|
Post by Marianne H. on Dec 20, 2006 0:03:10 GMT 1
Hei folkens!
Nå begynner folk å bli ferdige med eksamen- og tentamensstress, så da er det vel på tide med litt Blablaplanlegging før det nye året avleder oppmerksomheten vår igjen.
Det virker som om mange (inkludert meg selv) synes den helt store festivalfølelsen uteble på Blabla 2006. Det var dårlig oppmøte, og hele arrangementet var ikke så sosialt og koselig som det har vært før, uten at noen vet helt hvorfor. Nå har vi et halvt år på oss for å finne ut hva vi gjorde galt, og komme på mange nye idèer som kan gjøre Blabla 2007 til den beste Blabla'en noensinne.
Jo flere vi får med på laget, jo bedre kommer det til å bli. Som første steg på veien trenger vi idèer fra alle sammen, slik at vi kan få litt ny inspirasjon til planleggingen.
Det jeg vil spørre deg om (ja, deg) er:
Om Blabla hadde et kjempestort budsjett og nesten ubegrensede ressurser, hva ville du at vi skulle gjort? Hvilke arrangementer ville du helst sett? Hvilke utenommusikalske aktiviteter ville du hatt lyst til å være med på? Hvilke deler av Blabla ville du forbedret?
Kom med dine idèer, store eller små! Svar på spørsmålene mine, eller kom med helt andre tanker.
- Marianne
|
|
|
Post by Marianne H. on Dec 20, 2006 0:06:45 GMT 1
Jeg kan jo begynne med å svare på min egen post. Om vi hadde masse penger hadde det vært tøft å: - sette opp busser til sortland fra f.eks. stokmarknes eller bodø - ha konsertene på et kult sted, f.eks fiskebollefabrikken - leie inn noen kule band fra USA eller Japan - Leie inn masse lysutstyr som jeg kunne leke med - Ha drive-in-kino på grusbanen med diger skjerm og popcorn og alt som hører til hoho
|
|
|
Post by Mikael on Dec 20, 2006 16:45:37 GMT 1
- kjempe digert koldtbor for folk i alle (matgrupper?) - Kjøpt en falsk sol hvis det ikke blir fint vær - få ordna med en diiiger utekonsert
|
|
Andreas L.
Full Member
-. There is no tomorrow .-
|
Post by Andreas L. on Dec 20, 2006 19:06:29 GMT 1
Det er ikke alle band som tar så mye betalt for å spille. Sjekk turnélister i god tid. Kanskje er det et eller annet kult i Oslo/Trondheim på den tida, og da koster det ikke så mye ekstra å få dem til Sortland om de ikke er så storforlangende. Jeg tror mye av grunnen til at folk uteble i fjor var at de visste hva de gikk til siden det er mange av de samme bandene ofte på sortland. Derfor trengs det noe helt nytt i 2007. Nytt konsertlokale, band utenbys fra (utenlands?), en ny setting...kanskje noe så crazy som utendørskonsert/hagekonsert, skaterampe, mer liv i sentrum. Noe helt spesiellt må til for at ikke folk skal tenke "Bah, nok en lokalrock". Det er vanskelig å komme på konkrete forslag...skal legge hjernen i bløtt over helga. That's my 50 cents for now
|
|
|
Post by Øystein BL on Dec 20, 2006 19:16:19 GMT 1
mye viktig her, andreas. deler dine synspunkter. ble litt tamt, rett og slett. blir bedre booking til blabla 2007
|
|
milahy
Full Member
Maja GN.
|
Post by milahy on Dec 20, 2006 21:32:38 GMT 1
Sant. selv om det er gode band som spiller er det uansett mer fristende med nye ting:)
hahaa, drive-in ville vært så bra
|
|
|
Post by Marianne H. on Dec 20, 2006 21:43:34 GMT 1
Med mye penger hadde det vært artig å leie hele det lakserosa hotellet! Så kunne folk bodd på rommene, vi kunne hatt matservering i restauranten, konserter på "utestedene", og kurs i konferanserommene. De har jo en bakgård også. Kanskje vi kunne hatt telt der med noen utekonserter i.
|
|
|
Post by Golovan on Dec 21, 2006 12:43:16 GMT 1
GRAFITTIWORKSHOP!!!!!!!!!!!!!!
