|
Post by Øyvind on Aug 10, 2005 18:25:09 GMT 1
Jeg savner den gode gamle mattråden jeg synes å huske at engang var her. Sleng på med deilige oppskrifter! Vi har sikkert endel fint å lære fra hverandre =)
|
|
|
Post by Hawken on Aug 10, 2005 22:13:45 GMT 1
En pk Toro risgrøt. Kok opp etter oppskrift på pakke, tilsett kanel og sukker. Gjerne et glass saft til.
Velbekomme.
|
|
vegane
Junior Member
fred, frihet og kj?rleik
|
Post by vegane on Aug 13, 2005 15:32:11 GMT 1
linseburgera: 1 del ris 1 del røde linsa 1 del hakka hasselnøtter krydder (kanel e viktig)
kok opp ris og røde linsa (gjerne ilag i en stor kasserolle) når det ser ferdig ut har dokekr oppi krydder (masse forksjellig til dokker synes det smaka godt) og nøttern. bland det sammen. så baka dokker "farsen" ut til burgera å steika på høy varme. serveres med det dokker måtte øsnk. æ bruka å ha pitabrød, stekte potete eller pommes frites eller noe i den duren og diverse salatingrediensa.
je! enkelt og sinnsykt godt. men ikke ha for mye kanel i! da blir det lett for tørt. kan gjerne ha gurkemeie oppi, dette smaka igenting, mne gir en fin gulfarge
bon appetit eller ka man sir
|
|
|
Post by marmelade on Aug 13, 2005 18:05:15 GMT 1
Denne lille vrien lærte jeg på Sortland, på matkurset;);D
Wok er et kjent fenomen, som er ganske så enkelt å lage. Med litt ekstra ingredienser blir woken dobbelt så go.
Du tar en masse grønnsaker(ikke kjøp ferdigwok da!), noen utradisjonelle grønnsaker, gulrøtter, sjampinjong, paprika, chili, brokkoli osv osv! Tilsett også en del ingefær, da blir det så sinnsykt godt, og ha litt soyasaus over. Ja. Også steker du det. Lærte også at hvis man skal ha erstatning for smør, så bruker man olivenolje til omtrent alt bortsett fra steking. Da bør man bruke rapsolje. Så; bruk rapsolje.
PS. Ane! Fett på den gode oppskrifta på veganske gulrot -og sjokolademuffins! Og gulrotkaka;)
|
|
|
Post by Øyvind on Aug 15, 2005 13:07:03 GMT 1
Jeg kan jo hive inn denne som jeg lagde på en eller anen konsert nå i vinter.. Kan ikke huske hvilken det var, men det spiller ingen rolle! Har blitt spurt om oppskrifta og den går som følger: Ingredienser: Sopp Løk Hvitløk Soyafløte (evt vanlig fløte om du ikke vil ha det 100% vegansk) Pasta Paprika Provencekrydder Salt Pepper Paprikakrydder Olje
Stek først løken gylden i ei panne sammen med litt olje, deretter steker du også soppen som du krydrer med litt paprikekrydder. Når dette er herlig stekt har du det over i en kasserolle hvor du tilsetter fløte og vanlig paprika. La dette småkoke ei stund slik at du får en herlig soppsaus til slutt. Krydre med de nevnte kryddersortene etter behov, og ikke glem hvitløken! Du finner selv ut når du har det perfekt. Du kan også tilsette creme fréche (eller hvordan det nå skrives, og dette er som kjent heller ikke vegansk). Pastaen kokes selvsagt som vanlig, og når begge to rettene har kokt så lenge som de må (soppsausen kjenner du på smaken når den er serveringsklar) er det bare å gjøre seg klar til spisings!
Ha gjerne noe brødmat til!
|
|
Andreas L.
Full Member
-. There is no tomorrow .-
|
Post by Andreas L. on Aug 15, 2005 13:29:43 GMT 1
Det var konserten 11.mars, for da spiste hele regression point seg mette og gode på denne retten
|
|
|
Post by Øyvind on Aug 15, 2005 16:46:16 GMT 1
Ah, sån det var ja
|
|
|
Post by Hawken on Aug 15, 2005 16:48:28 GMT 1
Det er jo ingen hemmelighet at Regression Point er feite folk.
|
|
|
Post by Mikael on Aug 15, 2005 21:57:39 GMT 1
jeg tror fan meg at alle spiste seg mette, for d va utrolig godt!! å til alle som ikke har smagt er d å anbefale
|
|
|
Post by Øyvind on Aug 17, 2005 0:09:10 GMT 1
Øystein gidder du å slenge inn den oppskrifta av den indiske kikertretten vi lagde hjemme hos meg da Jørgen kom på besøk? Jeg skulle gjerne gjort det selv hadde det ikke vært for at jeg ikke husker hva alle kryddersortene het Har de på Sortland så får ikke sniklest på pakkene! Har lagd det en del i det siste, og det er så jævla bra. Alle burde kjøpe masse krydder på asiatisk matsenter!
