Martin
Full Member
Respirator
|
Post by Martin on Mar 28, 2005 0:06:55 GMT 1
Æ å hn Øystein BL satt å prata om reise rundt om kring på jorda......da kom vi fram tel kor godt vi har d i forhold tel mange andre,vi klaga på at vi har skittent vann,at vi e sultn osv. men tænk på de dær nede de drekk lonka sølevann, har ikke rå tel mat men d e jo en teng, men d e heller ikke sekkert at de har mat dær i d heile tatt! Å vi KLAGA! Æ følte mæ litt råttn når vi satt å snakka om d! æ syns at vi skal vær gla før at vi har d vi har,sæl om æ sjøl kan vær sinnsykt utakknæmeli i blant! Vi e rætt å slætt FØRVÆNDT! alle vi må prøv å se litt længere frem enn bære nån CM framfør oss sjøl! æ ville bære ta detta opp før d gikk litt inn på mæ. håpa at d e andre som tænk d samme som mæ......skriv nu ka dåkker syns.
|
|
|
Post by Hawken on Mar 28, 2005 5:05:01 GMT 1
Helt klart det. Som en liten notis og som kan slenges inn i sammehengen: Noen venner av oss i Bodø skrev i en av tekstene sine: 'Is a fight to live less noble than a fight to survive?'
|
|
|
Post by Christian on Mar 28, 2005 10:04:21 GMT 1
Veldig bra sagt Martin
|
|
|
Post by Christian on Mar 28, 2005 12:01:00 GMT 1
Et lite forslag: Sortland Rockeklubb burde arragere en å anne støttekonsert for fattige barn i Afrika Så med inngangen kan kan det sto en en boks som folka kan legge i en 10'er eller mer(hvis de føler for det) Så kan det bli invitert en del lokale band å noen band utenbys, også har vi det hyggelig klem
|
|
|
Post by Christian on Mar 28, 2005 12:04:25 GMT 1
Men det med den der boksen kan jo stå der på alle SRK arragemanger (det går jo til en VELDIG god sak) Men at det hadde vært en spesiell konsert som alle inntekter gikk til fattige barn i Afirka( FDTS må jo selvfølgelig bli invitert: What about Africa Men dette syns jeg at bør tas opp på neste møte Klem
|
|
|
Post by Øystein BL on Mar 28, 2005 12:10:19 GMT 1
det er definitivt noe i det der. først og fremst burde i hvert fall være oppmerksom på hvordan en har det, og hvor privilegerte en er. på den andre siden vi man ikke la vår tilgang på mat og "vestlige" goder unnskylde hva som helst, sitte på ræva og godta at verden er som den er fordi vi er de heldige. det er alltid rom for forbedring - selv om vestlige problemer (apati, urban depresjon, tomhet og kanskje en form for mangel på åndelighet) ikke relaterer direkte til fysiske behov, er det ennå problemer. sånne problemer handler som TH sier, mer om å faktisk Leve enn det å overleve.
|
|
Martin
Full Member
Respirator
|
Post by Martin on Mar 28, 2005 14:26:18 GMT 1
Æ likte oxo dn ideen me en innsamlingsboks.....bære sånn frivillig sak, dær de som føl før d kan putt på nån mynta! d går jo tel en vældi go sak,man kan jo prøv å tænk sæ tell ka en 10'er e værdt før de stakkars småe gatebarnan i f.eks. afrika. Æ syns d e en fabelakti ide!
|
|
|
Post by proVista on Apr 1, 2005 11:18:37 GMT 1
Ta det opp på neste møte og få noen til å ta avsvar for kassa. Jeg kan skaffe kasse:p En som bare står der med et skilt bak feks på hvert arrangement. Men som th på en måte sier så må man ikke glemme menneskene rundt deg. Han rett ved siden av deg kan slite med psykiske problemer og ho på den andre siden kan trenge en klem;)
|
|
|
Post by Eirik K. on Apr 3, 2005 12:41:43 GMT 1
Vi tenker så jævlig lite på folk rundt oss...
|
|
|
Post by Geir E. on Apr 4, 2005 19:40:07 GMT 1
jeg vil ha en klem
|
|
vegane
Junior Member
fred, frihet og kj?rleik
|
Post by vegane on Apr 5, 2005 10:41:44 GMT 1
ane gir geir erling en klem og legegr til:
noe som æ har bynt å tenk på i det siste e kor lite menneska sætt pris på det de har å det som e rundt dæm, alle vennan de har å menneskan så væll som ting.
i det siste har æ bynt å tænkt sinnsykt mye på det her, å vi har det sinnsykt bra sånn materialet sett men det e så mye psykiske problema ute å går; folk tar selvmord kvær dag å slit med depresjona. det e så lett å bærre bagatelliser å ta det du har for gitt. man tenk ikke på at plutselig kan det vær borte. en venn kan ha forsvunnet, et familiemedlem gått bort, ting ødelagt å minna dotte ut. kvær dag så prøva æ å førtæll folk ka de betyr førr mæ å at æ sætt pris på dæm. æ vil ikke lev og i ettertid tenko ver ka æ sku ha gjort å ka æ sku ha sagt. førr det har skjedd før. e så mange som har gått bort uten å vite ka æ egentlig mein om dæm å kor mye æ sætt pris på dæm. mange vennskap trur æ har dabba av førr man tenk at personan ikke vil heng ut me dæ, mens årsaken e kanskje noe helt anna.
dessuten så gleda det både dæ sjøl å den du sir det til å det får dæ te å sett enda mer pris på livet..
