|
Post by deaven on May 30, 2005 1:45:57 GMT 1
For å ta noe opp med alle dere bilentusiaster. Hvorfor er det så sinnsykt gøy å se på folk som kjører skikkelig fort og risikerer livet sitt for berømmelse. Det er mange ting som er interessangt å se på som innebærer å risikere sitt eget liv. Bil er ikke en av de. Rally er jo litt gøy, men Formel-1. Jeg mener noe mer fantasiløst enn å kjøre rundt en sånn bane i 300 kilomter i timen, i flere timer over flere runder. Hvor det mest interessange som kan skje er at noen prøver seg på en forbikjøring en sjelden gang, og skifting av dekk og fylling av bensin er det avgjørende for hvem som ender opp på første plass eller aller sist. Hvor henter dere motivasjonen til å glede dere over dette?
Friidrett er også noe som blir litt kjedelig i lengden. Folk som trener hele livet sitt på å springe 100 meter er heller ikke det mest innholdsrike man kan finne på. Skal man liksom glede seg over at et menneske har klart å springe et par hundredeler fortere enn en annen som også brukte hele livet sitt på å få det til. Maratonløpere tar forsåvidt kaken innenfor det som kan kategoriseres som aller kjedeligst å se på. Eller det konkurerer ihvertfall ganske hardt med kappgang. Man sitter jo nesten bare å venter på at en eller annen tilskuer skal hoppe ut i veien og ødelegge hele løpet for en stakkar. Så har du de som synes det å kaste på et spyd er jævlig kult, det er nesten så du unner dem å treffe en av de som står der å måler opp. Men neida, de bare kaster og kaster og kaster. Blir liksom aldri lei. Hva er det som er så sinnsykt gøy med å kaste på ting. Når jeg ser kuler, slegger eller spyd så får jeg ikke akkurat en indre trang til å vie livet mitt på å se hvor langt jeg kan kaste dem. Jeg prøver kanskje en gang, men så er det nesten litt oppbrukt som aktivitet. Å brette papirfly er mer interessangt en dette.
Så har du alle disse sykklistene som sykler og sykler og sykler inntil de, ja fortsetter å sykle, før de kommer i mål. Forfulgt av biler, helikoptrer og ihugga fans som synes det er utrolig gøy å se en landsmann sykle opp en bakke i 5 sekunder før han forsvinner opp en annen bakke. I mens sitter det flere millioner tv-tittere å følger dette med stor entusiasme. Det er nesten så jeg synes synd på dem, men bare nesten.
Vinteridrett er jo noe som er veldig populært her i Norge og stort sett ingen andre plasser her på jorda. Ski da værende det vi er aller mest stolt av. Her har vi altså noen som går i timesvis på ski og det interessange er om de har riktig smørning. Heia Norge!
Jeg har litt sansen for idrett som involverer hopp og triks. Det kan jeg faktisk se på uten å kjede meg ihjel. Siden jeg personlig har drevet med snøbrett er det nok det jeg liker aller best. Her snakker vi altså ikke ensformig og rett fram, men kreativt og underholdende.
Jeg har litt sansen for fotball også, men den er langt i fra så stor som da jeg var liten å brukte å spille det sammen med kompiser. Da jeg til syvende og sist begynte med lagidrett mistet jeg litt interessen for det. Prøvde lenge å holde oppe motivasjonen, men det ble rett og slett for seriøst. Men om det er noen der ute som er interessert i en vennskapelig liten fotballkamp på løkka, så er jeg mer enn åpen for å være med. Da er det viktig at vi har det gøy og målet er ikke å vinne for en hver pris, men å leke.
|
|
|
Post by Eirik K. on May 30, 2005 7:05:45 GMT 1
vel, dette er jo hva du synes? såklart det viktigste er jo å ha det gøy. Men de som feks driver med Formel-1 synes vel at det er gøy?
|
|
|
Post by deaven on May 30, 2005 10:28:49 GMT 1
Såklart sier jeg hva jeg synes, hvordan ellers skal man ytre sin mening. Og det er nettopp HVORFOR folk finner dette morsomt jeg er ute etter. For etter en stund nå har jeg selv realisert hvor kjedelig dette kan være. Om du finner noe av det interessangt så kunne du utdypet det litt. Det er alt jeg ber om. Eller så kan folk få lov til å beskrive andre aktiviteter innenfor sport som de finner meningsløse.
Hvorfor kaller vi f. eks Formel-1 for sport? Greit nok, du skal være godt trent, du skal ha gode reaksjonsevner og det ligger en del talent involvert i det å kjøre bil. Men burde det kalles sport av den grunn?
