|
Sirkus
May 8, 2005 21:27:20 GMT 1
Post by marmelade on May 8, 2005 21:27:20 GMT 1
Hva synes folk om sirkus? Det var sirkus i Bodø i går og i dag. Vi var noen som var og demonstrerte, delte ut løpesedler og prata med vakter og sånn. De fleste vi møtte var blide, noen var ikke fullt så blide. Sirkus i seg selv er en fantastisk ide. Tenk å leve av å reise rundt og akrobatere, eller spille morsom sirkusmusikk!Det er bare når dyrene kommer inn, at dette blir forferdelig feil. Å ta dyr fra sitt naturlige miljø, sette dem i bås, få dem til å gjøre kunster som ikke er naturlig for en,osv osv. Det blir så utrolig ufattelig feil, og jeg er forbanna for at det engang er lov i Norge! Si deres meninger
|
|
milahy
Full Member
Maja GN.
|
Sirkus
May 9, 2005 13:17:48 GMT 1
Post by milahy on May 9, 2005 13:17:48 GMT 1
Jeg er helt for sirkus uten dyr:) Akrobater,klovner ++ er topp men når de skal begynne å dra inn esotiske dyr,trenger ikke være det engang, som elefanter,hester,kameler ++ blir det for ille. Vet ikke om noen har sett filmen som kom for ikke så lenge siden "tvunget til å underholde"? Vet ikke hvordan filmen er, men jeg mener det er et tema som de fleste som går på sirkus burde ha litt viten om. De vet kanskje ikke hvordan temming o.l foregår, eller så vet de det og bare ignorerer det. www.dyrsrettigheter.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=1326
|
|
|
Sirkus
May 10, 2005 17:26:25 GMT 1
Post by Mini on May 10, 2005 17:26:25 GMT 1
Finnes det noen sirkus uten dyr? For jeg går ikke på sirkus p.g.s av dyremishandlingen.
Har ikke sett den filmen, nei...skal heller gjøre det når jeg er hjemme i stedet for på skolen..kjipt å se en film uten lyd:)
|
|
|
Sirkus
May 10, 2005 20:32:42 GMT 1
Post by marmelade on May 10, 2005 20:32:42 GMT 1
Jeg tror sirkus Zorba ikke har noen dyr. Utifra det jeg har hørrt iallefall.
|
|
|
Sirkus
May 10, 2005 21:19:53 GMT 1
Post by Øystein BL on May 10, 2005 21:19:53 GMT 1
|
|
milahy
Full Member
Maja GN.
|
Sirkus
May 10, 2005 21:52:18 GMT 1
Post by milahy on May 10, 2005 21:52:18 GMT 1
"Spenning - humor - dramatikk og massevis flotte dyr!"
nei,høres ikke akkurat dyrefritt ut.
|
|
|
Sirkus
May 10, 2005 23:16:38 GMT 1
Post by whatevva on May 10, 2005 23:16:38 GMT 1
det er nok lang værre ting som skjer med dyr enn at man skal henge seg opp i sirkus dyrene... Et eksempel er pelsindustrien, det er for jælig! Så en video på vg eller db der de flådde levende dyr, det er viktigere å prioritere enn dette mener jeg...
|
|
|
Sirkus
May 11, 2005 17:50:18 GMT 1
Post by marmelade on May 11, 2005 17:50:18 GMT 1
uæ, sidene til sirkus Zorba så utrolig horrible ut! Beklager at jeg ikke sjekket dette opp før jeg kom med påstander. *grøss*
Jo, angående pelsindustrien, så er den fæl, det er kjøttindustrien og, dyra pines overalt. Å demonstrere mot sirkus er en av tinga man bør gjøre for å prøve å få slutt på dette. Jeg mener at dette ikke er en sak man bør nedprioritere, men brenne like sterkt for som alle de andre sakene, for å få slutt på dyremishandlingen.
