|
Post by deaven on Feb 12, 2006 19:05:04 GMT 1
HeiDette er et forum med mennesker i alle aldre og fasonger, men jeg er sikker på at hver og en av dere kan bidra med noe her. Det jeg er ute etter og ikke bare for min egen del, men for alle dere andre også er tips og triks med det å være student. Her under kan dere komme med alle problemer dere har støtt på og hvordan dere har løst dem. Det kan være interessant for de som enda ikke er kommet så langt og samtidig interessant for de som allerede er oppi det hele. Dette behøver ikke bare være studenter som vet noe om, men generelt de som vet hvordan det er å flytte hjemmefra og bo på en egen hybel. Sentrale temaer:- Matlaging (tips til både enkle eller gode måltider, billige eller ikke så alt for dyre, ja det meste) - Det å stå opp uten en profesjonell vekker - Motivasjonsteknikker rundt alt som har med vasking å gjøre - Hva trenger jeg for å vaske et bad? hva trenger jeg for å vaske et kjøkken? hvordan vasker jeg klær i en vaskemaskin? hva går i hvilken dunke(mørkt og hvitt)? hvordan vet man forskjellen? osv) - Hvilke butikker har de beste tilbudene? (hvor får jeg tak i det jeg trenger uten så alt for mye penger) - Studieteknikker (både under semestre og opp mot eksamen) - Hvilke problemer har dere støtt på eller er dere i? (hvordan har dere løst dem? hvordan kan dere tenke dere å løse forskjellige problemstillinger) - Tid (hvordan får jeg tid til å gå på en konsert? hvordan får jeg tid til å gjøre lekser? hvordan skaffer jeg meg tid) - Penger (hvordan kan jeg sette opp et enkelt budsjett) osv. Det handler rett og slett om å være på egenhånd og om tips som kan hjelpe de som er mer eller mindre inni en slik situasjon. Håper dette kan bli like lærerikt for dere som det definetivt kan bli for meg. \m/ \m/
|
|
|
Post by deaven on Feb 12, 2006 19:26:10 GMT 1
Det finnes flere måter å sette opp et lite budsjett på. Det første du trenger er litt oversikt over hvor mye du faktisk har å bruke og hvor lang tid det går mellom hver gang du får nytt stipend(ny forsyning). Når du først har et spesefikt tall, la oss si at du har (helt hypotetisk) 1000 kroner i utgifter hver måned(noe som er jævlig lite, men la oss si at du er veldig heldig med hybelen du kom på). Og at stipendet ditt i måneden er på knappe 5000 spenn (vi bruker høye tall for da virker alt så mye mer trivelig). Da har du et ganske enkelt regnestykke framfor deg. (excel er ikke et alt for teit program for å lage et slikt budsjett, om du ikke har pc hjemme, kan du lage dette på skolen og skrive det ut med en av printerene) Du tar først de 5000 du har i stipend og trekker fra 1000 spenn som du betaler i hybelleie. Da er den resterende summen 4000 kroner. Dette kan du sette opp i excel som 5000 1000 4000 Deretter kan du dele den resterende summen på antall uker og det bruker å være 4 uker i en måned, så det er et passende tall å dele summen vår på. Dette setter du med andre ord opp slik: 5000 1000(-) 4000(=)(/4) 1000(=) Du har nå funnet ut at du har 1000 kroner igjen å bruke. Ganske praktisk. Det er vel egentlig først nå at den vanskelig delen begynner og det er vel først her regnestykket kan bli litt for komplisert for de fleste. Men jeg kan presentere en mulig måte å gå videre på nå. La oss si at du nå tar den 1000 lappen og fordeler den på 7 dager. 1000(/7) 143 (=) Da har du et dagsbudsjett på gjennomsnittelige 143 kroner og kan nå finne ut hvordan du vil bruke dem. En mulighet dersom du liker å drikke i helgene eller noe lignende forbruk, er å sette av litt av dagsbudsjettet hver dag til du kommer til Fredag/Lørdag. Dvs. at du legger inn et lite fratrekk i regnestykket for hver dag på cirka 40-50 kroner. For dette trenger du 7 kolonner fra A til G. 143(-43) 100(100) Siden det er 5 "vanlige" dager i uka kan du gjøre dette trekket alle disse dagene til du kommer til Lørdag der du kan legge til summen i dagsbudsjettet. Lørdag 143 215(43*5)(+) 358 (=) Her har du en fin sum til å kunne gjøre denne helga ekstra trivelig. Bruk dem på hva du enn vil. Om det er cdplater eller alkohol er helt opp til deg i grunn. Så husker dere kanskje de 100 kronene dere hadde igjen etter dette fratrekket. Disse kan dere bruke som dere vil bare dere husker å bli mett. For de som ønsker å sette opp et bra matbudsjett på 100,- så er det fullt mulig å gjøre i et nytt innlegg. Siden dette er en fiktiv sum kan det også være en fordel å prøve å gjøre dagsbudsjettet enda mindre og altså få mest mulig ut av en liten slump med penger. Dette er et enkelt budsjett som nesten alle kan sette opp og om det finnes andre forslag på hvordan man på best mulig vis kan distribuere ut pengene sine, så er de velkommen i andre forslag under denne posten.
