|
Post by andreas on Oct 25, 2006 14:03:07 GMT 1
det slår meg at formet har hatt en heller stille periode i det siste, og at det ikke er noen form for initiativ fra noen for å opprettholde dette forumet. dette er selvsagt trist, for forumet er en viktig arena for disksjon og samarbeid, samt at det og fungerer som en påminner om nevneverdige arrangementer. er det slik at vi ikke lengre har bruk for er form, eller er det slik at SRK sakte men sikkert dør ut?
har merket en litt lei tendens til dårlig oppmøte på de siste konsertene, og det har vel strengt tatt ikke vært noe særlig med konserter i høst. riktignok har vi to kjempekonserter i vente i form av No Torso og Dominic/Snöras, og SRK hadde i samarbeid ed Jazzweekend Hanne Hukkelberg, en et konsertmangfold mangler, og flere konserter trengs!
hva kan gjøres for å bevare forumet som en samlingssted for tanker, ideer og generell skrivekløe?
|
|
|
Post by Hawken on Oct 25, 2006 15:21:02 GMT 1
Dette er et veldig godt poeng, Andreas! Men jeg vet ikke helt om forumet da er riktig plass å snakke om dette på. Jeg sitter med en følelse at det er samme folka som skriver hele tiden, og som gjør ditt og datt hele tiden. Det skal sies at det aldri har vært så mange band på sortland. Jeg og Øyvind har så smått begynt å sette opp konserter så langt det lar seg gjøre på egen hånd i brakka. Dette er noe flere kan gripe fatt i. Det samme gjelder distroer. Jeg tror egentlig problemet ligger litt i og at det pleier å være en høy sving med aktivitet hver høst - men denne høsten relativt lite. Kan det ha seg slik at det nye kullet på MusikkLinja har hørt for lite om SRK? Jeg synes kanskje det er på tide at fler sprer ordet, musikken og alt som følger med. Alle som vil ha SRK stående og gående har et ansvar, så og si. Jeg håper det kommer nye folk på konsertene fremover - og at interessen slår igjennom. Jeg vil aller helst at dere bruker annleggene på musikklinja til å spille bra musikk, informere godt om konsertene og prate genuint til folk om hva SRK er. Jeg håper på et fuckings smell når konsertene fremover er! Forumet ruller og går regardless what topic - men det er samme folka som skriver. Fortell folk om forumet - som dere selv ble fortalt det en gang. Vi må snakke om dette på konsertene med folk. På tide å fronte litt mer, alle mann! Jeg skal iallefall gjøre så godt jeg kan!
Thanks, Andreas.
|
|
|
Post by Øystein BL on Oct 25, 2006 15:28:59 GMT 1
Veldig glad for å se deg ta opp dette, Andreas! det er dødsviktig.
SRK klamrer seg ennå fast og vil ikke dø ut med det første, men initiativet du snakker om synes av og til å fravære. Jeg har et inntrykk av at det generelt kommer færre folk på konserter enn for 1-2 år siden. Oppmøtet på Blabla i sommer var ikke særlig bra, selv om festivalen i sin helhet var det. Jeg ville ikke blitt overrasket om det skulle vise seg å bli situasjonen i de kommende konserter også.
Jeg har et håp om at forumet, om ikke annet, kan bli mer omfattende som oversikt over arrangementer og kulturelle hendelser på Sortland, og håper at alle som driver med teater, kunst, musikk eller andre uttrykksformer er raske til å spre informasjon her. (I skrivende stund tenker jeg f.eks. at det er synd det ikke har kommet noe info om Rock mot Frafløtting i Bø ennå).
Når det gjelder aktiviteter/planer på Sortland som man kanskje ikke ser så mye til, kan jeg komme med litt informasjon: I byråkratiet (hehe) jobbes det mye med utarbeiding av plan for Kulturarenaer på Sortland. Det er en hel del penger som er tilgjengelige i forhold til slike ting og det er et satsingsområde. Utover høsten vil det bli mye møtevirksomhet for å kartlegge hvilke behov og arenaer som finnes/bør finnes/bør oppstå på Sortland. Her vil SRK selvsagt være representert, bl.a. i faggruppa for Framføringsarenaer.
