|
Post by eivind on Jan 3, 2007 2:36:44 GMT 1
Hei! All respekt for det alle her gjør, men er det ikke på tide å våkne opp litt å se på hva som kan gjøres bedre. Det er jo ikke akkurat så mange som kommer på Rockeklubbens konserter lenger, er det ingen som lurer på hvorfor? Er alt bare greit slik det er? Jeg begynner faktisk å synes at selve arrangeringen av konserter er rett og slett dårlige. Dårlig energi, dårlig oppmøte, og dårlig entusiasme rundt arrangeringa av konserter. Musikken som er der er flott, det er ikke det som er problemet. Det er måten alt blir gjennomført på, det er så lite som skjer, ingen klarer å engasjere publikum, og det ja..skjer liksom ingenting annet enn at vi hører på musikk, og går igjen. Hvor er gleden ved å arrangere noe. Hvor er publikum, hvor er promoteringen og hvor i helvete er den gode følelsen man skal gå hjem med etter en fantastisk konsert som jeg vet at dere kan arrangere? Jeg kritiserer ikke musikken, men arrangørene. Sier det nok mange ganger slik at ikke noen skal tro at musikken suger. Dette er heller ikke noe personangrep for jeg har stor respekt for de som orker å holde dette i gang. Alt som skal til for å få konsertene opp å gå igjen er glede ved å gjøre en jobb noen legger merke til. Man trenger også tid, og har man ikke tid, burde man heller engasjere noen andre. Hva med å gjøre noen nye ting som å samarbeide med noen f. eks. teater, dans, storband, kor, etc… det finnes så mange muligheter. Hva med å ha temakvelder, eller akustiske kvelder. Gjøre noe mer ut av opplevelsen av musikk. Musikk er ikke bare musikk, men følelser og budskap. Hva med å gjøre konsertene til en stor følelse av musikk og inntrykk, bruke film, bilder, ja! Alt er mulig bare man orker. Jeg skjønner godt at ingen kommer på konsert lenger. Og har man ikke publikum blir det til slutt ingen som spiller. For man vil jo spille for publikum. Man vil jo dele det man har med andre, så mange som mulig. Hvor er arrangørgleden??? Håper dere kan ta dette til etterretning og lese det saklig uten å tro at jeg kritiserer enkeltpersoner, for min mening er god. Jeg vil bare at flere skal komme på konsert og få en bedre konsertopplevelse. Det er lett å kritisere, men det kan også være lett å ta det til seg og bare gjøre noe med det. Hugs and kisses
|
|
|
Post by Øystein BL on Jan 3, 2007 3:59:54 GMT 1
mye bra her, dette er interessante spørsmål! (som dessverre kanskje er for store til å få tatt opp her - vi burde kjøre en del runder på dette i plenum, med alle tilstede! Det er på tide uansett - et par ting jeg lurer på, bare for å få enda mer konkrete tanker ut av deg, Eivind: Er det "dere" som skal arrangere konserter, egentlig? Er det ikke VI? Jeg vil gjerne at dette skal inkludere deg også. Jeg tror mye ligger i det, å få vekk skillelinjene mellom "oss" og "dere", generelt. SRK kan være hva som helst, og hvem som helst kan gjøre det til dette:D Jeg vet ikke helt om jeg ser hvordan du tenker i forholdet mellom arrangører og publikum. Er denne gleden gleden publikum skal føle eller gleden arrangørene skal føle? Jeg kan med hånda på hjertet si at som en av de aktive arrangørene i SRK føler jeg ganske stor glede ved å drive med frivillig konsertarrangering! Jeg kan egentlig ikke se helt for meg at folk ville giddet å bruke tid på dette om de ikke følte noen reell glede over å skape noe folk legger merke til, noe som har betydning for andre. Dette er ikke følelser bare jeg har:) Jeg er Helt for nye typer konserter, nye prosjekter, nye arenaer og nye former. Det er helt rått, og burde definitivt utføres mye mer på Sortland. Samtidig tenker jeg at ikke alle kan gjøre alt. Jeg er egentlig høvelig komfortabel med at SRKs rolle er rollen til en lokal konsertarrangør/musikkmiljø-vedlikeholder - på samme måte som man finner den type grupperinger og miljøer i andre byer som Tromsø, Stavanger eller Bodø. Jeg tenker rett og slett at "dette er et minimum for hva Sortland burde ha, deretter kan ting balle på seg". Samtidig tror jeg at kjernepersonene