26:23 GMT 1
selv om jeg forsåvidt er enig i resonnementet ditt - det der er det mest PK jeg har hørt på ganske lenge. so? det va jo bare mi meining å den kan vær så mye eller lite politisk korrekt som det går ann å vær så lenge æ føl at den er rett..kan den ikke?
|
|
|
Post by Øystein BL on Apr 13, 2005 14:56:31 GMT 1
selvsagt kan den det. interessant observasjon, bare.
|
|
|
Post by Geir E. on Apr 21, 2005 9:15:51 GMT 1
russe revyen var ikke så værst da..
|
|
|
Post by Anja on Apr 21, 2005 9:53:30 GMT 1
Russe revyen var morsom:P
|
|
|
Post by Hawken on May 19, 2005 1:17:56 GMT 1
Ok.
Nå er russetiden over, og uniformene er borte. Oyeeh.
|
|
|
Post by Øyvind on May 20, 2005 22:39:11 GMT 1
Fikk dvd'n av russerevyen i dag Jævla fett!
|
|
|
Post by Geir E. on May 23, 2005 17:19:08 GMT 1
ah.. den vil jeg se jeg vil se deg danse øyvind ;D
|
|
|
Post by deaven on May 29, 2005 22:11:44 GMT 1
Det er en myte jeg ønsker å drepe.
FOLK stryker ikke fordi dem drikker i 2 uker + 3 dager. Som er nøyaktig hvor lenge selve russetiden varer. FOLK stryker fordi dem ikke har gjort en drit alle de andre dagene i året.
Så over til en del formaliteter med russetiden.
1. Russeklær: Hva er så himla galt med at folk får lov til å oppleve et fellesskap i 17 dager. Hva er galt med at folk ikler seg rødt, blått, grønnt eller svart. Det symboliserer hva slags utdanning de har valgt gjennom sine år på videregående. Hva er galt med å vise at man snart er ferdig med videregående? Det er faktisk litt morsomt. Det kjedelige er at alle går rundt i de samme gensrene og har nøyaktig like strykemerker. Det skulle vært mulig å ha en større variasjon i disse. Fordi det er morsomt å pynte opp en drakt. At russeservice nærmest har monopol på disse kostymene er en smule negativt. At de bruker barnearbeid er jo heller ikke så gøy. Tviler på at det er mange som går med russeklær og synes at akkurat det er morsomt. Men det er nå en gang sånn denne verden fungerer. Hvor enn dumt det måtte være. Angående disse barna, så er det kanskje det eneste levebrødet de har, og å boikotte det for å få russeservice til å bruke andre midler for å få i stand russeklærne er vel å frarøve en rekke mennesker sitt levebrød. Det er ikke akkurat som om disse barna sitter å velger mellom å gå på arbeid eller gå på skole. Skoletilbudet er ikke der rett og slett. Dessuten trenger familiene disse pengene for å overleve. En bedre løsning framfor å boikotte, er vel heller å bruke overskuddet til å finansiere et skoletilbud i de landene hvor barnearbeid er et problem. For så å bruke pengene på stipender til barn i disse landene, slik at de får råd til å gå på skole uten at familien sulter ihjel. Det går ikke an å forandre verden på en dag, og bare kutte ut det vi ikke liker. Vi må gjøre noe med det, dersom det skal forandre seg. For etter noen år, vil de som har blitt utdannet i disse landene, forhåpentligvis være i stand til å utdanne flere. Skape arbeidsplasser. Bygge opp landets økonomi, og sårledes øke levestandarden og velferden. Dette kan kreves gjennom forbrukermakt, og ikke med at 2-3 stykker boikotter hele driten. Verden er ikke en idyllisk lekeplass, og der den er mest ødelagt, må den bygges opp sten for sten. Isteden for at vi skal lukke øynene for disse landene, og nekte dem å selge oss noe, fordi de har barnearbeid. Det hjelper ikke å knuse den lille industrien disse landene har, den må finansieres og utvikles. Slik at de også en dag kan få bedre vilkår. Å tro at dette skjer av seg selv om vi lar være å bruke våre penger der, er rett og slett naivt. Jeg personlig ville ikke syntes det hadde vært spesielt gøy å jobbe i en tekstilfabrikk i en alder av 8 år, men om det var det eller å sulte ihjel, så vet jeg hva jeg ville valgt.
