ebO
Full Member
Yes, the Universe IS out to get you...
|
Post by ebO on Jun 13, 2005 0:16:09 GMT 1
jeg stemmer for din deaven <3
|
|
|
Post by Hawken on Jun 13, 2005 1:51:24 GMT 1
Paster inn en mail jeg fikk av vår venn Fredrik Bakkemo som skulle hjelpe ut Quiritatio. Tor-Håkon.
når det gjelder screening av t-skjorter så har jeg ikke all verdens peiling. men jeg kan prøve å realitetsorientere deg om hva dette dreier seg om...
å trykke skjorter selv er som all kunst, det kan koste en del penger, det kan være jævlig slitsomt men resultatet kan også bli bedre enn alt annet du kan forestille deg. altså en vil få lønn for strevet.
da jeg screenet noen skjorter (shoot cops, not smack og Kafka Prosess) så hadde jeg base i Oslo noe som gjorde jakten etter farger og kjemikalier og t-skjorter noe enklere. men alt det kan bestilles fra Oslo vil jeg tro, men sikkert også billig fra utlandet. vil tro Sverige er billig... og selvsagt england, tyskland og usa.
jeg husker det var veldig mye gris og styr i starten. skjortene blir jo bare 1 fargers trykk og det skal mye til for at de ser veldig imponerende ut. men det er jo punk... men en må jo som regel selge de litt billigere. en blir vel mer proff.
det dere trenger først er jo ei ramme. dette kan du få kjøpt, men de er dyre så jeg anbefaler å lage selv. ikke lag den for stor er alt jeg kan si. hvis dere er jævlig god å snekre så kan dere greie å lage rimelig proff sak. vi lagde noen der vi stjal rammetre som er ganske dyrt og som vi smekket sammen, den ble forholdsvis holdbar, men kanskje litt for stor. ramma må trekkes med silke som dere stifter fast. forsto på Stef at det finnes masse ulike typer silke som fungerer ulikt på ulike typer kjemikalier. dette visste vi ingenting om og vi sleit som faen med å fremkalle trykket. til slutt gikk det på et vis men det ble ikke helt perfekt når jeg sammenligner med det nivået Stef gjør ting på!!
det bringer oss over på problem nummer to: motivet. dere trenger ei lyspære for å fremkalle. tror du kan få bestilt eller kjøpt den fra Claes Ohlson, men jeg er jammen ikke sikker. tror vi fant den vi brukte på mørkerommet på Blitz. det er hvertfall samme type pære som folk bruker til å fremkalle/belyse bilder i mørkerom og det er samme prosess bare at dere vil ha motivet(negativet) overført på ei ramme. motivet dere skal ha printer dere ut på et blankt overhead-ark. det skal plaseres i forhold til ramme (husker ikke hvordan, men tror vi brukte noen glassplater, vi leste alt ut av ei bok vi fant på en bokhandel om silketrykk. finnes sikkert info på i-net). Ramma skal pensles inn med et blått kjemikalie som er ganske dyrt... tror heter noe sånn som "emolusjonsveske" e.l.
tror vi belyste motivet i mellom 10 og 15 min. i et 100% mørkt rom. vi sleit som faen med å beregne tida og vi måtte forsøke maaange ganger, dette var en helvetes jobb, siden vi måtte rengjøre ramma for hver gang osv. men hvis dere lykkes så er neste prosess å vaske ramma, den må spyles kraftig og lenge helt til motivet kommer frem. ble masse gris med vann. men vi fikk det til tilslutt.
så da har dere ramma klar. da er det egentlig bare å trykke. dere må ha en type farge. tror vi brukte samme som vi hadde på håndarbeiden på barne og ungd.skola. sikkert ikke så mange andre som selges i norge. det var store 1 liters flasker. den fargen er piss-dårlig når jeg sammenlignet med det Stef brukte... men men
da er det bare å tømme litt farge på venstre side av motivet, presse ramma ned så hardt som mulig på t-skjorta (bruk knærne) og bruk et gummi-verktøy (husker ikke hva det heter i farta) til å dra fargen 1 gang over (max 2). løft ramma rett opp.
nå kan det være lurt å vaske ramma før du trykker neste skjorte. vi gjorde hvertfall det for å unngå gris.
så er det bare å vente til fargen har tørka så stryker dere motivet i ca. 5 min. for at det skal holde seg i vask.
ugh, sikkert noe jeg har glemt... men ja - det er en del arbeid og resultatet blir ikke alltid slik en ønsker... men satan så kult om en kan starte opp DIY t-skjorte trykk i nord. kjenner folk i USA som har startet opp på gutterommet og nå lever av å trykke t-skjorter... som har kjøpt ville maskiner osv.