Uansett. Det er helt klart viktig å ha det gøy, og det man finner morsomt skal ikke jeg nekte andre. Jeg er vel heller her ute etter hva DERE synes uavhengig av hva andre måtte finne morsomt eller ikke.
:-)
|
|
|
Post by Øyvind on Jun 4, 2005 0:26:50 GMT 1
Jeg elsker formel-1, og ikke spør meg hvorfor, det bare har blitt sån. Jeg vet hva de fleste førerne heter og for hvilke team de kjører for.. Høhø, og jeg sitter som et spørsmålstegn å fatter ikke hvorfor, for egentlig er jeg ikke noen stor fan, men om jeeg slår på tv'en, og det er Formel-1, ja så blir jeg jammen sittende, og får med meg hver en eneste detalj som blir sagt. (Jeg får ikke med meg en dritt i religionstimene, uanset hvor hardt jeg prøver å følge med der). Også curling er en av de "kjederlige" sportene jeg hvirkelig bare kan sette meg ned å se på i timesvis, og la meg underholde stort. Andre har en fetish for kampsport på tv, men det har jeg derimot problemer å følge med på, jeg fulgte faktisk med litt på boksing for noen år tilbake, men bokseverden har blitt betraktelig kjedeligere de siste åra, tro meg Det finnes foresten ikke EN vinteridrett jeg ikke liker, og all sport som inneholder en ball er jo fenomenalt Sant at det ikke er så mye kult å se på på f.eks sommer ol :\
|
|
|
Post by Geir E. on Jun 4, 2005 1:23:31 GMT 1
Fotball er jo ikke mer interesant og se på 100 meter for de springer faktisk i 90 min etter en ball.. men en 100 meter varer i noen sekunder. de som liker fotball liker det ofte for at de har drevet med det eller hatt noen nært seg som gjorde/gjør. man liker ofte og se på ting der landsmenn deltar p.g.a den patriotiske følelsen. wm i ski finnes det noe mer norskt innen idrett? .. Roing er jo faktisk en sterk norsk idrett. det er faktisk den idretten som har hentet hjem flest ol gull til Norge. Og nå sier de at det kansje ikke blir mer roing i ol og det synes jeg er trist siden norge er sterke der (igjen patriotisk) OL var vel det som startet de fleste fridretter, og tingen med OL var det at man land skulle trene sine "kriger" til leker isteden for og krige så møttes man hvert 4. år og konkurerte. Hvem var vel ikke da interisert i og få med seg om deres mann vant? Svaret på formel 1 er at mennesket liker fart og spenning og det er vel ikke noen bilsport som har større hastigheter (gjelder ikke dragrace på noen måte og det er spennende. Så er jo også Formel 1 en av de dyreste idrettene og drive på med/få igang da. Det er jo også noe mennesket liker Penger. Tenk hvor mye publikum det er i : investorer, Trenere, sjåfører, mekanikere, bil folk (ferari feks), damer med caps, riker sjeiker, osv osv bare det er en masse folk. Jeg for min del liker og se Formel1 for at jeg har blitt kjent med sjåførene og sånn og synes det er spennede med fart og kræsj. Selv om at det ikke er en positviv ting at folk kræsjer så er det ganske vilt med biler som støter sammen i 300km/t Folk som driver idrett har ofte helter slik som musikere har eller kunstner i aller former har og da liker man og se/ hva de som er bedre/flinke elns gjør.. Idrett er generelt en fin ting som samler folk trener dem og har det fint i lag (som oftest) hvem vil ikke se på det?
|
|
|
Post by Eirik K. on Jun 5, 2005 10:16:17 GMT 1
det hele har nok med spenningen å gjøre, i all idrett egentlig.
|
|
|
Post by Øyvind on Jun 7, 2005 13:35:37 GMT 1
Mhm En spenning som jeg fort lar meg påvirke av, det skal være sikkert og vist
|
|
|
Post by Hawken on Jun 7, 2005 16:38:30 GMT 1
Kult med kampsport og lek. Men jeg tror ikke proff-fotball og Vm-tittler hører hjemme i samme setning som lek. De har sklidd langt unna hverandre for leeenge lenge siden:)
|
|
|
Post by Mikael on Jun 7, 2005 22:52:56 GMT 1
jeg liker de idrettene Norge jør d bra i men Curling, fotball å Formel1 er kutl!! men d kuleste vile vært hvis man kunne slå sammen flere kule idretter samtidig!! skiflygning og haggelgeværskyting?? eller fotball å karate?? ellers syns jeg sommer OL og skøyter er kjedelig. d skjer så veldig lite på altfor lang tid!