|
|
vegane
Junior Member
fred, frihet og kj?rleik
|
Post by vegane on Aug 20, 2005 20:17:52 GMT 1
veganske gulrotmuffins: - 4 teskjeer eggerstatning - 2 1/2 dl sukker - 3 1/2 dl hvetemel - 3 ts kanel - 2 ts natron - 1/2 ts salt - 1 ts vaniljesukker - 1 dl olje - 4 dl revne gulrøtter
h i litt rismelk også vet ikke kor mye målte ikke. hvis ikke blir de alt for hard. blir rundt en 30-40 små muffins
|
|
|
Post by Øystein BL on Aug 21, 2005 1:01:12 GMT 1
CHANA MASALA
Ingredienser, 2 personer
1 boks kikerter 1 boks hakkede tomater 2-3 båter hvitløk (mer er bra om du liker sånt. Mindre går også) 1 - 1,5 løk Ca 1 - 1,5 tomme fersk ingefærrot (dvs. en bit like stor som en bandbutton:) 3/4 teskje spisskummen-pulver (hele eller malte karvefrø kan evt. brukes i stedet) 3/4 teskje korianderpulver 3/4 teskje chilipulver 1/4 teskje turmeric-krydder (turmeric er gurkemeie) Cayenne-pepper etter behov 1/2 teskje tørket mangopulver
Varm olje i en stekepanne. Ha i løk og spisskummen (evt. karvefrø). Når løken begynner å bli blank og gjennomsiktig tar du i ingefær og presset hvitløk. Stek på middels varme. Når løken begynner å bli gyllen/brun tar du i resten av krydderet og lar det hele stå å surre i noen minutter til. Ha i hakkede tomater og la det hele koke på svak varme i 3-4 minutter. Nå er tiden kommet for å ha i kikertene. Ikke hell ut vannet i boksen, det kan godt bli med i pannen. La det hele småkoke i 5-10 minutter så kikertene får absorbert smak. Pass likevel på at ting ikke står så lenge at kikertene tar til seg hele sausen, da blir det fort bare kikerter igjen Det er visstnok bra å ha i 1/2 teskje mangopulver på dette tidspunktet. Jeg har riktignok aldri prøvd det, men har du anledning - kjør på! Nå som ting begynner å blir ferdig kan du velge om du vil ta maten av plata nå og servere, eller om du vil la det koke enda lenger. Det er ikke nødvendig, men om du ikke er skrubbsulten er det godt å ha i noen desiliter vann og la maten koke i en halvtime eller så.
Chana Masala serveres med ris og indisk nan-brød, gjerne også med frisk tomat, koriander-blader og annet snacks du måtte føle passer.
Når det gjelder ingredienser er ikke alt like lett å få tak i. Kikerter går også under navnet Garbanzo-bønner, du finner det f.eks. på Rimi. Er du flink til å planlegge kan du også kjøpe tørre kikerter og bløtlegge dem over natten. Ellers er det spesielt krydderet som kan være vanskelig å oppdrive. Ta en titt rundt i diverse butikkers krydder-hyller, og kikk innom de asiatiske matbutikkene. Det beste med chana masala er at det er så lettvindt å lage. Om du har krydderet på plass (og det burde alle ha, evt. benytte sjansen til å få det nå!), trenger du egentlig bare tomater, løk og kikerter for å lage retten.
|
|
|
Post by Øyvind on Aug 21, 2005 4:06:27 GMT 1
Du glemte å skrive løken på ingredienslista, men du har den i selve oppskrifta da. Slik at ikke folk glemmer å kjøpe løk om de bare ser over ingrediensene først
|
|
|
Post by Øystein BL on Nov 30, 2005 13:30:29 GMT 1
Mer fart i denne threaden, takk:D Jeg er sulten.
|
|
Lamark
New Member
Fred!
|
Post by Lamark on Nov 30, 2005 17:34:57 GMT 1
Råkkenrålll linsesuppe. Servert til diverse band og applaudert både her og der.
:
Metter i overkant av 15, eller kanskje opp til 20 svoltne bandfolk. Alle tall er sånn omtrentlige.
500-600 gram raude eller grøne linser, tørre Grønsaksbuljong Olje 4-5 løk 1-2 kvitløk 2-3 ferske chili Gul currypasta 1,2–1,5 kilo gulrot 5-10 potetar 1-2 boksar kokosmjølk 1-2 glas tomatpuré 1 – 1 ½ liter vatn (eller ganske mykje meir)
Grøne linser må leggjast i blaut over natta, raude berre skyljast godt.
Kok linser godt mjuke i grønsaksbuljong. Finhakk chili, løk og kvitløk, og surr i olja samen med currypasta. Skjær opp grønsaker og ha i gryta. Surr litt, og ha i linser, vatn, kokosmjølk og tomatpuré. Kok ei stund, i kvert fall til grønsakene er godt møre, men gjerne ganske mykje lengre. Krydre undervegs med for eksempel:
Basilikum, gurkemeie, paprika, piri-piri, paprikapulver, nasi goreng, garam masala, koriander, grønsaksbuljong, salt, pepar, kanel, sukker, soyasaus. Bruk det du vil, smak deg fram.
Kok ei stund til.
Når det er ca. 15 minutt igjen til maten skal etast, ha i:
150-200 gram tørr couscous 2-3 boksar kidneybønner (ca. 400 gram)
Kok opp igjen, ha på mer krydder, kok ei god stund til hvis du vil det, i hvert fall til couscous og bønner er ferdige. Serveres med loff eller brød eller nokke anna. Nam nam.
Ha gøy.
|
|