|
|
|
Post by deaven on Feb 12, 2006 19:42:45 GMT 1
Når det gjelder det å stå opp uten trusler, men av egen vilje så er dette en veldig tricky sak. Dersom du ikke har en anstendig vekkerklokke kan det å ha en høylytt ringetone gjøre susen. Det viktigste med å bruke vekkerklokker isteden for mennesker er at du plasserer vekkerklokken/mobilen i så lang radius unna deg og samtidig så nært at den faktisk vekker deg. Tro meg, det hjelper ikke å bare gjemme den under et magasin eller noe lignende, dette krever ren utspekulert planlegging og strategiske evner på et høyt nivå.
Cluet er som sagt å legge den en plass der du ikke får enkelt tak i den (i det tilfelle slår du den som oftest bare av før du våkner), men allikevel ikke så langt unna slik at den mister sin effekt (se: du står ikke opp fordi du ikke hører den godt nok).
Nå kan det hende at jeg er mer tungsovende enn dere andre her, men for de av dere som sliter med dette har jeg et par triks. Det første du trenger å gjøre er å sørge for at mobilen lager mest mulig lyd og ikke bare av seg selv, men ved hjelp av f. eks tallerkner, kopper, vinkel og lignende. Og ikke plastikktallerkner folkens, det er HELT døfødt. Nei skikkelig porselen er det som gjelder. Det neste du trenger å sørge for er å ha den så høyt opp slik at du må reise opp hele kroppen for å nå den, eller det som er best er å ha den på et bord litt unna senga i hodethøyde. Da får du maksimalt med lyd og utfordringer for å nå den. IKKE legg den på den andre siden av rommet!
Barnetvjingler er veldig gode til å bråke mest mulig, så jeg anbefaler disse. Om dere har andre forslag så kom gjerne med dem.
|
|
|
Post by Mariell Amélie on Feb 12, 2006 20:35:43 GMT 1
Problemer med vekkerklokke, mobiltellefon, tallerkener og alt du må gjøre selv: Få en tolmodig til å ringe deg hver dag å få dem til å høre at du går på badet å slår på vasken. Etter denne ordningen har jeg minst halvert fraværet mitt.
|
|
|
Post by deaven on Feb 13, 2006 20:31:57 GMT 1
En utmerket plan om man har så slavisk hengivne venner, misunner deg den hjelpen. En litt dummere idé kan jo være å fylle en bøtte med lunket vann og legge handa si oppi før man legger seg og så stå opp når man pisser seg ut. Sikkert like effektivt, men allikevel ikke så gunstig, siden man må tørke opp piss etterpå.
Men fra det usaklige til det saklige. Om det er noen som har noen ideer, om det jeg har etterlyst, så er det bare å komme med flere forslag. For INGEN forslag er for dumme, om de ikke er gjennomførbare, så går det ihvertfall an å le av dem.
Henvender meg også litt til den eldre garde, som har en del erfaring fra det å bo alene eller sammen med noen, fortell gjerne deres hemmeligheter!
