|
Post by whatevva on Oct 28, 2005 2:59:54 GMT 1
vitenskap, ingen over ingen under =) vitenskap = gud Religion = en sykdom? O.o
|
|
Hopalong
Full Member
"I'm not normally a religious person...but if you're up there...save me SUPERMAN!"
|
Post by Hopalong on Oct 28, 2005 3:38:38 GMT 1
Hva med folk som 'moter' Gud? Det var det som gjorde at jeg begynte aa tenke paa dette. Noen jeg kjenner gikk fra aa vaere agnostiker/ateist til aa vaere kristen paa et par timer fordi hun motte Gud (besvimte og Gud pratet til henne osv.). Uansett saa er det et fasinerende tema, og ikke noe jeg kommer til aa bli klok paa med det forste. Utvilsomt positive og negative sider med religion
|
|
håvard
New Member
let them eat cake
|
Post by håvard on Oct 28, 2005 9:45:46 GMT 1
Det er jo ikke rart at noen stakkars folk begynner å innbille seg ting, at de møter oppdiktede personer, eller "ånder" når det er så mye fokus på det, og at det snakkes om og diskuteres hele tiden. Da jeg var liten drømte jeg at jeg møtte Espen Askeladd. Jeg trodde ikke av den grunn at han var ekte,og at jeg hadde møtt han på ordentlig!
|
|
Hopalong
Full Member
"I'm not normally a religious person...but if you're up there...save me SUPERMAN!"
|
Post by Hopalong on Oct 28, 2005 11:46:33 GMT 1
Da jeg var liten drømte jeg at jeg møtte Espen Askeladd. Jeg trodde ikke av den grunn at han var ekte,og at jeg hadde møtt han på ordentlig! Jeg tar poenget ditt, men i det tilfellet jeg snakket om så var det jo ikke noen på nivå med en 6åring som møtte Gud heller. Hun er smartere enn meg, selv om ikke det sier så mye. Kort fortalt har jeg liten tro på at hun innbilte seg det, selv om det er mulig. Folk påstår jo at de møtes spøkelser og aliens og altmulig hele tiden, og jeg tviler på at alle innbiller seg ting. Jeg må si meg enig i de som tror det finnes mer enn vi kan forstå, om det er Gud folk møter, eller den Guden det står om i bibelen...DET er jeg mer skeptisk til
|
|
|
Post by Hawken on Oct 28, 2005 13:58:08 GMT 1
Det kan jo definitivt hende at hun hadde en helt spesiell opplevelse. Skal ikke skyve det under en dør at hun ble rørt på en spesiell måte av noe som hun aldri har sett før, og fikk kontakt med noe som vi ikke vet hva ER. Men - som du sier - å kalle det Gud kan være av ren mangel på forklaringer. Som jeg IGJEN sier - noen å skylde på.
|
|
|
Post by Øystein BL on Oct 28, 2005 16:14:41 GMT 1
Jeg er litt skeptisk når det gjelder opphøying av vitenskapen. Det skal selvsagt sies at om en høyere makt kunne påvises (og bevises) vitenskapelig, ville jeg naturlig nok trodd på det. Samtidig er det vel ikke særlig rart at folk stoler mer på sine egne opplevelser og inntrykk enn på vitenskapen? Vitenskapen sa en gang i tiden at hvem som blir forbrytere kan pekes ut på hvordan kjevepartiene deres ser ut. Det er noe å tenke på Utover dette tror jeg forsåvidt ikke på Gud, spesielt ikke i et kristent bilde. Then again - who knows? For å kommentere det Øyvind nevnte, om ting før og ting nå: At vitenskapen har utviklet seg, at ting er systematisert, forklart, etc. har ført til at folk har snudd seg fra religion. Likevel: Grunnen til at mange holder fast ved religion, og nye mennesker stadig begynner å tro er jo nettopp det at vi IKKE vet det meste, selv om vi har større oversikt nå enn for 500 år siden. Så lenge vitenskapen ikke kan svare på større spørsmål som hvorfor verden oppstod, hva meningen med alt er, hva som skjer etter døden, etc. vil folk nok ennå ty til religion. Uten at jeg egentlig føler trangen til å gjøre det samme;)
|
|
|
Post by Hawken on Oct 28, 2005 16:39:19 GMT 1
Vitenskapen har per idag bevist endel ting jeg ikke tror på. Hm. Jeg tror kanskje jeg ville TRODD på det om det ble vitenskapelig bevist, men jeg tror ikke jeg ville dedikert livet og kjærligheten min til Gud for å få en enveisbillett inn i "himmelriket". En ting er å tro på det, en annen ting er å tjene det.
