|
Post by Sortland Rockeklubb on Jan 20, 2006 1:53:26 GMT 1
Blabla-festivalen 2006 går av stabelen fredag og lørdag 14.-15. juli på Rødskolen. Kick-off med konserter og holoi torsdag 13. juli et annet sted.
I år som tidligere blir det bl.a. Konserter, workshops, skating, filmvisning, bading (?) og lurveleven.
I den tiden framover er vi veldig interesserte i forslag og idéer til Blabla. Post dem her, eller send dem til sortlandrock@yahoo.no
|
|
|
Post by Mikael on Jan 20, 2006 16:11:52 GMT 1
la oss ha ett matkurs i år også mate er godt og sosialt!
|
|
vegane
Junior Member
fred, frihet og kj?rleik
|
Post by vegane on Jan 24, 2006 11:05:25 GMT 1
grilling! grillfest må til!
|
|
|
Post by andreas on Jan 29, 2006 13:17:40 GMT 1
er det noen workshops under planleggelse? eventuelt filmvisninger, demonstrasjoner og andre planlagte aktiviteter?
|
|
|
Post by Maya on Jan 31, 2006 0:42:55 GMT 1
Blabla skal filmes:D .........mye bedre enn i fjor!
|
|
|
Post by andreas on Jan 31, 2006 14:28:44 GMT 1
vil det være aktuellt med noen foredrag om utvalgte temaer, veivisning og annet som kommer godt med i alle sammenhenger? jeg kunne gjerne tenke meg et foredrag i tråd med det på bodø angående okkuperingen av go' mor hjerta, evt. noen lignende temaer. kanskje noen eksprimentelle workshops hvor vi kan jobbe litt med litt anen musikk enn det vi vanligvis jobber med..
noen skate seanser og litt annen fysisk aktivitet er vel heller ikke å fornekte? hackeysackturnering og litt spontan fotball? det er jo alltids gøy.. kanskje.
|
|
|
Post by Øystein BL on Jan 31, 2006 16:24:05 GMT 1
helt klart! kjempeforslag alle sammen, og forsåvidt ting man har tenkt på lenge. eneste utfordringa blir å finne egnede greier når det gjelder foredrag og slikt - men jeg synes definitivt det der bør være et mål, andreas! supert.
om jeg ikke nevnte det tidligere - tenkte vi skulle gjøre mer ut av filmvisningene, ha noe foredrag/introduksjon til hver film, etc:)
|
|
|
Post by andreas on Feb 24, 2006 19:28:44 GMT 1
jeg vet ikke om det kanskje er snarrådig å begynne å snakke om hvem som skal spille på blabla06, men jeg har en del band jeg føler meg lysten til å se en varm sommerdag. hadde vært fett med f.eks. silence the foe, vanskapt eller kaospilot, men det blir kanskje litt vanskelig. bodø bandet Anti Batong er også et band jeg sterkt ønsker å se på blabla.. og ikke minst bodøkjendis halvdan sivertsen. kommer ikke halvdan, kommer ikke jeg heller.. heh
|
|
|
Post by Marianne H. on Apr 20, 2006 21:52:49 GMT 1
Mange gode ideer og tanker om samfen, men rødskolen er faktisk booket allerede. Skal huske ideene deres til neste år, dog, så ser vi hvor det blir hen da. Fortsett å komme med ideer, folkens. Jo flere jo bedre.
|
|
|
Post by deaven on May 9, 2006 23:35:56 GMT 1
Jeg bare lurer, hvorfor må det være et selvforsvarskurs for et spesielt segment? I fjor var det f. eks kun selvforsvarskurs for "jenter". Hva med selvforsvarskurs for alle? Isteden for å bare utstyre et lite segment med mulighet til å banke opp alle oss andre. Det er jo som å gi USA atombomben, vel det har jo allerede skjedd, og vi vet jo hva det førte til. Derimot hadde vi gitt selvforsvarskurs for alle, så hadde vi ikke hatt bruk for å forsvare oss selv mot andre, vi ville blitt likestillt. Og siden det er unødvendig å lære opp mennesker i voldelige aktiviteter, så hadde det kanskje vært best å la være å ha selvforsvarskurs i det hele tatt. Hva med et smilekurs isteden? eller et klemmekurs? eller noe annet hyggelig. Jeg har følgende forslag til årets bla bla festival. Forsåvidt ikke et konkret forslag, men et forslag som går på det å finne på noe inkluderende framfor noe eksluderende. Tenk stort, tenk hvordan kan vi gjøre noe som alle kan være med på viss de har lyst. Tenk gratis. Ikke tenk, fotballturnering kun for band, selvforsvarskurs kun for jenter eller matlagingskurs kun for vegetarianere. Okei?