jeg tror du kan kjøpe farger, silke, kjemikalier og alle de greiene på en plass som heter Griffern i Oslo. tror de har nettside: www.griffern.no/
Panduro i Oslo har også silke og farge.. www.panduro.no
så da er det bare å sette i gang. tror Kim i Catena Collapse trykker de beste punk skjortene i Norge... de ser drit bra ut og han har nettopp starta med silketrykk. jeg har ikke noe kontaktinfo på han... men det har sikkert Kjetil/LilacSky... www.lilacsky.com han kan sikkert tipse dere om mye mer enn meg. vet også at han varmer skjortene i steikovn istedet for å stryke dem (anna type farge enn vi brukte) og at jeg har mye større tro på det...
ok, dette ble mye. hold meg oppdatert... på hvordan det går og still gjerne mer spørsmål
-Fredrik Først å fremst tusen takk til fredrik. Dette ser sikkert tungt å vanskelig ut. Men det virker samtidig gøy. Anybody up for it?
|
|
|
Post by Hawken on Jun 13, 2005 1:56:22 GMT 1
Forresten hadde det vært jævli morsomt å gjøre dette under blabla, som en t-skjorte-workshop. Lærerikt og grisete - hva mer kan man be om?
|
|
Andreas L.
Full Member
-. There is no tomorrow .-
|
Post by Andreas L. on Jun 13, 2005 2:30:38 GMT 1
Høres interessant ut! T-skjorter i steikovn? Ikke noe for rotehoder som meg med andre ord
|
|
|
Post by proVista on Jun 15, 2005 17:24:40 GMT 1
Kjør t-skjorte workshop
|
|
|
Post by Hawken on Jun 18, 2005 12:31:26 GMT 1
Vi diskuterte det over forrige møte, men fant ut det kunne bli vanskelig å lite ressurser til dette. Anyways ble det vedtatt å lage SRK-buttons, samt Blabla-buttons. Og det er jo fett nok bare det. Kanskje logoen fyres inn der.
|
|
Martin
Full Member
Respirator
|
Post by Martin on Jun 18, 2005 23:43:08 GMT 1
Bruk en av Thor-Andre sine logoer da....Likte logoene hans så sinnsykt godt.
|
|
|
Post by Hawken on Jun 19, 2005 20:19:27 GMT 1
Det er nok de som blir tatt i bruk:)
|
|
|
Post by Mikael on Jun 19, 2005 22:13:38 GMT 1
jeg synes egentli vi kunne brukt begge tor - andre "sine" logoer!! de var da ganske fet. kanshe vi kunne fått til å lage en BlaBla logo el. no sånt?? hadde vært litt fett
|
|
|
Post by Hawken on Jun 20, 2005 10:22:32 GMT 1
Det er jo det vi sier, da:) Thor Andres design brukes vel helst.
|
|
vegane
Junior Member
fred, frihet og kj?rleik
|
Post by vegane on Jun 21, 2005 19:11:50 GMT 1
t-skjorte trykking treng ikke å vær så vanskelig. man kan bruk stensila og maling, og ikke noe mer. har æ gjort masse. har ikke noe erfaring med lys farge på svart stoff. men leste nettopp om det på stencil revolution si nettside: www.stencilrevolution.com/tutorials/tutorialsview.php?id=7www.stencilrevolution.com/tutorials/tutorialsview.php?id=2disse vara lenger hvis du stryk dem bakpå etterpå. og t-skjortan burde vær vaska iallefall en gang før du trykk/mala. så man e sikra mot krymping og sånt. workshop hadde vært fett. æ kan godt værme å hjelp til. å knabb med mæ litt stæsj hjemmefra...
|
|
|
Post by Hawken on Jun 21, 2005 20:25:56 GMT 1
Ser ikke ut til at det blir den type workshop. Men det er noe Mariell skal føre tror jeg, så ta gjerne med stuff!
|
|
espens
Junior Member
|
Post by espens on Jun 22, 2005 18:03:42 GMT 1
Har silketrykkramme spent med stoff, ink for å trykke på stoff, men ikke så enormt mye. Brukt en gang for å trykke 1 eks. dominic t-skjorte. Veldig eksklusiv. Kan kjøpes for porto. Har desverre ikke kjemikalier lengre. sjekk ut www.dickblick.com for å bestille fra usa, vil veldig gjerne vite hvor i norge og i norden jeg kan få tak i kjemikalier for silketrykk.
|
|
espens
Junior Member
|
Post by espens on Jun 22, 2005 18:04:21 GMT 1
Med "kjøpes for porto", mente jeg ramma, maling og div. utstyr.
|
|
vegane
Junior Member
fred, frihet og kj?rleik
|
Post by vegane on Jun 23, 2005 12:24:22 GMT 1
hvis noe vil ha en workshop e det jo bare å lag en. hvis man vil ha nokka må man gjør det sjøl. æ kan godt ta med masse stuff æ har hvis noen andre har lyst til å hold på med det. gidd liksom ikke ta det me bare for mæ for æ kan sitt hjemme å jobb med det
|
|