: )
|
|
|
Post by deaven on Feb 24, 2006 1:28:17 GMT 1
*host* eeh... *hark* Er det virkelig INGEN flere som har noe å komme med her? Dette var skuffende oppmøte folkens. Jeg regnet med å høre mange gode og saftige historier her. Kan forsåvidt komme med en personlig erfaring fra en onsdagsfest. Dersom fyren er større enn deg, under ingen omstendigheter, ta han på puppene. Og om han blir sur første gangen, for all del, ikke gjør det igjen. Om dette er et problem, ikke drikk deg full mere. Jeg venter meg juling før eller siden nå. Anbefales ikke til andre.
|
|
|
Post by Marianne H. on Feb 24, 2006 22:24:08 GMT 1
Tips #1 Et tips til alle som Hater matpakke-mat..
Personlig klarer jeg ikke å spise brød hvis pålegget har vært i romtemperatur for lenge, eller hvis det har begynt å trekke inn i brødskiva (sånn som nugatti eller leverpostei ofte gjør). Matpakker er ekle, og ødelegger all lyst til å spise, hele resten av dagen.
Men jeg vil jo gjerne ha med matpakke på skolen allikevel, for det er mye billigere enn å drive å kjøpe rundstykker eller baguetter hele tiden.
Det jeg gjør, som har vist seg å være veldig effektivt, er å bare ta med ferdig oppskåret brød med smør på i matpakken. Så, når jeg er på skolen, kan jeg slippe unna med å kjøpe bare litt pålegg istedet for å kjøpe dyre ferdigsmurte greier. Om skolen du går på ikke selger vanlig pålegg går det an å ha med seg/kjøpe en banan til å ha på brødskiva.
Tips #2 For alle som har muglet-brød-skrekk
Jeg er alltid veldig redd for at maten jeg har skal være ødelagt, dette gjelder særlig brød. Og jeg spiser ikke så altfor mye brød heller, så jeg ender alltid opp med å kaste halvparten etter to dager fordi det er blitt hardt og ekkelt.
Et veldig enkelt og billig råd om du også har det sånn: Kjøp knekkebrød istedet. Det er dødsbillig, sunt, og holder seg i all evighet.
jepp.
|
|
|
Post by andreas on Feb 25, 2006 12:37:20 GMT 1
gode tips, men jeg gjør som alltid, lar være å legge noen slagplan og kjøper den maten jeg trenger. når det er tomt for penger og tomt for mat er det som regel en uke igjen til stipendet kommer, og det finnes flere måter å få med seg mat ut fra en butikk på..
|
|
|
Post by eivind on Feb 25, 2006 18:30:23 GMT 1
din faen.... hehe
|
|
liveshit
Full Member
Metalheart
|
Post by liveshit on Feb 25, 2006 18:31:24 GMT 1
MPG er jo oxo en måte ja....... (Mat På Gulvet)
|
|
Lamark
New Member
Fred!
|
Post by Lamark on Feb 27, 2006 17:45:30 GMT 1
JESS. Dette syns jeg om. Her følger litt råd fra hornet på veggen.. Klær: *Ha flest mulig plagg i samme farge, evt. i farger som kan vaskes samtidig. *Det du trenger å sortere er: mørkt, lyst, ull og finvask. Ikke bland. Da ødelegger du bare. *Og du trenger ikke tøymykner. Det er dyrt, miljøvemmelig, lukter vondt og er helt unødvendig. *First price vasker like bra som Omo. *Vask fulle maskiner, da sparer du vaskemiddel, tid og vann. (Men ikke fyll opp den lyse vasken med mørke klær. Ikke bra). *Ikke vask ulltøy på mer enn 30 grader. Vi kjenner alle til det klassiske eksemplet med krympa ullgensere. Det er dumt. Mat: *Vær veggis. 90% av dyr og dårlig ferdigmat er ikke en gang et alternativ, så da blir du tvunget til å være litt smart. *Kjøp litt mer av ting på tilbud, hvis de kan lagres og du har tilgang på fryser. *Sørg for å ha et lite lager av noen få, holdbare matvarer til en hver tid. De kan redde mange måltider i knipetida. Eks: pasta, ris, olje, mel, hermetiske tomater, buljongterninger. *Lag mat selv fra bunnen, men ikke lag mer enn du trenger. *Ikke kast matrester. Middag til overs blir frokost matpakke neste dag. *Lær deg å bake brød! Hjemmebakt er bedre, sunnere og billigere. *En gang fikk jeg en eske med hermetikk og tørrmat i julegave. Det er lurt å ønske seg.. *Spis sunt og bra så blir du glad. Jess. Opp om morran:*Ha to vekkerklokker, og sett den andre fem minutter etter den første. Da må du opp. Vasking: *Sett av en bestemt tid om dagen/uka/måneden til å vaske. Ha det som noe du skal, må og er nødt til. *Sett på radio eller hør på høy musikk mens du vasker. *Det er morsommere å ikke roteenn å rydde for da slipper du å rydde etterpå. *Vask opp ting etterhvert som du bruker dem. Bare gjør det. Penger:Det trenger du ikke. Nei.
