|
Post by andreas on Dec 31, 2005 19:30:56 GMT 1
i kveld, nærmere bestemt klokken 00.00 starter et nytt år med et helvetes brak fra rakketer, stjerneskudd og hurrarop. men hvorfor feirer vi et år med å skyte penger opp i lufta? hvorfor feirer vi det gamle året ved å glemme dem som ikke har råd til mat, til hus eller til hjem, slik at vi med penger kan skyte noen raketter til himmels?
jeg er veldig i tvil om hvorvidt det er moralsk riktig elelr moralsk forkastelig å brenne vekk økonomiske goder på denne måten, og jeg lurer på hvorfor det er så flott med reketter. gird et en glede å skyte gjenstander mot himmelen? er det koselig med bråk, spetakkel og bombesmell? har vi glemt dem som sulter, dem som ikke har penger i overflod og dem som lider? har vi glemt alle vettskremte dyr som får panikk når rakettene suser forbi? hva med krigsofre som lider av traumer?
kanskje jeg tenekr for snevert, men jeg kommer i alle fall til å holde meg vekk fra den sermonielle feiringen ikveld.
noen tanker?
|
|
|
Post by ZtateX on Dec 31, 2005 21:33:04 GMT 1
"er det koselig med bråk, spetakkel og bombesmell?" man skyter opp raketter fordi det ser pent ut. man har ikke nødvendigvis glemt alle fattige i verden bare fordi man fyrer av et batteri kl 00.01...
|
|
|
Post by Mikael on Jan 1, 2006 3:14:44 GMT 1
Jeg skjønner hva du mener Andreas, men jeg synes det er litt usakelig med at vi har glemt de fattige og trengende!!
I min familie har vi det sånn at vi kjøper raketter. Jeg personlig er en stor fan av de fine lysene og de store smellene.
Det vi også gjør er at vi regner ut hvor mye vi har brukt på fyrverkeri og så gir vi samme beløpet + litt mer til Røde kors, eller andre hjelpeorganisasjoner.
Jeg kan se at du mener det er et pengesluk, men d er jo bare en gang i året!! Jeg håper det er flere som også tenker på andre men vi må jo også tenke på hvordan vi har det!! Jeg vet at vi har det veldig godt og sånn, og at andre har det jævlig!!
Så jeg sier gjør begge deler. Er man glad i fyrverkeri så kjøp fyrverkeri og kos deg, men ikke glem andre for det.
|
|
|
Post by Mikael on Jan 1, 2006 3:17:31 GMT 1
*Forresten : Godt nyttår til alle som leser dette Håper alle får et godt nyttår og gode muligheter inn i nyåret ;D
|
|
|
Post by Christian on Jan 1, 2006 13:01:39 GMT 1
ikke dumt sagt Andreas, men rakketer er jo kuuuuult da men det var definitivt en dråpe mening i det du sa
|
|
|
Post by Øyvind on Jan 1, 2006 20:40:21 GMT 1
"En dråpe mening" er vel litt drøyt å si. Jeg ser et hav av mening i det.
Jeg var selv ganske aktiv rakettelsker da je var yngre, og begynte å skaffe meg raketter allerede i en alder av 10-11 år. Etterhvert sparte jeg hver nyttårsaften opp penger og kjøpte raketter for det. Moren min har alltid vært i mot raketter, og har år etter år kommet med akkurat samme leksa som deg Andreas. Ikke før de siste årene nå har jeg endelig forstått hva moren min alltid har villet frem til, og jeg har ikke kjøpt raketter de siste årene.
Det å sende opp et par raketter ser jeg ikke på som noen stor sak, men folk som kjøper raketter for hundredevis av kroner skjønner jeg meg rett og slett ikke på. Det er faen meg drøyt å sette fyr på en tusenlapp. At man får se en "blomst" på himmelen i 4 sek kan umulig være verdt det?