2. Russekort: Dette er jo noe av det mest geniale med russetiden, at folk lager seg kort som de kan dele ut til venner, bekjente og ikke minst elleville barn. Tror ikke det fantes noe morsommere som liten, enn å samle inn store bunker med kort. Disse kortene representerer også et minne for livet. For når folk er ferdig med videregående, så drar de som oftest land og strand avgårde, og ser hverandre trolig aldri igjen, ihvertfall ikke med det første. Da har man i det minste et kort der man kan minnes de man har mistet kontakten med.
3. Hvorfor feire før skolen er over: Jeg lurer på hvem som er interessert i å være på skolen etter at den er ferdig? Jeg lurer på hvem som har interesse av å gå rundt på skolen i russeklær når det er ingen andre der? Jeg for min del har ferie da, og skolen er den siste plassen jeg ønsker å oppholde meg. Derfor kan ikke feiringen starte etter at skolen er ferdig.
4. Temadager: Dette er opplegg som er satt opp for å ha det morsomt i russetiden, det er verken fantasiløst eller teit. Det er rett og slett morsomt. Hvorfor skal man gjøre noe hele tiden for å legalisere det? Kan man ikke gjøre det noen ganger å ha det artig uten at det skal være teit av den grunn? Kritikk angående valg av temaer kan forsåvidt taes opp, og folk kan sikkert klage på at folk kler seg ut som pimper og horer så mye de vil. Men akkurat som når foreldrene dine sier til deg at du må spise alt på tallerken og tenke på de i afrika, så tror jeg verken horer eller afrikanere BRYR seg om hva akkurat du gjør med ditt liv. Det kan kanskje oppfattes som et hån mot mennesker i vanskeligstillte situasjoner, men det er allikevel ikke ondskapsfullt. Det kan også oppfattes som at man prøver å identifisere seg med horer og pimper, og sårledes tar bort et tabu-stempel angående samtale emnet. Anledningen passer derfor godt til å ta opp det som et tema. Hvor folk kan få litt tid til ettertanke og faktisk verdsette hvor godt de egentlig har det. Tror ikke vi er tjent med å mystifisere alt i samfunnet som er tabu-belagt. Og hvorfor skal folk på DØD OG LIV dumme seg ut hver eneste dag. Jeg personlig ønsker ikke å dumme meg ut hver eneste dag. Hvorfor kan ikke folk få lov til å ha en unnskyldning til å dumme seg ut iløpet av de 17 dagene. Det er en opplevelse for livet, og nødvendigvis ikke noe du gjør hver eneste dag. Er det ikke litt fint å ha opplevelser å minnes, framfor å måtte gjøre noe hele tiden. Den første skoledagen var gøy, så ble det utrolig kjedelig. Artig å dumme seg ut en gang, og gjøre det hele livet er vel ikke akkurat så spesielt morsomt. Det er noe med å ha litt rom for noe dumt en stund, uten at det skal forfølge deg resten av livet. Dessuten har man alltid et valg, og man trenger ikke å gjøre dumme ting i russetiden. Man kan faktisk la være. Det er som regel de som oppfører seg som idioter alle de andre dagene i året, som også oppfører seg som idioter i russetiden. Jeg kjenner ikke til så mange som drastisk forandret seg i russetiden. Om dere har eksempler på dette, så gjerne del de med meg, slik at jeg kan forstå hva dere prater om. At tema-dagene er utelukkende for russ er vel heller ikke så utrolig dumt som noen skal ha det til. Hva er problemet med at de som faktisk er russ det året det angår, faktisk får føle at noe er spesielt tilrettelagt for dem og ingen andre der og da. Det er ingen som sier at det ikke kan lages temadager resten av året. Det er vel sånn i Norge at vi feirer en av de amerikanske helligdagene med en såkallt Halloween-aften med en såkallt temafest. Hvor folk sminker seg opp. Så hverdagen er vel ikke helt uten tema dager foruten om i russetiden. Slik det så ut til at enkelte skulle ha det til. Itilegg er alle de som er russ over 18 år, og det gjør sjenkebevildningen enklere. Siden disse temafestene ofte arrangeres på uteplasser der mindreårige ikke har lov til å ferdes uansett. Når alle har russeklær en plass, kan man selge alkohol, uten å bekymre seg for legitimasjon og lignende. Man får også se hvem andre som faktisk også er ferdig med videregående. Noe man ikke gjør til vanlig, siden folk flest sklir inn i mengden på en skole med cirka 700 elever.