som legger ned mye innsats i SRK føler at de har nok med å holde dette ved like, samtidig som de velvillig inviterer andre mennesker til å trekke inn sine tanker og prosjekter i dette. Om det er en veldig tydelig innledning mellom "SRK/dere" og "andre" burde det nesten være naturlig at noen av de "andre" kan benytte seg av SRK-infrastrukturen til å lansere denne typen av nye prosjekter. Vi er så mange at jeg ikke kan se hvorfor det ikke skal være rom for begge deler. Likevel kan ikke alle gjøre alt. Kunne du utdypet mer om hvor arrangørglede ligger og hvordan den kommer til uttrykk? Jeg synes du kommer med veldig mange bra forslag til samarbeidsprosjekter. Samtidig er det ennå sånn at "vi" er "bare SRK", og alle samarbeidene inneholder jo 2 parter. Kanskje må man prøve å snu situasjonen før man stiller SRK til ansvar for mangelen på dette:) Disse tingene krever også et initiativ fra andre parter. Jazzklubben, (uten at Det er så nyskapende eller kreativt, nødvendigvis) har f.eks. vært kjempeflinke til å komme med slikt initiativ, noe som har resultert i samarbeid flere ganger De vet at SRK er en infrastruktur man kan benytte seg av. Dette vil ikke si at SRK skal sitte passivt og vente, men slik du peker på er det ikke solid oppmøte når det gjelder arrangering. Det er for få som Virkelig gjør noe i SRK til at "vi" har kapasitet til å rekke over alle disse mulighetene - utnytte dem for hva de er verdt. (det er her både Du og Alle kommer inn Til sist; At "ingen kommer på konsert lenger" stemmer ikke helt. I gjennomsnitt er det vel snakk om max 15 stk færre innbetalte pr konsert i forhold til for 2 år siden. Det er egentlig ikke en veldig stor forskjell. Likevel er det sykt viktig å holde øynene oppe for hva som kan gjøres bedre. Jeg tenker nok fortsatt at det aller viktigste er å legge opp til bra muligheter for folk i forhold til både å få en bra strøm av impulser; gjennom konserter, tilreisende og lokale musikere. Og å legge opp til at lokale band og musikere har muligheten til å øve i bra omgivelser og muligheten til å få spilt musikken sin for folk!
|
|
|
Post by Anders on Jan 3, 2007 23:23:11 GMT 1
Et stort problem på konserter er rett og slett publikum.
Publikumet på konserter nå for tida, står bare i ro, uten å gjøre noe.
Jeg har gitt opp å prøve å få folk til å danse og hoppe, fordi frontlinja består av folk som nekter å bevege seg. Nyttårs Rocken er et eksempel: De som står fremst står bare i ro, kanskje noen nikker på hodet i takt, thats it. Dette er rett og slett for slapt! Hvis noe av den gamle feelen på konserter skal komme tilbake, så må Publikum, ja Publikum, være med på å skape magien.
Se på Quiritatio: Før var nesten alle med og hoppa og dansa, mens nå står vi bare der og ser på! Yana 1 er jo den slagern, som virkelig har det i seg for å få publikum til å danse, men hva skjedde? Jo, nesten alle står i ro, utenom jeg og en annen, som gjorde et lite tappert forsøk på å skape litt liv.
Publikum er rett og slett slapt!
|
|
|
Post by Hawken on Jan 4, 2007 23:52:10 GMT 1
Er veldig spent på svar fra Øystein's spørsmål. Mye jeg lurte på, jeg og. Men defintivt en bra greie og ta opp, Eivind. Dette er viktig. Men det er VI og OSS. Ikke noen andre. Anders: Ingen er skyldig et band noe som helst. Ingen bør ha store forventninger til hvordan et publikum skal "oppføre" seg. Det er totalt opp til hver enkelt. De har betalt seg inn, og da skal vel vi som spiller hoppe for dem - om det først skulle være noen Headbanging, osv - foregår når det foregår. Om ikke - så er det ingen som skal ha skylda. Og om det skal være påtvunget så gidder jeg aldri spille mer. Noen inputs på det?
|
|
|
Post by Golovan on Jan 5, 2007 11:18:09 GMT 1
Hvis jeg er på en virkelig bra konsert klarer jeg ikke å hoppe opp og ned. For eksempel under Fraade på blabla '06, klarte ikke å røre en muskel. Hvis slikt skaper dårlig konsertstemning er det bare å beklage, men det er ikke akkurat noe kult å kreve at alle skal nyte konserter med utagerende oppførsel.