Langsiktige mål for SRK er bl.a. knyttet nært opp til dette. Det vi trenger er Eget ustyr så vi slipper leie inn anlegg for å kunne ha konserter, og vi trenger et konsertlokale. Førstnevnte har det vært jobbet med kontinuerlig i flere år - bit for bit. Vi har nå komplett mikrofonsett + kabler, komplett backline og begynner å få et effekt-rack. Det er sendt søknad til Musikkverkstedordningen (som finansierte Brakka med 200000 kroner i sin tid) om 50000 kroner som skal hjelpe oss videre mot egen PA. Svar kommer i Mars. Når det gjelder utstyr henger det sammen med Kulturarena-utredningen. Formålet med disse tingene er selvsagt den ideelle tanken om å kunne gi et bra kulturtilbud som også kan inkludere ungdom (Så vel som andre). Med eget utstyr og lokale i boks kunne man hatt en mye mer jevn strøm av konserter, både fra tilreisende og lokale musikere. En konsert hver måned eller hver 1,5 måned er kanskje det som passer best for økonomien (uten at DET er hovedpri.) og det generelle publikumstallet, men det bør bli flere - som et tilbud til de som vil.
Okei, det var en liten oppdatering fra meg. Ikke meningen å overkjøre posten din, eller ikke svare konsist på spørsmål, men følte det var på tide at flere får vite hva som er på gang:) Igjen - veldig bra initiativ!!
|
|
|
Post by Martine on Nov 4, 2006 22:49:47 GMT 1
Hmmm.... Det er trist at det har blitt slik. Tor Håkon nevnte at det er mulig 1mu-erne ikke vet så mye om SKR. Jeg vil med glede prøve å spre ordet, og oppfordre folk til å komme på konserter Når det gjelder band fra 1mu, så kan jeg jo nevne at vår klasse ikke er helt som de tidlige klassene... med 100 gitarister++. Det er endel blåsere, og hele TO strykere!!! Vi er ganske godt blandet Men når det er sagt, så kan det jo tenkes at disse som ikke spiller typiske band instrumenter kanskje kunne tenke seg å bidra med sine instrumenter i SRK miljøet, likevel. Sammarbeide med band elns. Hmmm... Det kan jo være en måte å få inn noe som er litt anderledes enn det som har vært tidligere. Jeg tror akkurat dette er litt viktig. Altså at vi får litt variasjon i programmet. Jeg har en følelse av at det er de samme bandene som spiller hele tiden, og det kan jo være en av grunnene til at det er dårlig oppmøte på konsertene... Det er nå så... vi har ikke så mange band på Sortland, som dere nevnte. Men om det skjer noe variasjon av et eller annet slag... Nå vet de som går på konserter fast, akkurat hvordan konsertene er bygd opp. De vet akkurat hva som skjer. Dørene åpner 19, folk begynner å spille i åtte - halv ni tiden. Føreste band på scena. Ferdig. Neste.... Hva om å gjøre noe anderledes? Noe som styrker miljøet, noe som styrker det sosiale... noe som gjør at vi blir bedre kjent med hverandre. Jeg vet at det har blitt diskutert her på forumet om "arrangerte" leker.... folk må bare ta initiativ. Men ingen gjør det. Kanskje noe _må_ "arrangeres"? Det trenger ikke å være leker... Men dere skjønner kanskje hva jeg mener?? Jeg synes ikke at det sosiale skal foregå isolert på kjøkkenet. Jeg melder meg dessverre ikke som initiativtaker, for jeg er ikke en person som kan gjennomføre en slik jobb... Dessverre. Jeg håper vi kan klare å få SRK opp til der de en gang var heh..
|
|
|
Post by reppe on Nov 5, 2006 0:16:09 GMT 1
vel talt martine!! Synes definetivt hun er inne på noe.. Jeg går ikke på så jævla mange srk-konserter fordi jeg ofte føler at det er det samme hver gang. Relatvit like band som spiller og de samme som varmer opp hver gang! No Torso var derimot et friskt pust og den beste konserten-opplevelsen jeg har hatt siden Iron Maiden i spektrum for 1,5 år siden.
Å arrangere leker eller noe sånt mellom banda som spiller er en god ide, men ikke nødvendigvis veien jeg mener man burde gå. Jeg synes man skal prøve noe helt "sprøtt!". For det er masse publikum på Sortland som SRK pr. I dag ikke rekker fram til og det er så og si de samme som går på alle konsertene. Hvorfor ikke invitere et lite Hip Hop-ensamble eller noe sånt til Sortland og invitere Bling Bling-gutta? Rock og musikk generelt er der for å bryte grenser ikke bygge dem, eller hva mener dere?