5. Russerevyen: Hvorfor ikke dette kan gjøres hver eneste dag. Det er ganske simpelt egentlig. Man har ikke tid til å sette opp en revy hver måned. Russetiden passer derfor ypperlig til å sette den opp. Deler av russerevyen handler dessuten om å drite ut lærere litt. Som forhåpentligvis appelerer til lærerenes selvironi. Men om det ikke gjorde det, så er det fint at ikke lærerene baserer standpunkt karakterer på bakgrunn av en fornærmelse de har mottatt hver eneste måned i et helt år. Det kan bli et ganske oppbrukt tema, om det gjøres for mye. Sårledes er det fint at man kan gjøre det en gang, og være ferdig med det. De som har tid til det, kan sette opp revyer når som helst om de vil. Det er ingen som nekter dem. Men russerevyen er faktisk noe som kommer på vitnemålet, og er sårledes ikke bare for show, men også noe folk kan vise tilbake til hvor enn de skal videre i verden.
...det største problemet jeg har med russetiden er at det er så hardt linket opp mot 17.mai og nasjonaldagen. Jeg misliker sterkt nasjonalisme og at russefeiringa skal avsluttes med et eget russetog for kongen og monarkiet har for meg en litt bitter smak. Men det er bare en personlig oppfattning, og ingen trenger å gå i russetoget om de ikke vil det. Folk trenger heller ikke være russ i det hele tatt. Fint å bo i et fritt land gitt.
:-)
|
|
|
Post by Hawken on May 30, 2005 0:22:47 GMT 1
Hæhæ. "Felleskapet" du nevner er vel rimelig påtatt og ikke minst forventa? Det er ikke helt tatt ut av det blå som en kreativ idé den dag i dag? Og hvorfor symbolisere at man er ferdig på skolen med å bruke penger på like klær? Og - at Russeservice har monopol på disse klærne er "en smule negativt" ... ? ... "Tviler på at det er mange som går med russeklær og synes at akkurat det er morsomt." - vel, der nærmet du deg nesten helt egenhendig til problemstillinga stilt først i forumet ;D God idé om å gi litt skolepenger mot barnearbeid, men det er vel kanskje ikke akkurat det som skjer ? De går vel direkte til helt andre ting? "Hvorfor kan ikke folk få lov til å ha en unnskyldning til å dumme seg ut iløpet av de 17 dagene." - Mikael, den problemstillingen er direkte kvalm. Om man trenger en unnskyldning for å dumme seg ut i 17 hele dager, er det ikke russe-stempelet det står i. Og poenget med diskusjon om temadager, er at det også er en smule påtatt, men kanskje ikke kjedelig. Jeg mener at om en klasse har delt 3 år på VGS sammen, burde det kanskje skje litt kule ting fordelt over årene man deler sammen, og ikke at alt skal komme rasende i måned Mai, kun fordi at da kommer russetiden? Synes ikke det er kreativt i det hele tatt Det er gjort før, hvert år omtrent. Men for all del. Men ordet kreativt hører såvidt ikke hjemme i russetiden for min del:) En ting til - ingen her har forsåvidt nevnt at Russerevyen skal gjøres oftere enn en gang.
|
|
|
Post by deaven on May 30, 2005 0:40:33 GMT 1
"God idé om å gi litt skolepenger mot barnearbeid, men det er vel kanskje ikke akkurat det som skjer ? De går vel direkte til helt andre ting?"