|
|
|
Post by Øyvind on Jun 8, 2005 22:09:14 GMT 1
Skøyter er kult fra 1500 og ned.. 1500 og opp tar for lang tid, og blir fort uintressant Skiskyting er jo dødsgøy da
|
|
|
Post by Geir E. on Jun 12, 2005 17:47:03 GMT 1
ahh. skiskyting er jo så genialt
|
|
|
Post by deaven on Jun 12, 2005 18:08:53 GMT 1
En liten notis. Fotball er ikke bare å springe etter en ball i 90 minutter. Du skal faktisk behandle ballen, sentre ballen, skyte ballen og som om ikke det var nok, du må prøve å dempe ballen også. For ikke snakk om alle de forskjellige rollene som keeper, forsvarer, midtbane, angriper. De som tror at fotball er et simpelt spill har sannsynligvis ikke spillt det så alt for mye. Det finnes mye hjernetrim og reaksjonstrening, samt overblikk i det å trene på fotball. Når det er sagt. Er jeg helt enig i analysen til Tor Håkon som sier at profesjonell fotball ikke er lek. Men jeg lurer på hvilke profesjonelle idretter som er lek. Skal man dømme fotball for å være for profesjonellt, kan man likså greit ta all annen profesjonell idrett i samme slengen. Sport er som alt annet, hva du gjør det til. Og om du og jeg hentet fram en ball og begynte å spille med den. Kanskje med noen flere kompiser. Så ville ikke det vært profesjonell idrett. Det ville vært lek. Alt som blir påvirket av penger vil på flere måter bli korrupt av enten ulovlige preparater eller rett og slett bare penger. Slik fungerer vi. Når penger og status får stor inntreden i våre liv blir vi påvirket av det på en ofte negativ måte. Angående hvorfor de drev med idrett i antikken, og for å svare på Geir E. sitt innlegg. De drev ikke med sport for morroskyld. Det var status og belønninger som ventet den som vant, og det var det som tiltrakk folk. Idrett på den tiden, eller lek som du kaller det, var blodig alvor. Der mange ble drept. De trente kroppene til utøverene var også en hyllest til de greske gudene. Folk døde i slike arrangemanger, så jeg håper ikke du prøver å si at idrett var en lek i antikken. Og at den bare har blitt gjort så veldig alvorlig. Forskjellen på nå og antikken, er at nå har vi regler. Det hadde de svært få av på den tiden, om noen i det hele tatt. Idrett samler folk, men idrett lukker også ut folk. Idrett skaper tapere og vinnere for den slags skyld. Ingenting her i verden er utelukkende posetivt, men idrett er langt i fra veldig negativt.
|
|
|
Post by Geir E. on Jun 30, 2005 12:07:34 GMT 1
hmm. Olympiske Leker FFS. Leker..! og det va faktisk mange regler på den tida. De har akkurat bevist at til og med i gladiator "dreping" som man ser i alt av filmer fra da. var veldig uvanlig det var sjeldent at en gladiator døde, og det var bestandig en dommer på banen
det var nok mye prestisje i og vinne i OL da som i dag men jeg tviler på at de hadde kontrakt på det de gjorde, og kalte det sin "måte og leve på" eventuelt "levebrød" dermed var det ikke profesjonell idrett. folk trengte ikke noe betaling det var nok betaling (selv om man sikkert ble dyppet i gull om man vant) det var liksom deres form for dagens idol. der den som prester mest er med og blir hyllet for det
klart folk døde ut den sikkerheten man har i dag. og det er jo da like mye alvor for en som deltar i OL i dag som det var for en som deltok da. Alle som har kåmmet så langt vil vel vinne. De var vel sikkert instilt på at det ikke var mer sikkerhet en det de brukte da. så de brydde seg ikke mer en vi gjør om sikkerheten. De var vant til at folk bel skadet.
|
|
|
Post by Golovan on Jun 30, 2005 22:13:06 GMT 1
Men hvordan i helvete kan man kalle Bodybuilding for en sport? Det er om å gjøre å ha store muskler, ekstremt lav fettprosent og å klare å ikke drikke vann to døgn før konkurransene. Det er ikke en sport, det er sado- masochisme blandet med en missekåring.
Men ingenting slår vel sjakk i å være kjedelig... eller.... hva med Vasaloppet, jeg tror det er 98 kilometer langt eller noe slikt. Det går på svensk TV også. Hvem sitter i 4,5 timer for å se folk slime ned de svenske skoger? Sykt.
|
|
Martin
Full Member
Respirator
|
Post by Martin on Jul 4, 2005 9:52:31 GMT 1
Nu e Tour De France bynnt! Sinnsykt fasineranes sport!
|
|