HVEM ER EGENTLIG GUD?Gud er forhåpningen om at det "gode" alltid vil seire. Gud er troen om at "ondskap" vil straffe seg. Gud er nedkortet i et ord:
Moral.
Religion er tydeligvis noe helt annet.Jeg har ingen tiltro til at handlinger blir ført opp i en slags
+ og - bok der vi til slutt skal gjøre opp regnskap og på det grunnlag finne ut hvor vi ender opp (se;
himmel eller helvette). Religion er med på å gjøre dette livet mindreverdig. Karl Marx kallte religion for opium til folket. Hvilken bedre måte å kontrollere en stor masse enn å ha en overstyrende gud som følger med?
Religion har i all tid handlet om makt, kontroll og regler(jf.
du skal...). Alt innbakt i en eller annen slags overtro om belønning etter dette livet. Religion formes av kultur og ikke av en høyere livsform.
F. eksDe norrøne gudene handlet om goder, krig og elendighet.
De greske gudene handlet om någenlunde det samme.
For ikke å glemme de kinesiske.
Det reprensenterte sårledes de verdier man kunne finne i disse samfunnenene på denne tiden.
La oss ta en av de store:Katolismen er et eneste stort makthierarki med Paven på toppen. I denne religionen kunne du betale deg ut av skjærsilden og handlinger hadde da ikke så mye å si om du var rik. Ganske greit for rike mennesker, litt mer kjipt for fattige mennesker. For de fattige måtte bestrebe seg på å gjøre minst mulig galt fordi dem ikke hadde penger til å betale seg ut av helvette. Det handlet med andre ord om kontroll av de fattige for å unngå opprør. Som igjen gjenspeiler seg på moral;
'Du skal ikke stjele, sult heller ihjel så slipper du å komme til helvette'.Luther og CalvinNår protestantismen kom som et brudd fra dette makthierarkiet utviklet de nye verdier. Religionen ble personlig og ikke noe du kunne betale deg ut av. Calvin(se; Calvinismen) kom med predistanasjonslæren som en mulig unnskyldning for å unngå å tenke på fattige mennesker. Den gikk ut på at de som hadde det godt i dette livet var guds utvalgte. Halleluja! om jeg er fattig i dette livet kommer jeg definetivt til helvette(
uflaks?). Men dette lagde jo såklart en mentalitet i befolkningen som gikk ut på å jobbe hardt for å oppnå suksess slik at man da kunne unngå å brenne i evigheten. I motsetning til katolismen skulle man ikke vise fram sin rikdom, men investere den og skape flere verdier(jo mere, jo bedre). Dette førte til det vi i dag kaller kapetalisme. En fin billedliggjøring av forskjellen på protestantisme og katolisme er kirkene. Alle store fine kirker med mye pynt og gull inni kan du være sikker på at katolikker har bygd opp, og på den andre siden protestantiske kirker ser generelt sett ganske simple ut.
Igjen er makt, kontroll og moral sentralt i religions inntog i samfunnet.Det samme ser du i
hinduismen. De rike er rik fordi dem er født inn i riktig kaste. De fortjener dermed å være rik og de fattige fortjener å være fattig. Så kan de fattige om de oppfører seg pent håpe på et bedre liv neste gang. Igjen står moral sentralt for å kontrollere befolkningen som gjenspeiler maktforhold.
I absolutt alle trossamfunn vil du trolig finne en slags hierarkisk oppbyggning. Der troen på noe bedre skal rettferdiggjøre at du har det kjipt i dette livet. Det er også fint om de som har det kjipt kan bidra til at de som har det bra får det bedre. Da kommer du i hvert fall til himmelen eller hvor en de vil.
Gud skapte ikke mennesker, mennesker skapte gud.Mye som står i bibelen er jo ganske fint lesestoff. Dersom man ikke tolker den fundamentalistisk, men leser man den metaforisk kan sikkert mye i den også være nyttig.
Jeg leser at mange påpeker
Jesus som en snill fyr som sa masse bra. Jeg ser at det dør mennesker hver eneste dag som sannsynligvis har gjort mer positivt for menneskene rundt seg enn Jesus, uten at vi tilber dem av den grunn. Utgangspunktet til Jesus var jo ganske fint når han kom hit;
her sønn, ta disse magiske kreftene, viten om at jeg eksisterer og en garantert plass i mitt himmelrike, og reis rundt på denne hobbyplaneten min og se om du kan få folk til å krangle litt om meg.