|
|
|
Post by Marianne H. on May 10, 2006 1:19:00 GMT 1
Vel, tittelen på kurset var selvforsvarskurs for jenter, men det ble informert om at alle kunne være med. Faktisk var det gutter enn jenter som møtte opp! Kurset var gratis, og ble lagt på et tidspunkt da alle kunne være med. Om du hadde tatt deg bryet med å spørre eller møte opp kunne du kanskje fått det med deg. Om du hadde lyst til å være med kunne du bare sagt ifra, så skulle vi (jeg og min mannlige med-kurs-leder) sagt at du selvsagt skulle få lov til det. ?? Og dette relaterer til blabla på hvilken måte? Vel, undersøkelser viser at folk som er trent opp i østlige kampsporter er mindre voldelige enn andre som er trent i kampsport. Både jeg og min medkursleder er trent i henholdsvis karate og tae-kwon-do, to kampsporter som vektlegger en ikke-voldelig adferd. Alt det skriftlige materialet vi delte ut var hentet fra et hefte om kung-fu, enda en østlig kampsport. Jeg kjenner jeg blir ganske irritert når du sitter der og feller dom over et kurs du selv ikke var på. Jeg regner med du har ditt inntrykk av selvforsvar fra bilder av ropende kvinner som denger løs på menn i polstrede drakter. Dette var ikke et sånt kurs. Bra idé Vil du være kursleder? Lørdag klokka to? Tenk.. økonomi. Selv om vi prøver å holde prisene så lave som mulige (nettopp fordi det skal være inkluderende), så trenger klubben penger for å gå rundt. 50 kroner for et matkurs dekker ikke engang maten vi kjøper inn, langt mindre kurslederen som allerede er grovt underbetalt. Om folk på sortland vil beholde konserttilbudet må de regne med å betale litt. Bittelitt. Nesten alle konsertene våre går med underskudd fordi vi presser prisene så langt ned som mulig. Vi vil gjerne ha hyggelige sosiale gratis aktiviteter både på blabla og ellers. Om du har noen gode forslag er du velkommen med dem. Matlagingskkurset er ikke kun for vegetarianere. Vi har valgt å skaffe kursledere som lager vegetarisk mat for å være inkluderende. Når man spiser kjøtt spiser man nemlig også grønnsaker, mens vegetarianere ikke spiser kjøtt. Dermed passer kurset for flest mulig. Og.. hvilken fotballturnering?
|
|
|
Post by Marianne H. on May 10, 2006 1:20:52 GMT 1
og PS: Jenter liker ikke å bli kalt for "et lite segment".