Og ikke for å si noe stygt om verken FDTS eller Quiritatio eller noen andre. Men det virker som om et av de bandene står på nesten alle plakatene som henger opp fra SRK som varm-ups. Mens et band som Scenery of Dreams(de holder vel ennå på?) ikke har vært å se en gang enda. Kanskje de ikke har spurt om å få spille, men går det ikke an å være mer frampå å prøve å få dem og andre band som har sperret seg inne i brakka til å stille opp?
|
|
marie
New Member
|
Post by marie on Nov 5, 2006 13:40:47 GMT 1
Tror vel egentlig ikke at det å ha hiphop-konserter er veien å gå. Da vil det kanskje komme blingbling-folk på konsertene, men da tipper jeg at store deler av "rocke-publikumet" uteblir. og jeg synes da det blir feil at SRK skal arrangere hiphop-konserter bare fordi at blingbling-gutta skal komme. Hvis blingbling-gutta ikke vil komme på rockekonserter, synd for dem. SRK kan ikke dekke alles behov. Det er en rockeklubb, og det sier seg vel selv at man da skal spille rock, og ikke hiphop? Jeg vet jo at det ikke er bare rock som spilles på konsertene, også andre sjangre, men de er ikke så fjernt fra rock som det hiphop er. Jeg skal ikke si at ingen av "rocke-publikumerne" liker hiphop, men skal jeg være ærlig, tror jeg ikke at det er så mange av dem som gjør det. Si ifra hvis jeg tar feil. Men ja, litt variasjon på konsertene hadde gjort seg. Er enig med Martine at mye av det sosiale foregår på kjøkkenet, altså at det bare er bandfolk (++) som har tilgang. Jeg synes man skal inkludere alle. Da mener jeg ikke at alle skal være inne på kjøkkenet, men at man kan arrangere aktiviteter som nettopp inkluderer alle.
|
|
|
Post by Mikael on Nov 5, 2006 16:57:09 GMT 1
jeg synes vertfall selv at en konsert som Coverkvelden var morsom! hva om vi eventuellt kunne hatt litt flere "tema-kvelder"?
|
|
|
Post by Martine on Nov 5, 2006 17:18:41 GMT 1
ja, mer humor inn i programmet!!! Man kan utfordre band til å gjøre versoner av kjente (eller ukjente) låter. Kunne blitt morsomt. Man trenger jo ikke nødvendigvis gjøre slike ting bare på evt. coverkvelder. Eller hva med å lage andre versoner av sine egene låter. Disco-Quiritatio... neida.. men, dere skjønner kanskje hva jeg prøver å få fram (?) Jeg kunne tenkt meg og gå på konsert for å høre flotte band samtidig som det ville være en mulighet for trimming av lattermuskler Humor og latter fører folk sammen, lizzm.. ;D
|
|
|
Post by Øystein BL on Nov 5, 2006 17:22:28 GMT 1
mye bra innspill her, takk for det!
tror det som er problemet i forhold til at ting blir for like, at SRK blir for statisk, er at SRK er bygget opp rundt noen få menneskers initiativ. disse menneskene spiller i utgangspunktet rock, det var det som var fundamentet for konsertaktiviteten. SRK inviterer ikke band på besøk, band tar kontakt for å få satt opp konserter. å arrangere konsert med et hiphop-band hadde vært helt suverent, men problemet er dessverre at det er utenfor vår sosiale omgangskrets (de fleste band som kommer til sortland er venner, eller venner av venner, ute i periferien). Å booke utenfor denne kretsen er økonomisk problematisk, siden SRK i utgangspunktet ikke har råd til å gi mer enn ca 2500 kr for reisedekning/honorar. Det er veldig lite om man skal booke inn byråartister fra f.eks. oslo.
Det hadde vært kult om det var mer lokal hiphop, om noen vet om noen som er aktive på sortland er det fint om de tar kontakt så man får fikset en gig.