M.
|
|
|
Sirkus
May 11, 2005 23:08:32 GMT 1
Post by whatevva on May 11, 2005 23:08:32 GMT 1
Det finnes mennseker som behandlest verre en dyr, å jeg synest det blir litt drøy å blade inn kjøttindustrien i det dette O.o Den er ikke ille, men naturlig og nødvendig! Sirkus dyr generelt har det nok langt bedre enn dyr som blir flådd levende, eller? De får i allefall leve... Er det ikke slikt at man blir dum av å ikke spise kjøtt? Når man vokser opp trenger hjernen fettstoffer og proteiner som kun finnes i kjøtt... så inntil man er fullt voksen trenger hjernen de stoffene for å utvikle seg naturlig... Når dyr avlives - eller like før (pga. stresset ved miljøskiftet, fjøset ->slakteriet) - utskilles det adrenalin, adrenalin nedbrytes til adrenokronon når det er brukt av musklene... det blir værende igjen i blodet og delvis kjøttet etter dyret er slaktet adrenokronon er et psykoaktivt stoff som i likhet med lsd, mescalin og psilocybin påvirker hastigheten i internevral signalutveksling... dvs. antall mhz i hjernen...selv om mhz er feil begrep..siden det i en pc er en eller 2-3 prosessorer... mens det i en hjerne er cirka 200 milliarder (hjerneceller)...svingningsnivået er vanligvis 1000 per sekund ...det kjemiske miljøet påvirkes av ytre stimuli og kjemiske inngrep (narkotika, kaffe, alkohol, piller, etc) ... blablabla Det er jo noe å tenke på
|
|
|
Sirkus
May 11, 2005 23:43:28 GMT 1
Post by Øystein BL on May 11, 2005 23:43:28 GMT 1
hvilket stoff er egentlig adrenokron? (jfr 0 google-treff)
anyway, vet ikke helt om jeg skjønte sammenhengen. mener du at om man ikke spiser kjøtt og får i seg dette psykoaktive stoffet blir hjernen mindre stimulert?
interessant, i så fall. vil gjerne ha litt kilder og lese mer om det.
|
|
|
Sirkus
May 11, 2005 23:54:38 GMT 1
Post by Øystein G on May 11, 2005 23:54:38 GMT 1
|
|
|
Sirkus
May 11, 2005 23:56:40 GMT 1
Post by Øystein G on May 11, 2005 23:56:40 GMT 1
og ang. at dyr faktisk får leve når de er på sirkus: jeg synes ikke det høres kult ut å leve kun for å være i fangenskap. om jeg hadde blitt født kun for å være en slave i bur hele livet mitt, ville jeg ikke takka den som hadde skapt meg.
ville noen her ha levd i med daglig tortur, tvangsarbeid, voldtekt og misbruk, kun for å Leve? ikke jeg.
|
|
|
Sirkus
May 12, 2005 1:30:40 GMT 1
Post by whatevva on May 12, 2005 1:30:40 GMT 1
Ok, du vil har en link -> www.williamcalvin.com høvdningen innen nevrofysiologi... bøkene til aldous huxley f.eks. drøfter effekten av psykotrope stoffer på hjernen, moderne psykologi generelt drøfter det med svingningsnivåer i hjernen... når man har lest nok om sånt kan man trekke egne konklusjoner... som f.eks. det med at man blir dummere av å ikke spise kjøtt. den offisielle forklaringa man kan lese om i dagbladet.no (hvis man er plusser og kan søke i arkivet), dreier seg om at hjernen må ha tilgang til et bestemt antall proteiner planteverdenen ikke kan tilby... effekten av psykotrope stoffer i forhold til intelligens hos en person på lang sikt er enda ikke etablert viten, dvs du kan ikke lese om det i leksikonet.. men det 1000% logisk... men skal man inn på disse tingene må man ha grenseløs respekt for relativiteten konklusjoner... dvs. hvis jeg sier at man blir dummere av å ikke spise kjøtt, og forklarer det med utilsiktet overføring av signalstoffer som nervesystemene hos dyr og mennesker reagerer likt på, så er det en forenkling som er så grassat at det er NESTEN meningsløst å si det... konsekvensen av høyere sviningsnivå i hjernen trenger ikke bety høyere intelligens.. for definisjonen av intelligens er i seg selv djevelsk omstridt... får man raskere hjerne vil følgende skje: - høyere intellektuelt POTENSIALE (dvs ingen automatikk i det, det er personen man er som avgjør om man klarer å dra nytte av en raskere hjerne) - høyere kunstnerisk potensiale (ingen tilfeldighet at omtrent alle store musikere, kunstnere og tilsvarende i historien, har vært store tilhengere av manipulasjon av sviningsnivået i hjernen - sikter da til stoff) "bivirkningene" av høyere sviningsnivå - kortere konsentrasjonsevne - mer emosjonelt