|
|
|
Post by deaven on May 10, 2006 1:46:09 GMT 1
Vel da er det vel på tide med en liten liste over beklagelser: Beklagelse nr. 1Jeg leste bare overskriften på hva det kurset het og tenke at dere ikke var ute etter å lure oss med den overskriften. Derfor spurte jeg ikke om dette også var for gutter, dessuten var det lite interessant for meg å melde meg på uansett, siden jeg satt i kassa på COOP på de gitte tidspunkter. Men jeg legger meg langflat for kritikken og innrømmer gladelig at jeg ikke har satt meg så alt for mye inn i hva som egentlig foregikk på de ulike kursene. Beklager. Beklagelse nr. 2Skulle gjerne avholdt både et smilekurs og et klemmekurs, men forhåpentligvis har jeg en arbeidsplass å gå til isteden. Derimot om det lar seg gjøre og jeg har tid, så kan jeg godt sette opp fortløpende et slikt kurs. Innholdet kan jeg ta på sparket. Så beklager viss ikke dette lar seg gjøre. Beklagelse nr. 3Det var overhodet ikke i min intensjon å få fram at dere er kapitalistiske. Når jeg nevnte at det burde være noe gratis, så tenkte jeg ikke på matlagingskurs som vel egentlig for det meste handler om rekruttering. Jeg tenkte mer på ting som er enkelt og det finns det mye av. Lek er f. eks helt gratis. Konglekrig, gjemsel(kanskje litt kjipt om sommern), sisten, boksen går, osv. Alle leker som er inkluderende og morsomme. Så beklager viss jeg gav deg inntrykk av at diverse kurs dere har avholdt ikke var billige nok. Beklagelse nr. 4Jeg som trodde det var vegatarkurs med intensjon om å lære mennesker å ikke spise kjøtt. Noe som på en måte eksluderer de som ikke er interessert i det, i og med at det følger mye moralpreik med slike kurs. Vel, så feil kan man ta. Beklager. Beklagelse nr. 5Det gikk litt på folkemunne at det skulle arrangeres en fotballturnering der de som hadde stillt opp som band kunne konkurrere i mot hverandre. Såklart, det kan hende dette bare er stemmer inni hodet mitt som har fortalt meg, men jeg tror det var det som var tilfellet. Beklager viss det ikke var det. Beklagelse nr. 6Det var nok en overdrivelse å kalle jenter for et lite segment, men det var vel heller for å prøve å illustrere at tittelen var eksluderende. Beklager viss dette ble tolket på en annen måte.
|
|
|
Post by Marianne H. on May 10, 2006 2:15:41 GMT 1
Det er veldig bra med små gratis aktiviteter som leking og konglekrig o.l. Jeg oppforder deg til å organisere noe sånt. Til blabla eller til enhver annen anledning. I dare you! Vi trenger flere folk til å være med å planlegge. Kom på møtene, kom med forslag, hjelp til! Når det gjelder fotballturneringen var det enda en av de tingene som vi snakket om, som ikke ble noe av. Sammen med kollektiv grilling og bading ved vannverket kombinert med gratis utekonsert. Man har jo lov til å drømme... Jeg vil bare nevne en ting. Jeg regner med at du ikke mener å være krass i dine innlegg, men jeg håper du forstår at mange kan oppfatte beskjedene dine sånn. Vi setter pris på konstruktiv kritikk, men det kan være vanskelig å ta hensyn til dine forslag når de er formulert som anklager.
|
|
|
Post by deaven on May 10, 2006 14:38:27 GMT 1
Det er vel ikke vanskelig å organisere noe sånnt. Alt du trenger er et A4 ark og en pen, samt evnen til å skrive. Deretter skriver man bare på en lapp f. eks "Konglekrig, klokka 14 på Lørdag). Så trenger man fire flagg, plasserer de helst et stykke unna hverandre. Så handler det bare om å beskytte to av dem, deles inn i to lag. Helst like mange på hvert. Deretter må bare folk få tak i kongler selv. Vinneren er det laget som har alle fire flaggene. Dette kan gjøres like oppi skogen ved lamarka, atme stien opp til Røde Kors Hytta mot lillevannet er det et fint området for dette. Her kan man også gjøre andre leker, krever ikke enorm organisering, bare at folk samles, og det trenger man vel neppe meg til. Så kan det bare spres litt på folkemunnet og nevnes imellom konsertene på dag 1. Kan være lurt å ha noe som kan skille de to lagene i fra hverandre, f. eks farger på klær eller å be alle som skal møte opp om å ta med seg en hvit og en rød tskjorte. Eller noe lignende. Og reglen er jo da at de som blir truffet enten må springe helt tilbake til sin egen base, en av dem. må være flagg der, for så å kunne begynne på nytt, eller så kan man ha det sånn at man blir tatt til fange og må reddes. Fnis, og jeg mener ikke å være krass, jeg overdriver og bruker selektive data for å framheve noen ikke-eksisterende poenger, kun på pur egentlig. Samtidig som det kanskje ligger et lite nesten-eksisterende poeng bak det jeg sier. Egentlig trenger man bare folk som gidder å stille opp, dersom man skal arrangere ulike begivenheter som ikke krever spesielle ferdigheter. Hadde jeg visst at jeg hadde hatt tid til det, så hadde jeg ikke hatt noen problemer med å ta meg av det. Men jeg kan ikke love meg bort før jeg vet hva jeg skal gjøre på den aktuelle datoen.
|
|