|
|
|
Post by Anders on Jan 5, 2007 16:37:55 GMT 1
Anders: Ingen er skyldig et band noe som helst. Ingen bør ha store forventninger til hvordan et publikum skal "oppføre" seg. Det er totalt opp til hver enkelt. De har betalt seg inn, og da skal vel vi som spiller hoppe for dem - om det først skulle være noen Headbanging, osv - foregår når det foregår. Om ikke - så er det ingen som skal ha skylda. Og om det skal være påtvunget så gidder jeg aldri spille mer. Noen inputs på det? Men her snakker vi om mangelen på den gamle Feelen på Konsertene, jeg jeg trur at Publikum definitivt har noe med magien og stemninga på konsertene å gjøre. Det er ikke tvang såklart Jeg sier ikke at vi hopper og danser bare for bandet, for min del så gjør vi det for vår del. For vår glede og underholdning, og Trim for den del , så syns jeg alle bør være med og gjøre noe for magien, og prøve og hoppe og danse. Frivillig såklart, ingen tvang. Konsertene blir egentlig kjedelig hvis ingen gjør noe. Dette er det sikkert bare jeg som mener da.
|
|
|
Post by Anders on Jan 5, 2007 16:47:22 GMT 1
Kort sagt:
Publikum er med på å skape Magien, så hvis publikum ikke gjør noe, så er litt av magien allerede borte.
Slik er det ihvertfall slik jeg føler det, sikkert andre som ikke føler at det er noe i nærheten engang, men dette er Mine meninger.
|
|
|
Post by Øyvind on Jan 6, 2007 11:49:14 GMT 1
Men dethar jo sin logiske forklaring også da, at det blir mere i-ro-ståing på Quiritatio. Det er jo fordi vi mangler fri vokalist, som gjør at publikum nesten blir påtvunget å holde seg i varmen Men tilbake ti det Eivind sa, så føler jeg at jeg blir litt oppgitt, fordi vi har i det siste året virkelig prøvd og prøvd å prakke på alle andre mer ansvar. Prøvd å gjøre SRK til "all musikkungdommen på sortland". Ikke bare (de la oss si ca 7 stk) som gjør sin greie. Her må en ta inniativ selv og sette opp arrangementer! En liten oppfordring Eivind; Få med deg en gjeng, planlegg og arranger! Det er akkurat dette vi trenger. Flere folk som tar inniativ, og gjør miljøet på Sortland enda bredere og mer unikt. I utgangspunktet skal det sies at miljøet på sortland allerede ER unikt, da det er få steder ellers i norge som er på størrelse med sortland som har en såbra ungdomsscene. Vi har et godt rykte på oss, og vi bør være stolte!
|
|
|
Post by Hawken on Jan 7, 2007 15:54:36 GMT 1
En liten oppfordring Eivind; Få med deg en gjeng, planlegg og arranger! Det er akkurat dette vi trenger. Flere folk som tar inniativ, og gjør miljøet på Sortland enda bredere og mer unikt. I utgangspunktet skal det sies at miljøet på sortland allerede ER unikt, da det er få steder ellers i norge som er på størrelse med sortland som har en såbra ungdomsscene. Vi har et godt rykte på oss, og vi bør være stolte! Herlig! Jeg kan forresten si at jeg skriver scenerapporten for Sortland for No Cage Is Big Enough #3 - Jeg vil gjerne ha noe dødskult å skrive om. diy diy diy diy diy diy diy diy diy
|
|
|
Post by eivind on Jan 9, 2007 13:36:25 GMT 1
øystein: Er det "dere" som skal arrangere konserter, egentlig? Er det ikke VI? Jeg vil gjerne at dette skal inkludere deg også. Jeg tror mye ligger i det, å få vekk skillelinjene mellom "oss" og "dere", generelt. SRK kan være hva som helst, og hvem som helst kan gjøre det til dette:D
jeg mener at det blir arrangert en konsert, og når det er gjort så blir jeg og andre kontaktet for å hjelpe til med rigging og slikt.
øyvind: En liten oppfordring Eivind;
Få med deg en gjeng, planlegg og arranger!
det er absolutt en tanke men jeg ilikhet med mange andre har ikke så stor peiling på HVORDAN arrangere en konsert.
det jeg mener med "hvor er gleden ved og arrangere noe" er egentlig bare at jeg ser at en konsert er arrangert og så er den over. det for min del sitter få tanker igjen etter en konsert.
man burde egentlig gjøre et møte eller skrive ned. hvordan man kan arrangere en konsert. gå sammen når man skal arrangere en konsert få med flere, få inn flere ideer ha en rød tråd og ha noe som skjer mellom bandene som spiller.
kommer mer senere må stikke har time.
hugs
|
|
|
Post by Øyvind on Jan 9, 2007 18:54:13 GMT 1
Det skal ikke mye til for å arrangere en konsert. Men trenger band, et lokale, og utstyr. På Sortland finnes det band, lokaler og utstyr.
Om man ønsker å føye til kvelden noe ekstra, og være litt mer kreativ enn hvaman gjerne er til vanlig, ja så er det bare å sette seg ned å finne på et konsept og jobbe ut fra det.