|
|
|
Post by deaven on Jan 2, 2006 2:41:01 GMT 1
Man kaster bort mye penger på masse forskjellig dritt hvert eneste år, raketter er ikke noe unntak. Derimot er høyhestsyndromet utrolig dobbelt moralsk. Kan sikkert putte fingern på dritt hver og en av dere har kastet bort penger på. La oss ta noe vanlig: Godteri. Kroppen trenger det ikke, vi ødelegger tennene våre, sysselsetter torturister og sadomassoschister og allikevel fortsetter vi å kaste bort pengene våre på det. Det er mye forskjellig vi kunne latt være å bruke pengene på, og mye av det vi sikkert kunne sendt bort. Faktum er at raketter eller ikke raketter, de pengene hadde ikke havnet i fattige hender uansett. Er det riktig? Burde det være sånn? Såklart ikke. Men å angripe enkelt ting, ting som bare skjer en gang i året, som russefeiring, nyttårsaften osv. BORTKASTET BRUK AV ENERGI. Det som virkelig ødelegger her på jorda, det som virkelig bryter ned solidariteten er det som skjer HVER bidige dag. Så kan folk VENNLIGST slutte å syte over enkeltbegivenheter og heller se etter det store bilde. Der det faktisk sulter folk i hjel uansett om folk kvervulerer over det eller ikke. WORDS ARE EASY, ACTIONS IS WHAT COUNTS. Rakettindustrien sysselsetter mange mennesker hvert eneste år, de pengene som går inn i den industrien går tilbake til mennesker som lager dem. Jobber er en bra ting. De sørger for at det blir mindre fattige mennesker. Gjør heller noe med hverdagsholdningene til folk, ikke tenk snevert rundt begivenheter som nyttårsaften osv. Tenk heller hvis folk tenkte på slike ting hver eneste dag. Tenk viss alle bare stoppet opp og tenkte, "Faen, hadde jeg vært den personen som sultet eller hadde det jævlig, så hadde jeg faen meg verdsatt litt hjelp". Jobb ut i fra det. At folk har det gøy et par ganger i året er liksom ikke problemet.
|
|
|
Post by Hawken on Jan 2, 2006 7:44:58 GMT 1
WORDS ARE EASY, ACTIONS IS WHAT COUNTS. Rakettindustrien sysselsetter mange mennesker hvert eneste år, de pengene som går inn i den industrien går tilbake til mennesker som lager dem. Jobber er en bra ting. De sørger for at det blir mindre fattige mennesker. Gjør heller noe med hverdagsholdningene til folk, ikke tenk snevert rundt begivenheter som nyttårsaften osv. Tenk heller hvis folk tenkte på slike ting hver eneste dag. Tenk viss alle bare stoppet opp og tenkte, "Faen, hadde jeg vært den personen som sultet eller hadde det jævlig, så hadde jeg faen meg verdsatt litt hjelp". Jobb ut i fra det. At folk har det gøy et par ganger i året er liksom ikke problemet. Hva mente du egentlig med å ikke tenke 'snevert' rundt nyttårsaften-aktiviteter - men heller tenke på slike ting hver eneste dag? Det og spare, ikke sløse eller ikke kaste bort unødvendig - siden det-ville-ikke-en-fattig-ha-brukt-surt-oppsparte-penger-på - kan jeg ikke helt oppfatte som en Sunn måte å tenke på, med mindre man faktisk er fra før opplyst om en mindre materialistisk måte å leve på - og dermed selger både TV og PC (!), mobil, uviktige møbler, plater, filmer og DVD'er for å samle inn penger til fattige. Er det dette du messer om?
|
|
|
Post by Hawken on Jan 2, 2006 7:45:55 GMT 1
Jeg må samtidig få spørre hvilke fattige det er snakk om?
|
|
|
Post by Mikael on Jan 2, 2006 17:04:45 GMT 1
Mikael, du sier at DU kan sikkert putte fingeren på mye dritt som hver og en av OSS har gjort eller brukt penger på. Hva med deg selv?? bruker du aldri penger på godteri f.eks??
|
|
|
Post by deaven on Jan 2, 2006 18:43:03 GMT 1
Hva mente du egentlig med å ikke tenke 'snevert' rundt nyttårsaften-aktiviteter - men heller tenke på slike ting hver eneste dag? Det og spare, ikke sløse eller ikke kaste bort unødvendig - siden det-ville-ikke-en-fattig-ha-brukt-surt-oppsparte-penger-på - kan jeg ikke helt oppfatte som en Sunn måte å tenke på, med mindre man faktisk er fra før opplyst om en mindre materialistisk måte å leve på - og dermed selger både TV og PC (!), mobil, uviktige møbler, plater, filmer og DVD'er for å samle inn penger til fattige. Er det dette du messer om? Når jeg sa, 'IKKE TENK SNEVERT', så mente jeg det som jeg påpekte. Det er ikke nyttårsaften eller lignende ting som bare skjer en gang i året som er problemet. Det er den hverdagslige holdningen om at så lenge man kverulerer(takk Øystein BL) på slike enkelbegivenheter, så er alt greit. Jeg mener ikke at folk skal selge alt de har å gi bort