ustabil - emosjonelle overreaksjoner de fleste psykiske lidelser er et resultat av feil ved sviningsnivået i hjernen.. ved depresjon er det for lavt ved nesten alle andre er det for høyt... eller for ustabilt - svingende en vanlig person fungerer i det daglige med ca. 1000 elektriske utveksklinger mellom hjernecellene i sekundet det varierer med 2-300 pluss minus alt etter hva som foregår, med en schizofren person ligger på ca 4000, en autist på rundt 8000, en psykotisk person på rundt 2-4000, autister utvikler seg ikke normalt og kan faktisk ende opp med å ikke lære å prate en gang... alt går så raskt at de ikke klarer å følge med på en dritt og kan bli sittende i timesvis å bare beundre ei skjei fordi den er så vakker, ellers så kan de frike totalt ut og må legges i bakken, en høytfungerende autist (alsbergers syndrom tror jeg det het) er en person med rundt 8000 i sv. nivå men har klart å styre seg selv og fungere.... einstein var en høytfungerende autist btw... tar du nok LSD kan du -midlertidig- sette sviningsnivået til 10 000 lyst å vite noe annet kult? metal kan øke intelligensen også! skrikende lyder (vrenglyd fra gitar) gjør at den autonome delen av nervesystemet skiller ut signalstoffer som øker beredskapen i kroppen og høyner hjerneaktiviteten - det er en forsvarsmekanisme som er nedfelt genetisk fra urtiden, og forekommer ubevisst... det er faktisk vitenskapelig bevisst ^^ men igjen tilbake til... høyere sviningsnivå trenger ikke bety høyere intelligens... gjør det ofte, men det er i hvertfall helt trygt å si at -bevisstheten utvides-. det er en direkte konsekvens av høyere sviningsnivå. For å fremkalle høyere sviningsnivåer spis enten kjøtt, hør på metal eller ta LSD, ikke at jeg anbefale det siste da ^^ alstå en viktig ting, hvis du snakker om hvor stor effekt hver ting har på en skala på en til 10 : kjøtt 0,5, metal 2-3 og lsd 100 ps: www.williamcalvin.com er så idealistisk at han har lagt ut alle bøkene sine på nettet på den adressen
|
|
|
Sirkus
May 12, 2005 1:38:56 GMT 1
Post by whatevva on May 12, 2005 1:38:56 GMT 1
digger sirkus uansett... finnes millioner av mennesker som har det verre en sirkusdyr, og det finnes milioner av dyr som har det værre en sirkus dyr... synest ord som tortur, tvangsarbeid, voldtekt og misbruk er lite relevante i denne sammenhengen... Det er dyr vi prater om! ^^ Hadde vært om dyr kunne behandles med samme respekt som mennesker... bortsett fra de som smaker godt, men det går ikke å behandle dem som oss siden vi ikke kan syntetisere dem kunstig, men nå var jeg vist inne på et annet tema... begynner å bli trøtt
|
|
|
Sirkus
May 14, 2005 16:55:04 GMT 1
Post by marmelade on May 14, 2005 16:55:04 GMT 1
Quote: whatevva wrote: å jeg synest det blir litt drøy å blade inn kjøttindustrien i det dette O.o Den er ikke ille, men naturlig og nødvendig!
ikke ille? IKKE ILLE? beklager ropinga, men altså! Er det naturlig å fore små søte kyllinger opp til de blir dobbelt så store som naturlig størrelse, for så å slakte de brutalt og selge de til butikkene? Er det naturlig at hovedhensikten til et dyr skal være å fødes, proppe i seg masse mat, kanskje få noen unger (som etterhvert får samme skjebne) også bli slaktet og solg til ignorante mennesker, som tror at "dyra har det så bra de, bor jo på gård og greier" eller lignende?
Det er ikke nødvendig heller...
Ok, jeg skjønner kanskje grunntanken bak dette utsagnet ditt, for å drepe dyr har jo vært i menneskets natur, er det fremdeles noen steder. Hadde jeg bodd i Afrika f.eks, så hadde det nok vært naturlig for meg å gå på jakt, og spise kjøtt, fordi det er den måten jeg hadde fått tak i mat på.
Jeg har faktisk nylig slutta å spise kjøtt, og lenge tenkte jeg at: nei, dette er naturlig, såklart. Vi har jo spist kjøtt i generasjoner.Men seriøst, måten dyra "lever" på er faen ikke naturlig!!
Nåh, for å prøve å ro meg tilbake til temaet, så mener jeg at det er like rett å trekke kjøttindustrien inn i dette, som pelsindustrien o.l. Faktisk kanskje mer rett også! Kjøttindustrien er en av de mest pengegriske, horrible, ufyselige industrier vi har i dag.
|
|