æ e gla i dokker alle selv om æ kasnkje ikke kjenn alle så godt så sett æ pris på at dokker e til å at æ har sjansen te å bi kjent med dokker..
bei veldig snetimentalt det der men det kommer rett far hjerte å det e det som tells!
Ane Ü
|
|
|
Post by whatevva on Apr 10, 2005 18:40:33 GMT 1
Har masse jeg kan klage på: Bensin priser, skatter og avgifter. Vi er så og si verdens rikeste land og likevel så har vi nesten de høyeste avgiftene. Det at enkelte her (i dette forumet) ikke har noe å klage på er ganske greit, siden mange bor hjemme hos mor og far, og når de er blakk så er det bare å ta en telefon så får man alt man trenger... Men det er ikke slik det er i virkeligheten... Også vil jeg gjerne klage på dere som sier dere ikke har noe å klage på. Det er idioti. Dere oppfører dere som noen helgener. sitter på internett her i det rikeste landet og sier at alt er så bra og at det er så synd på barna i afrika og ditt og datt. tullprat. Dere bruker så stor ord, men gjør dere noe? nei. dere er akkurat som regjeringen vår. prater drit og gjør heller ikke noe. Slutt å syt over folk som har det dårlig. Alle for en, og hver og en for seg selv.
|
|
|
Post by proVista on Apr 10, 2005 20:17:25 GMT 1
Alle sine meninger
|
|
|
Post by deaven on May 30, 2005 16:19:43 GMT 1
Hva er det slags mentalitet man egentlig ønsker at folk skal ha i Norge? Er det at vi aldri skal klage på noe som helst fordi det finnes de som har det verre?
For det første tror jeg det er mye enklere for mennesker som har det bra, og få overskudd til å hjelpe de som ikke har det bra. Sårledes er de problemene vi har selv noe vi bør takle før vi begir oss ut på å redde verden.
Å være fattig i Norge er kanskje å være flere ganger rikere enn x'antall personer i Afrika. Det betyr ikke at det er så himla kult for det. Norge er et høykost land, det koster flesk å leve godt i Norge. Selv om alle får et tilbud som gjør at de slipper å sulte ihjel, er det sannsynligvis ikke så kult å vandre rundt blant folk som har det mye bedre, og tenke, ja jeg har ihvertfall mere penger enn de i Afrika. Norge har en arbeidsledighet opp mot 100 000 mennesker, tror du de blir noe mer glad av at enda flere er arbeidsledige i Afrika?
Med alle krav folk føler for å være suksessfull i det Norske samfunnet, kan det fort føre til psykiske lidelser når man mislykkes. Noen er sterkere enn andre, og tåler mere. Enkelte faller sammen i depresjoner. Skal vi da gå å klappe de på skuldra å si, vær glad du ikke sulter ihjel.
Middelklassen har alt for enkelt for å sette seg på en høy hest og fortelle de fattige i Norge, at de må verdsette fattigdommen deres, fordi noen har det verre i et annet land. Hva slags trøst er det?
Er kanskje ikke et problem i Norge like reelt som et problem i Afrika?
Vi bør kanskje verdsette hvor godt vi har det, men vi bør også tenke over at det faktisk ikke er alle som har det godt i Norge heller. Det kan ikke måle seg med all den smerte de opplever i Afrika, men den er like reel for det.
Fattigdom forbindes ofte med skam i Norge. Å gå på sosialkontoret er ikke noe du gjøre fordi du har så veldig lyst til det. Du går dit fordi du ikke ser en annen utvei for å overleve. Skal vi da stille oss opp på disse kontorene og fortelle disse menneskene at i AFRIKA der har de ikke slike kontorer en gang.
Ikke bare skal vi se dem komme med såret stolthet innom et kontor for fattige mennesker i Norge, vi skal itillegg gi dem dårlig samvittighet for at de ikke verdsetter hvor godt de egentlig har det i forhold til mennesker i andre land.
Jeg er enig i at noe bør gjøres for mennesker i andre land også, innsamlingsaksjoner og alt sånnt er flott. Men kom faen ikke å si at folk ikke har noen grunn til å klage i Norge. Om jeg slår meg og brekker ryggen, og må sitte i rullestol resten av livet. Skal jeg da være ekstremt fornøyd med at jeg i det hele tatt fikk en rullestol. Siden de mest sannsynlig ikke hadde fått det i et fattigere land?
Det får finnes grenser for hva man skal være takknemmelig over. Men at man bør verdsette maten på bordet og tenke over at andre lider, er viktig. For de trenger vår hjelp de også.
:-)
|
|
|
Post by Øystein BL on May 30, 2005 16:24:40 GMT 1
enig. man bør aldri være for fornøyd, ingen tvil om det. samtidig gjør mange lurt i å se utover sin sosiale kontekst og innse at det finnes større urettferdighet og problemer i verden enn høye avgifter på alkohol og biler.
bare det at man kan sitte på Internett (!!) og diskutere disse tingene bør være tilstrekkelig for å sette noe av dette i kontekst.
|
|