pengene sine, dersom folk ikke kjøpte slike ting, ville mange arbeidsplasser forsvunnet, og enda flere ville blitt fattige. Poenget mitt var at det er ikke enkeltdager i året som sørger for vårt overkonsum, men vår holdning til ting vi kjøper hver dag. Så la oss si at alle de pengene som gikk på raketter ble brukt på fattige. Det eneste vi hadde oppnådd var bedre samvittighet. Og etterhvert som de fattige landene måtte betale tilbake til Verdensbanken, så hadde de vært like fattige igjen. Og et problem med fattige mennesker er at ikke alle barna deres overlever, så derfor får de kjempemange barn for å overleve. Det betyr flere fattige. Så problemet er ikke synkende, det er økende. DERFOR sier jeg at så lenge folk bare fokuserer på enkeltbegivenheter som nyttårsaften, vil ikke situasjonen forandre seg. Men dersom folk flest utviklet litt empati, og begynte å tenke, "faen, det hadde vært greit å fått hjelp viss jeg var i deres sko". Så kunne det lagt press på myndigheter og verdensbanken. Fattigdom kan ikke skapes med å gjøre flere folk fattige. Så med andre ord NEI, du redder ingen med å selge alt du har og sende pengene dine nedover dit. Jeg må samtidig få spørre hvilke fattige det er snakk om? Det er snakk om, la meg quote meg selv, "Faen, hadde jeg vært den personen som sultet eller hadde det jævlig, så hadde jeg faen meg verdsatt litt hjelp" Mikael, du sier at DU kan sikkert putte fingeren på mye dritt som hver og en av OSS har gjort eller brukt penger på. Hva med deg selv?? bruker du aldri penger på godteri f.eks?? Hver og en av oss(oss <-- OSS). Er du gramatisk tilbakestående eller noe? Det betyr alle inkludert meg selv. AVSLUTTENDE ORD:Folk trenger ikke slutte å leve bare fordi noen andre har det jævlig, bare gjøre sitt beste for at flest mulig skal ha det bra.
|
|
|
Post by Øystein BL on Jan 2, 2006 19:02:05 GMT 1
litt public service her:
TILSLAGSORD kverulere
ARTIKKEL FRA BOKMÅLSORDBOKA kverule're v2 (fra mlat 'klage') stadig klage, si imot
|
|
vegane
Junior Member
fred, frihet og kj?rleik
|
Post by vegane on Jan 3, 2006 1:01:35 GMT 1
norges befolkning kjøpte raketter for kvalmt mye penger i fjor. jeg er sykt mye imot raketter. det er flere grunner til at jeg gremmes og halvt gårter hver nyttårsaften.
1. klart det er fint og se på, men det er, bokstavelig talt, penger opp i røyk, moro i noen få minutter. 2. foferdelig forurensende. ikke bare det at det blir mye søppel som havner i skoger og på helt andre steder enn der de ble skutt opp, men også fordi det er farlige stoffer som skytes opp i lufta. svolvel eller hav det er. 3. dyra er ekstremt redde. noen er tilogmed så redde for smellene at de har kramper og får traumatiske opplevelser. 4. det forårsaker mange ulykker/skader som igjen ender opp i mer bruking av penger. da kanskje skattepenger som kunne blitt brukt til bedre skole/fritidstilbud/eldreomsorg/viktigere ting enn skader etter raketter. fyll+raketter=ikke bra. utenfor friheten var det noen festmennesker som tente på raketter som ikek dro oppover men mot hus og hjemma til folk
de begynner å selge raketter allerede andre juledag. og da er det mange som tenner på og sender de opp alle dagene frem til nyttårsaften og dagene etter. det hadde vært mye greiere hvis de hadde sendt opp bare på nyttårsaften når klokka er slått tolv. og bare da. med a tanke på alle de som ikke liker fyrverkeri/ de som er redde.
i kina har de et helt fantastisk fyreverkeri. men det er ikke frivatpersonenr som alle kjøper litt hver. der kjøper byen/stedet inn som alle samles for å se på. dette synes jeg høres ut som en bra ide. mindre farlig, mer miljøvennlig, bedre for alle. (kanskje ikek for de som elsker å skyte opp brennende forurensende pinner i lufta som smeller og skremmer dyr og mennesker)
|
|
|
Post by Hawken on Jan 3, 2006 13:53:14 GMT 1
i kina har de et helt fantastisk fyreverkeri. men det er ikke frivatpersonenr som alle kjøper litt hver. der kjøper byen/stedet inn som alle samles for å se på. dette synes jeg høres ut som en bra ide. mindre farlig, mer miljøvennlig, bedre for alle. (kanskje ikek for de som elsker å skyte opp brennende forurensende pinner i lufta som smeller og skremmer dyr og mennesker) Hahah... hææ? Den forstod jeg ikke.
|
|
vegane
Junior Member
fred, frihet og kj?rleik
|
Post by vegane on Jan 3, 2006 16:09:05 GMT 1
ka du ikke forsto? det at det ikke e delt men samla?
|
|