|
|
|
Post by Øyvind on Oct 28, 2005 16:43:13 GMT 1
Jeg lever i troen på at det ikke finnes noen gud, inntil det motsatte er bevist. Selv har jeg aldri sett lyset, truffet jesus med sprettert eller hva de nå enn sier.. Jeg har også flere ganger drømt ting som jeg i ettertid har blitt sittende og fundert på om egentlig har skjedd, eller om det bare har vært en drøm.. Men det har alltid gått opp for meg at jeg bare har drømt...
|
|
|
Post by Hawken on Oct 28, 2005 16:46:37 GMT 1
Hjernen leikar, hjernen leikar.
|
|
|
Post by Hawken on Oct 28, 2005 16:47:21 GMT 1
Men - Øyvind: Om det blir bevist - vil du bare TRO på det eller ville du TJENT det? Det er to forskjellige ting.
|
|
|
Post by Øystein BL on Oct 28, 2005 18:25:17 GMT 1
jeg tror nok prosentene ville fordelt seg litt forskjellig om folk Visste at de kom til å brenne i helvete i evig smerte om de ikke levde på en bestemt måte. tror nok jeg ville tjent da, ja. (situasjonen er ganske spesiell, dog - om vi kunne VITE at det finnes en gud ville det jo vært rart om vi ikke visste Nøyaktig hva som måtte til for å etterkomme hans ønsker) hva med paranormale opplevelser utenom drømmer, for øvrig? spennende saker det også. hendelser der man i ettertid ikke blir sittende å tenke "var dette drøm eller virkelighet?" men heller "var dette virkelig, eller klarer jeg faktisk å innbille meg såpass ville ting?". Sånne hendelser er ikke minst spennende når man er sammen med flere
|
|
arthurpaimon
New Member
Staring into the flames; you know its true.
|
Post by arthurpaimon on Oct 28, 2005 20:45:13 GMT 1
Men selv om ingen av dere har opplevd en slik hendelse som å svime av å bli snakket til av gud, at det faktisk ikke er sannt. Dessuten, er det en vesentlig forskjell på drøm og tro. Vet ikke om dere har fått med dere at det har blitt skrevet en bok om gud så er på et par sider...den heter Bibelen!
Det viktigste uansett om du er kristen eller ikke er vel at standaren bør være å respektere andres tro, religion eller livssyn. Noe annet ville være umoralskt etter min mening.
|
|
|
Post by Andreas F. on Oct 28, 2005 23:01:41 GMT 1
Jeg tror jesus faktisk eksisterte, men han var en bløff! Han og kompisene ("Disiplene") dro rundt å lurte folk. Og de folkene som ble "helbrert" var uteliggere som ble bestukket med mat eller andre goder. Men for all del, det gir jo ikke så fullt intelligente folk noe å bruke tiden sin på Blir liksom så lett å svare på spørsmål! "Hvordan tror du verden ble til? NÆÆ, HAN GUD FIKSA BIFFEN!" Come on, honestly. Det blir jo funnet reptiler og stasj fra lenge før mennesker levde! Det blir jo sagt at han skapte det hele på 6 dager (verden komplett m/ mennesker), og chillet på numbah seven. Men om det levde dinosaurer mange hundre tusen år før mennesker, var det noen jævla lange dager. It just doesn't add up!
|
|
|
Post by Mikael on Oct 28, 2005 23:23:59 GMT 1
hehe... jeg tror bibelen er full av innavl la oss si at denne såkalte bibelens "Gud" skapte adam og eva. i følge bibelen fikk de to sønner. å så skjer hva? jo, de går til nabo bygda og gifter seg?? HAHA... trenger jeg si mer?? skulle nesten tro de hadde (unnskyld utrykket) måtte ha pult sin egen mor for å få ført videre slekten (håper ingen følte seg støtet ev den setningen :S. i så fall er det bare å si fra)
|
|
|
Post by eivind on Oct 28, 2005 23:55:00 GMT 1
HÆHÆHÆHÆH... godt sagt mikael..
jet tror egentlig HELE bibelen er bløff.. hvis jeg hadde fortalt deg en historie på flere tusen sider, hadde du husket den når du skal fortelle den til neste generasjon? den e trosalt over skrever 100 år etter "jesus" fødsel... så bibelen kan for all del være "bull shit"
|
|