Og så kunne man leie inn Pink Floyd....
|
|
Eirik Vandal
Full Member
You piss me off and I piss you on.
|
Post by Eirik Vandal on Dec 23, 2006 2:40:28 GMT 1
- Muligheten førr å kunne hatt ivhertfall nån av konsertan ute hadde vært fantastisk! - Som Andreas sir så har vel nån av sortland bandan spilt en gang førr mye. - Litt større band blir jo selvfølgelig å dra mere folk og jo flere folk jo bedre stemning.
Man burde heller se på ka man like når man e på andre festivala enn å se på ka man e mindre fornøyd med på bla bla.
|
|
Andreas L.
Full Member
-. There is no tomorrow .-
|
Post by Andreas L. on Dec 24, 2006 2:57:37 GMT 1
Helt sant det der!
Men på den annen side så blir egenarten mindre for hver ting man gjør for å "tilpasse" Blablafestivalen slik at den blir mer lik andre festivaler.
Jeg leker egentlig bare djevelens advokat, jeg er helt enig med Eirik. Jeg bare prøver å fram både for- og motpunkter.
Finnes det et egnet lokale på Sortland som man kunne fått kommunen med på å bruke, bare for ei helg? Rødskolen er jo selvsagt grei, men det hadde vært utrolig kult å hatt f.eks den fiskebollefabrikken noen prata om. Uvanlige kontekster og provisoriske løsninger funker som regel brilliant.
|
|
|
Post by Marianne H. on Dec 25, 2006 21:35:14 GMT 1
Mange gode poenger her, folkens. Det å låne ideer fra andre festivaler er lurt, så bare kjør på med hva dere har likt andre steder dere har vært.
Da jeg var på Øya i sommer synes jeg det var veldig bra matservering. Dvs, maten var ikke så god, men alt var økologisk, og de hadde veldig billige smoothies. Det hadde vært artig om vi også kunne servere mat enten gratis eller veldig billig på vår festival.
|
|
|
Post by Golovan on Dec 28, 2006 11:55:16 GMT 1
Live musikk på PULZ?
Hva med et band eller to som spiller musikk til en aerobic-klasse?
|
|
|
Post by reppe on Dec 30, 2006 20:42:28 GMT 1
grillfest der vi griller hva enn det måtte være på gitarhalser også etterpå jammer vi med gitarene og spiller det inn! kan gjøre det stort innen samtidsmusikksjangern! cluet er etter min mening at man må få tak i et band som har et navn helst på landsbasis som gjør at festivalen tiltrekker seg folk flest istedenfor bare spesielt interesserte..
|
|
|
Post by Anders on Dec 30, 2006 22:05:37 GMT 1
Tatto shop!
|
|
|
Post by Øystein BL on Dec 30, 2006 22:17:29 GMT 1
cluet er etter min mening at man må få tak i et band som har et navn helst på landsbasis som gjør at festivalen tiltrekker seg folk flest istedenfor bare spesielt interesserte.. Uten å være negativ eller gå ut spesielt for å drepe nye idéer i denne fasen av prosessen - jeg tror i grunnen cluet med Blabla er nettopp det at det Er en alternativ festival, for mer eller mindre spesielt interesserte. Om man skulle begynne booke band med hensikten å trekke mye flere folk som ellers ikke ville besøkt festivalen, måtte vi omstrukturert hele festivalen og arbeidet med den. Et slikt band koster kanskje 20 - 50 000 å booke. Blabla har på dette tidspunktet et budsjett på ca. 30 000 kr. Av de er kanskje 20 000 mulig å bruke på booking. På den positive siden - Vesterålen har allerede en etablert festival som stadig trekker landskjente navn; Rock mot Rus
|
|