For at ting skal skje må man kreve det. Først må man få flere alternativer enn bare russeservice å handle fra. Slik at man kan velge å handle hos motparten om ikke kravene blir møtt. Dermed er monopolet russeservice har mitt største problem med russeklær. For det gjør oss totalt avhengig av en leverandør, som da kan gjøre hva den enn vil. I den senere tid har det faktisk dukket opp andre som selger russeklær. Det gjelder å bruke disse, og gjøre rom for flere. For jo flere leverandører, jo mer forbrukermakt har man. Det bør dermed opplyses om at man ikke konsekvent må velge russeservice fordi det virker enklere. Fordi mange har opplevd dårlig service fra disse, og det kan dermed argumenteres for hvorfor man burde velge alternative leverandører. Når det er på plass, kan vi som forbrukere si at vi vil at ihvertfall en del av overskuddet skal gå til oppretting av fond rettet mot utvikling av stipender og skoler for barn i fattigere land. Nå skal det også nevnes at uansett hva vi gjør her i Norge av slikt arbeid, så vil det alltid være smuler i en bunnløs kopp. Men alt må starte en plass, og å sette opp eksempler som fungerer, er den enkleste måten å få andre til å hive seg med.
"Hvorfor kan ikke folk få lov til å ha en unnskyldning til å dumme seg ut iløpet av de 17 dagene."
Den problemstillingen er jo ikke akkurat kvalm, men et faktum. Når det er sagt. Hvem har sagt at folk ikke finner på ting sammen med klassen foruten om russetiden. Både du og jeg vet at folk i klassen samles oftere enn som så. Men når russetiden er, da samles alle. Ikke bare den lille omkretsen av klassekamerater, men absolutt alle som er i ferd med å bli ferdig med videregående.
Angående temadager, så kallte jeg dem vel ikke kreative, gjorde jeg vel? Tror jeg sa noe som at de var morsomme. Om det skjer i Mai eller i Februar, kan vel være akkurat det samme. Det er jo morsomt uansett. For de som trives med det vel og merke.
Angående russerevyen, så referte jeg mer til et utsagn om at folk kunne finne på revyer foruten om russetiden. Da tenkte jeg bare å presisere at folk flest ikke har tid til det året rundt. Og at det faktisk blir avsatt tid for de som ønsker å gjøre i stand dette i Mai måned, som da altså gjorde det skolerelatert og ikke som alle andre revyer.
|
|
|
Post by Hawken on May 30, 2005 0:47:13 GMT 1
Hvordan i all verden får den problemstillinga til å bli et FAKTUM?!
|
|
|
Post by deaven on May 30, 2005 0:50:32 GMT 1
Vel at folk klarer å slå seg mer løs i russetiden er vel et faktum. OG hvorfor skal VI nekte dem det?
Jeg mener, om noen fikk smake på en kake bare en gang i livet. Skulle vi da nekte dem det, fordi dem ikke spiser den hver eneste dag?
|
|
|
Post by Hawken on May 30, 2005 0:58:05 GMT 1
Det har/er da strengt tatt ikke snakk om nekting i det hele tatt..
|
|
|
Post by deaven on May 30, 2005 1:01:36 GMT 1
Ehm.
Er ikke hele poenget ditt at folk ikke skal feire russetiden fordi dem burde feire hele livet?
For enkelte mennesker er ikke det mulig rett og slett. Da synes jeg det er greit at de får lov til det ihvertfall av og til.
I en idyllisk verden hadde alle hatt det gøy hele tiden, men vi lever desverre ikke i en sånn verden. Derfor synes ihvertfall jeg at folk bør få kunne gripe de mulighetene de får på en sølvplate. Russetiden er en av de tingene folk kan ta del i, for å få lov til å dumme seg litt ut. Få lov til å gjøre litt dumme ting. Enkelte klarer bare ikke å gjøre det til vanlig.
|
|