|
Post by andreas on Dec 13, 2005 21:17:04 GMT 1
det har seg slik at jeg for tiden bor i et ganske stabilt fungerende kollektiv på Sortland. der har vi bodd fem stykker siden skoleåret startet, og vi har lært oss å leve sammen som frie indiuvider uten individualime og med alle regle satt til siden for å skapeet bra miljø.
men, alt som er godt vil en gang ta slutt. en av mine kjære samboere flytter ut over jul, og det er også snakk om at en av de andre forlater oss. dette faktum, at vårt bofellesskap skal splittes så pluselig, er en tung tanke, for å miste de sene kveldene hvor vi satt våkne og pratet og tykt og tynnt og tiden vi tilbrakte samme, måltidene vi spiste og lagde sammen og alt som har vært diskutert - vil være et sårt slag.
jeg og de to gjenværende har bestemt oss for å bo sammen til skoleåret slutter, men de vil ikke ha inn noen fremmede.
derfor har jeg et glimrende forslag som jeg håper noen føler seg tiltrukke av. jeg ønsker å opprette et kollektiv hvor en mengde mennesker kan bo og utvikle seg i. et kollektiv der likesinnede kan dele sine opplevelser og erfariner i trygge omgivelser. et sted hvor slitne pønkere kan kræsje om det skulle være et problem, og hvor man kan leve i anarki med hverandre.
er det i det hele tatt noen som synes dette frister. jeg trenger noen responser ganske snart, slik at vi kan begynne å se etter hus/leilighet/kott umiddelbart, slik at vi kan flytte inn i somemren/etter sommeren 2006.
håper på det beste fred
|
|
|
Post by Øyvind on Dec 13, 2005 21:39:00 GMT 1
Hepp! Hvem er egentlig du, anticorp? Jeg funderer nemlig på samme greia, men jeg vil helst ha ett hus. Man er friere på den måten. Greit å slippe husverter å ha ansvar til, selv om det ikke er noe problem. Dessuten er det plass til flere, og jo flere jo bedre (spør du meg). Har man et hus kan man f.eks lage små trivelige arrangementer i huset sitt, som små intimkonserter, workshops ol.
Uansett, kollektiv er bra saker!
|
|
|
Post by andreas on Dec 14, 2005 0:05:37 GMT 1
jeg heter andreas.
men er det noe å tenke på da? å gå sammen om et hus? vi må nesten snakke nærmere om det siden da.
|
|
|
Post by andreas on Dec 14, 2005 16:48:30 GMT 1
jeg antar at siden flere personer allerede har tenkt på dette, så er det kanskje noe som kan gjøres til en realitet. men for at dette skal fungere i praksis må vi være flere personer som er 100% dedikert til å få et kollektiv til å fungere. er det bare du øyvind, som planlegger å stifte et bofelleskap, eller er flere som du har snakket med som kunne tenke seg å realisere dette?
jeg kommer i allefall til å prøve å få til dette prosjektet gjennomført, og hvis det er en tanke å kanskje jobbe mot et kollektiv, så ville det vært sjef.
|
|
|
Post by Øyvind on Dec 14, 2005 23:23:43 GMT 1
Jeg er fullt med på det, og vi er hele 5 stykk som er intressert. Meg, Stig Kjetil, Thor Andre, Mariell og Anja er veldig hypp, og har allerede snakka om å få til noe til neste år. Planen er et helt hus, hvor vi kan bo 8-10 stk. Dette vil jo gi oss kjempelave husregninger (per person), kjempebillig internett (per person) osv.. Dessuten er det veldig trivelig, og vi kan utrette mye sammen! Jeg har faktisk tenkt at du er en person jeg kunne tenkt meg å ha i et kollektiv, Andreas! Fordi vi 5 som har snakka om det har prata litt om hvem som går an å ha med.
La oss jobbe mot dette, det bør la seg realisere! Å leie ett hus skal ikke være verdens største problem, tror jeg da indelig ikke!
|
|
|
Post by andreas on Dec 15, 2005 14:05:14 GMT 1
det høres direkte vakkert ut. jeg kunne gjerne tenke meg å leie et hus med dere, og et kollektiv med slike personer som dere nettopp er ville være ideelt.
men skal vi møtes en gang og diskutere dette, se etter hus osv?
|
|
|
Post by Mini on Dec 15, 2005 15:57:08 GMT 1
Oi, jeg håper virkelig dere får dette til! Kollektiv for alle penga!
|
|
|
Post by Øyvind on Dec 15, 2005 17:06:18 GMT 1
anticorp: Ja! La oss definitift møtes en gang. Skal vi prøve å få det til i nesteuka?
|
|
|
Post by Mariell Amélie on Dec 15, 2005 20:12:36 GMT 1
jeg og Anja har sett et hus som vi tror ingen bruker. det er ikke så stort, men vil nok funke bra om vi ikke finner fler som vil bo med oss.
|
|
|
Post by Øyvind on Dec 15, 2005 22:17:53 GMT 1
Hvor stort er det, og hvor ligger det? Det aller feteste hadde jo vært med et ganske stort hus, selv om man må ta det man får tak i!
|
|
|
Post by Mariell Amélie on Dec 15, 2005 22:23:24 GMT 1
det er det gule huset ved berit maske/bommen overfor skolen. det er ikke så stort, og ja, det kuleste ville vært et større hus.
|
|
|
Post by Øyvind on Dec 15, 2005 22:35:44 GMT 1
hmm.. Vet ikke hvilket hus du snakker om, men det finner jeg vel ut av. Uanset, vi må se på saken, om vi begynner å lete nå, så skal vi nok klare å få tak i et rimelig stort hus og, det har jeg troen på. Møte neste ___dag? klokka? hihi!
|
|
|
Post by andreas on Dec 15, 2005 22:57:41 GMT 1
jeg er bare ledig mandag(da tidlig!) og tirsdag neste uke, ettersom at vi får ferie. men om det er mulig, så kunne vi tatt det på tirsdagskvelden?
|
|
|
Post by Mariell Amélie on Dec 15, 2005 23:00:09 GMT 1
mandag er jeg bare ledig fra åtte og utover. Tirsdag er det srkmøte. men hva med en dag i helga?
|
|
|
Post by Øyvind on Dec 16, 2005 0:21:24 GMT 1
Søndag?
|
|