|
Post by Øystein G on Dec 1, 2005 18:14:09 GMT 1
Havregrøt
1,5 dl store havregryn 5 dl vann (evt. blandet med melk) 1/2 ts salt kok opp gryn og vann og la det småkoke i 8-10 min. grøten blir glattest hvis du rører grynene ut i kaldt vann. tilsett salt og server!
funker fett med frukt, yoghurt, og masse annet digg. dette har vært frokosten min i snart ei uke og det sitter jævlig godt i magan. perfekt frokost, spør du meg.
|
|
|
Post by ZtateX on Dec 1, 2005 23:26:45 GMT 1
Bacon- og leverposteismørbrød:
*2-3 brødskiver *leverpostei *rødløk (evt vanlig løk..) *bacon *olivenolje
stek bacon i eget fett. ta det deretter av panna, men la baconfettet bli igjen. deretter steker du brødskivene i baconfettet, kanskje med litt ekstra olje hvis det er for lite fett. serveres med noen gromme _skiver_ leverpostei, bacon og løk oppå leverposteien og et iskaldt glass melk til! kjapt og godt
|
|
|
Post by Øystein BL on Dec 2, 2005 0:35:05 GMT 1
Thailandsk rød currywok:
1 boks bambusskudd 1 boks minimais 1 boks vannkastanjer 1 boks bønnespirer (dette kan også kjøpes samlet i bokser med hermetisk wokmix. 1 slik boks er egnet for 2 personer. kjøper du 4 separate bokser får du en del mere, nok til i hvert fall 4 personer) 1/4 blomkål 2 paprika, en rød og en grønn 4-6 mellomstore champignon 1 boks kokosmelk 1 boks/glass currypasta, rød 1 terning grønnsaksbuljong Olje til woking Sitronjuice Ris
Skjær champignon i skiver. Skjær paprika i strimler. Skjær blomkål i biter. Ha soppen på panna og stek på høy varme i noen minutter, før du slenger i grønnsakene. Husk litt god olje. Sett ned varmen til middels høy og wok grønnsakene i 3-4 minutter (rør godt rundt underveis). Tøm i nesten hele boksen med kokosmelk, og bruk etpar spiseskjeer currypasta. Smuldre en buljongterning, og la alt koke i panna 3-4 minutter til. Smak til underveis. Virker det for tamt kan du bruke enda mere currypasta eller litt salt og pepper. Er det for sterkt har du i mer kokosmelk eller litt vann. Å ha i litt sitronjuice like før du tar panna av setter en fin topp til smaken. Servér med ris eller nudler.
|
|
|
Post by Mikael on Dec 2, 2005 15:55:19 GMT 1
"gresk supersmørbrød" brødskiver tomat olivenolje salt fetaost for å kunne lage dette burde man kunne ha tilgang på en baguettpresse/toastjern. først dynker man brødskivene i olivenolje!! MASSE olivenolje. så klasjer man på tomater og presser det! til slutt legger man på litt fetaost og krydrer etter behov
|
|
|
Post by eivind on Dec 27, 2005 2:36:25 GMT 1
personlig så liker du vel MASSE mikael?
|
|
|
Post by Mikael on Dec 27, 2005 14:00:43 GMT 1
YEAH ;D
Fôr Powns
|
|
|
Post by Christian on Dec 30, 2005 15:52:14 GMT 1
|
|
|
Post by eivind on Jan 11, 2006 15:00:15 GMT 1
hehe... e d non som har oppskriften til hummus?
|
|
|
Post by Golovan on Feb 8, 2007 13:17:57 GMT 1
Ok. Plukker opp denne tråden, og poster ei oppskrift på linseburger jeg fant på BHC, disse er dritgode:
250g linser (3dl) 1 skrelt gulrot i terninger ca 4 stenger selleri (jeg bruker 1 purreløk i stedet) Salt Pepper, krydder eller soyasaus. 2-4 spisesjeier potetmel 1-2 egg (kan sikkert byttes ut med noen soyaprodukter) 1 finhakket løk og eventuelt litt hvitløk
Linsene og grønnsakene kokes møre hver for seg. Legg linsene i bløt natta over, da blir koketiden bare 15 min. Tømm ut bløtingsvannet og ha på nytt. La vannet renne godt av etter koking før grønsakene blandes godt sammen. Gulerøttene kan med fordel moses med gaffel. Bland i potetmel, egg og løk, ha i linsene og smak til med krydder. (Personlig koker jeg alle grønsakene opp i samme kasserolle samtidig og tømmer ut vannet og moser med gaffel) La deigen stå og hvile i minst 30 min, form til burgere som stekes på høy varme. Serves som hamburger, eller med potet og grønnsaker. Frys ned de du ikke klarer å spise.
|
|
|
Post by whatevva on Feb 18, 2007 2:57:35 GMT 1
Grillet biff i skiver
Biff på grillen er en klar favoritt. Det er slettes ikke vanskelig å grille den perfekte biffen, bare prøv...
Til 2 personer;
500 g ytrefilet av storfe (evt. mørbrad) i skiver ½ ts salt ¼ ts grovmalt pepper 200 g sukkererter 2 ss smør
Slik gjør du:
1. Strø salt og pepper på skivene før de grilles.
2. Grill skivene på middels sterk varme i 2-3 minutter på hver side. Når kjøttsaften begynner å piple på oversiden kan du snu skivene og steke de videre til rosa kjøttsaft pipler frem.
3. Legg sukkererter på et papir av alminiumsfolie og og legg et par klatter med smør i. Strø på litt salt og pepper. Pakk folien godt sammen med med skjøten opp og legg på grillristen. Grilles i ca. 5 minutter.
Server grillede skiver av ytrefilet med foliebakte sukkererter og ovnsbakte poteter. Barbequesaus smaker godt som saus ved siden av.
|
|
|
Post by reppe on Feb 18, 2007 12:48:37 GMT 1
steik et egg å peis det på skiva;)
|
|
|
Post by hellion on Feb 19, 2007 10:22:49 GMT 1
Bacon i microen under aluminiumsfolie og peis det på skiva.
|
|
|
Post by Golovan on Feb 20, 2007 11:28:34 GMT 1
Reppe med hodet i steikovnen og peis det på skiva
|
|
|
Post by reppe on Feb 20, 2007 12:52:14 GMT 1
Funker fett;) litt salt og pepper så er du i mål:p
|
|