For gud kunne jo ikke snakke til oss selv, han er jo trossalt bare allmektig. Sikkert mye mer festlig å se hvor mye splid og krig han kunne skape i verden først. Men la meg påpeke noe med en gang. Dersom gud skapte oss, er vi ikke da alle guds barn? I så fall hvorfor fikk Jesus lov til å være så himmla spesiell, mens vi ikke ble utrustet med mye annet enn et skjørt sinn og kaos i verden. Men her igjen har vi jo bare oss selv å skylde på. Adam og Eva, som han visstnok også skapte dummet seg litt ut i begynnelsen. Gud må jo ha visst at dette kom til å skje siden han var allmektig og derfor burde vite alt. (Uansett) Den såkalte grunnen til at han ble forbanna var visst fordi Adam og Eva begynte å tilbe seg selv istedenfor ham. Det må ha vært pinlig for ham hæh? Her skaper han oss og gir oss fri vilje og så bruker vi den til å tro på oss selv isteden. Du driter litt på draget når du ypper på sjefen (jf. Makt, kontroll og moral).
Så er det jo også litt påfallende hvor mange mannsskikkelser det er i denne religionen. Der kvinner blir sett på som annenrangsborgere. (jf. Skapelsesteorien, gud skapte Eva for at Adam skulle ha noe å sysle med). Jeg lurer på hva som ville skjedd om han ikke skapte Eva. Ville planeten vært fylt av menn som gjorde seg selv gravide. Dersom kjærlighet skulle eksistert måtte vi enten ha elsket med dyrene eller hverandre. Så da hadde kanskje homofili vært greit. Men nå skapte han jo da også denne Eva(takk og lov) ut av et bein i kroppen til Adam. Mannshierarkiet var med andre ord i gang. Dette var jo guds vilje så da måtte jo kvinner akseptere det. (jf. Makt, kontroll og moral).
Noen ord til ettertanke:
- MENNesker/huMANs
- MENNesklig/huMANity
Så er alle mennesker menn eller finnes disse såkallte kvinneskene også?
Takket være femenismen evner jeg å tenke over slike ting. Håper andre også verdsetter det disse MENNeksene har gjort for oss. Nemlig vært med på å åpne øynene våres for hva religion egentlig er
'et mannsdominert makthierarki'. Det er ingen grunn til å lukke øynene nå! med mindre du oppriktig mener at kvinner er mindreverdige skapninger og ønsker å støtte dette.
Spøkelser og annet humbugg:Så til alle dere som tror på spøkelser og det som verre er. Sansene lurer dere. Et enkelt tankeeksperiment; putt en varm hand nedi kaldt vann. Vannet føles veldig kaldt. Prøv deretter å putte en kald hand i samme bøtte og du merker fort at vannet virker mindre kaldt. Ergo; sansene lurer deg. Det finnes mange slike eksempler og jeg kan ramse opp flere om det blir stor etterspørsel. Poenget er uansett at om sansene kan lure deg her, så kan de også lure deg på andre områder.
Agnostiker:Link: www.vl.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20050608/TRO/50606005/1160/REDAKSJONELTJeg har et agnostisk livssyn. Jeg var lenge ateist, men har funnet ut at jeg verken kan bekrefte eller avbekrefte guds eksistens. Jeg tenker ikke da på den guden de tilber i religion, men om det finnes en kraft som har satt det hele i gang eller ikke vet jeg ikke. Et rasjonalistisk perspektiv på denne saken er at gud er naturlovene. For naturlovene må vite alt for å holde alt sammen. Om naturlovene igjen styres av noe vet jeg ikke. Men tanken om et liv etter døden, reinkarnasjon og lignende fjas har jeg liten tiltro til.
Livet er nå og ikke etter at du er død. Tenk over hvor absurd det skulle vært. Dersom du skulle ha flere forsøk på livet. Hva skulle vært vitsen med å leve nå? Dette oppfordrer jo nesten til selvmord. Jaja, det gikk dårlig denne gangen, jeg tror jeg restarter og prøver på nytt.
Kunne sikkert trekt fram flere eksempler fra flere forskjellige religioner, men de generelle trekkene er de samme og påpekt flere ganger gjennom hele teksten.
Det er ingen tvil om at religion er viktig for veldig mange mennesker. Det er heller ingen tvil på at mange i dag trenger dette falske fellesskapet. Så inntil videre får jeg bare respektere det valget dere har tatt og ønske dere lykke til i det neste liv.
"Om gud hadde eksistert, hadde jeg aldri i livet tilbedt ham. Makan til stor kødd skal du lete lenge etter."