Problemet med de samme oppvarmingsbandene gang på gang kan jeg godt forstå. det BLIR veldig fort kjedelig å se/høre de samme bandene/låtene gang etter gang. På lokalrocken 8. desember håper jeg det blir mye nytt! Likevel skal det sies at det er, og bør forbli, bandene selv sitt ansvar å være frampå om å få spille konserter. det er i utgangspunktet alltid slik det fungerer. Grunnen til at det ofte blir FDTS, Quiritatio eller Fraade er at det er band som ofte er tilgjengelige og spiller mye generelt, de er også til en viss grad aktive på utenbys-fronten. Ofte når man har prøvd å få andre band har det vært problemer med medlemmer, antall låter og lignende ting.
Når det gjelder variasjon er jeg altså helt enig. Reppe har helt rett når det gjelder det å bryte (musikalske grenser. Og brobygging er også veldig viktig. Synes f.eks. Hanne Hukkelberg + Puma-konserten var bra i forhold til dette. Ikke akkurat hverdagskost i SRK.
For å runde litt av - det er ingenting i veien for at SRK kan arrangere konsert med hiphop eller omtrent hvilken som helst annen sjanger, enten det er jazz, pop, grindcore, reggae eller noise-musikk. utfordringen er å få infrastrukturen på plass - å vite hva man skal booke, og ha fysisk/økonomiske muligheter til å bruke ressurser på en konsert. og det bør selvsagt være bra:D
det er bra dere tar opp kjøkkengreien, det kan definitivt være noe i det. jeg har lite til overs for band som benker seg inne på backstagen og ikke viser seg før konserten starter. det er usolidarisk og lite kult. På den andre siden teller jeg alltid mye flere folk i kaféen og i konsertsalen enn jeg gjør på kjøkkenet? sånn sett tenker jeg mer at det å ikke gjemme seg på kjøkkenet får være hvert enkelt band, og hver enkelt bandmedlems personlige utfordring - jeg vet ikke om det er så mye SRK som klubb/organisasjon kan/bør gjøre med det.
EDIT: Scenery of dreams er nok oppløst, dessverre:(
|
|
|
Post by Mikael on Nov 5, 2006 20:12:48 GMT 1
La oss arrangere en fotball turnering for folk ;D En amatør turnering/kamp whatever hvor folk stiller opp og koser seg på banen ;D
|
|
|
Post by Hawken on Nov 5, 2006 21:56:16 GMT 1
Kanskje de ikke har spurt om å få spille, men går det ikke an å være mer frampå å prøve å få dem og andre band som har sperret seg inne i brakka til å stille opp? Er enig i at både FDTS og kvirre har spilt ofte (faktisk ikke siden i sommer ;D ) Men før det. MEN. Jeg synes det er litt drøyt å må lokke band til å spille. Litt av vitsen med band er vel å spille, og det er ikke verre enn å melde seg til konsert neste gang det dukker opp noe på forumet. Nå er det lokalrock i Desember. Håper å få høre mye nytt da. Mikael - God idé! Bortsett fra at det burde vært turnering i Gruble.
|
|
|
Post by Mikael on Nov 5, 2006 23:31:20 GMT 1
Eller Poker
|
|
|
Post by Christian on Nov 6, 2006 14:55:37 GMT 1
Tanken om flere temakvelder er en fantastisk idé. Trenger ikke være coverkveld, bare et eller annet tema. Jo mer sykt det kan virke, jo gøyere er det. Min erfaring.
Det hadde vært kos med en slags turnering, uansett om det er fotball, gruble eller poker. Bare folk koser seg er alt bra.
|
|
nørd
Full Member
|
Post by nørd on Nov 6, 2006 15:48:57 GMT 1
men nå skal det jo sies at jeg så en god del nye fjes på snøras/Dominic koserten
|
|
|
Post by Øystein BL on Nov 7, 2006 12:54:47 GMT 1
Eller Poker tror vi går for Gruble, jeg:p Og når det gjelder coverkveld vil det bli en ny en i februar. Likevel synes jeg det er på sin plass å nevne etpar ting i forhold til dette. veldig mange trekker fram coverkvelden som en bra SRK-greie, og veldig mange har vært frampå om når det skal bli en ny en. Jeg tenker framfor alt at coverkveld er kult så lenge det er en aktivitet på SIDEN av den vanlige aktiviteten. Utrolig døllt om man har 5 sammensatte band som kun driver på på coverstadiet, og drasser seg over fra brakka en gang i året for å spille på coverkvelden. Hele cluet må være at coverkvelden er en anledning til å se band som Har en greie gjør noe på siden av det de vanligvis gjør.
|
|