|
|
|
Post by reppe on Feb 27, 2006 21:30:42 GMT 1
hmmm... å ta råd om å ha d ryddig fra meg er sånn ca. d samme som å bo i et hus uten tak (d går, mner en dårlig ide)
Penger er jeg egntli ike flink med heller, men ett råd har jeg: Ta deg god tid når du skal handle mat! hvis du bare leter nok finner du helt avskyelig billige ting som smaker ganske godt!
Til kritne: Takk gud for first price og euroshopper!
til ikke-kristne: Takk butikkene for first price og euroshopper
|
|
|
Post by Øyvind on Feb 28, 2006 21:26:09 GMT 1
Hadde det ikke vært for at alle containerne på Sortland er låst sammen med hengelås ville jeg tipset om lete etter mat i de, det finnes nok masse flott mat bak de låsene der. (Nå snakker jeg om containerne til matvarebutikkene) Det er også en god idé å få med seg så mye som mulig fra foreldrene sine om man er på besøk hos dem en gang i blandt. Jeg lager stort sett mat sammen med venner (som oftes Thor Andre), og vi kjøper som regel inn en del hermetikk og et lager ferske grønnsaker i starten av uken, så bestemmer vi oss etterhvert for hva i skal lage. Om vi kanskje mangler et bestemt krydder, eller en annen ingrediens kjøper vi bare det den dagen vi finner ut av at vi får bruk for det. Vi er foresten som regel flink til å tenke sån circa hva vi vil spise fra uke til uke
|
|
vegane
Junior Member
fred, frihet og kj?rleik
|
Post by vegane on Mar 8, 2006 18:48:16 GMT 1
dumsterdiving er tingen. dere som ikke har vært og dumstra før vil bli forundra og kanskej også kvalm når dere gjør det for første gang (og gangene etter der). butikkene hiver så syyykt mye bra mat. problemer med låste containere løser an lett med en avbitertang. brian fra reqiem fortalte at de brukte å klippe av låsene å sette på sine egne låser bare for å gjøre et standpunkt at her henter vi mat.
de fleste matbutikker sorterer avfallet sitt. særlig etter at det begynte å bli så mye bakterier (salmonella e-coli etc) har de lagt kjøttvarer hver for seg. her i bodø er det for eksempel en butikk som har en dunk til brød, en til grønnsaker, og en til annen mat. de hiver faktisk hermetikk noen ganger også.
jeg glemmer aldri nyttårsaften da noen fol kom tilbake til friheten etter dumstering med ei handlevogn full av ølbokser. da begynte nyttårsfeiringa på nytt.
du kan også hente brød og bakervarer utenfor din lokale baker. de hiver kilovis med brød som er mer enn tolv timer gammel. noe som også er lurt er å bli venn med en perso nsom jobber på bakeri eller lignende butikker og som kan ordne en avtale med at du kan komme når de stenger og hente gammel mat.
hvis du skal lage vaffler eller pannekaker kan du godt bruke vann istedet for melk. det funker like bra og de blir ekstra sprø. soyamel eller no egg er mye billigere og har mye bedre holdbarhet enn egg.
bo i kollektiv! det er billigere både med tanke på husleie og matutgifter. og så er det veldig koselig. og så kan du få hjelp med vekkerklokka også. hehe. bruk sykkel eller beina!
|
|
|
Post by Andreas F. on Mar 10, 2006 16:42:01 GMT 1
hvorfor BYTTE lås på containerne? da får de jo ikke maten INN i den jesus christ..
|
|