Vi har flere ganger under SRK-møtene som stort sett har funnet sted nede på linja tattopp dette med konsertarrangering, og at vi ønsker at dette ansvaret skal være mere delt utover den "flokken" som holder på med dette her, enn at det skal bli de samme faste. Vi har i det siste satt opp kommiteer hvor folk har sine enkelte oppgaver, og vi har hatt forskjellige folk somharvært konsertansvarlige. Masse nye folk har fått prøvd seg i det siste, som f.eks Eirik A. og Vegard. Begge disse har mestret oppgavene helt perfekt, og vi har fått vellykede kvelder som har gått sin gang etter punkt og prikke.
Øystein skrev også ut et stort skriv om hvordan mankan gå frem for å arrangere konserter her på sortland. Den var ment som en tankevekker, og som en guide for flere sommåtte ønske å ta inniativ til å få til ting her! Det er så lett, så lett. Man trenger ikke å gjøre mer enn å tenke bittelitt planlegging, så kommer resten avseg selv.
Må foresten nevne i forbifarten at jeg er svært skuffet over den dårlige holdningen og mangelen for interesse ovenfor NATURE AID. Dette er et gigaprosjekt som kommer til å overgå alt avmusikalske happeninger på Sortland, og det er masse penger og store navn med i spillet. Her tenkte jeg at det ville være en unik sjangse til å la de jeg trodde var aktive folk på musikklinja, som jeg trodde ville brenne for å få lov til å være med å jobbe på et sånt stort og enestående prosjekt. Etter 2-3 møter hvor jeg sende sms'er og ringte rundt flere ganger, og til og med fler av personene jeg ønsket å få med sa at de skulle dukke opp bare en time før møtet. Etter noen møter med laber oppmøte sa prosjektlederne (som foresten nå har fått en avtale med atomic bookingagency om å booke for festivalen (les: booker quart, øya, hd-festivalen ect.)) at dette holder ikke mål, og vi trenger flere ungdommer bak prosjektet. Jeg hadde jo lovet at vi hadde kjempeaktiv ungdom på sortland som garantert ønsket å være med på et slikt stort prosjekt, og han må jo ha sett på meg som den lystløgneren. I stedet har det også denne gjangen blitt formet til den mer "faste" gjengen som i det siste har vært de som har tatt på seg ansvaret å jobbe med konserter for SRK blitt gjengen som blir å jobbe med NATURE AID.
Jeg dropper navn bare for å være sta, og for å få frem et poeng, og for å åpne øyner:
Vegard Hellan Eirik A. Kristiansen Tor-Håkon G. Håvardsen Mariell A. Lind Hansen Geir Erling Andersen Børge Aalstad Jostein Hammerset Øyvind Berg
Ser dette nogen lunde kjent ut?
|
|
|
Post by Hawken on Jan 9, 2007 19:48:19 GMT 1
Den siste posten kan trolig bolkes som en avslutning på denne diskusjonen. Det er kun fakta Øyvind nevnte, og så om sannheten er hard å innse til tider, så får man bite det i seg og kjøre på for forbedring (teit ord å bruke, men)
Nature Aid - kontakt oss på:
48 17 60 27 - hawk 41 45 49 90 - øyvind
Dette er et av de største og mest utrolige prosjektene Sortland har tatt del i. Dette er for ungdom, og er et vanvittig drivende og engasjerende prosjekt. Angående konserten som vil sette grunnstøtten for selve hendelsen er som Øyvind nevnte drevet av Bookingbyrået som booker artister for f.eks: Quart-Festivalen. Så vi ser både innelands og utenlands etter artist, avhengig av hvor stort prosjektet kan bli. VI TRENGER FOLK! Møtet er på Torsdag. Ring oss, send mld eller ta kontakt før den tid, så skal vi informere dere. Om dere har mulighet til å involvere dere og drive på med noe fettarti, så ikke nøl.
|
|
|
Post by eivind on Jan 10, 2007 15:38:30 GMT 1
slik som jeg tolker det så er dette "oss" Vegard Hellan Eirik A. Kristiansen Tor-Håkon G. Håvardsen Mariell A. Lind Hansen Geir Erling Andersen Børge Aalstad Jostein Hammerset Øyvind Berg "Alt som skal til for å få konsertene opp å gå igjen er glede ved å gjøre en jobb noen legger merke til. Man trenger også tid, og har man ikke tid, burde man heller engasjere noen andre." jeg vet at jeg ikke er den som er mest engasjert rundt srk men jeg er også en av de som faktisk ikke har tid. skulle gjerne gjort en innsats hvis jeg hadde vært så heldig og kunne stoppe tiden. men trenger ikke og gjøre så mye på hver eneste konsert men oftere enn nå. jeg føler at bblabla er den eneste konserten man legger litt arbeid i. men nå har jeg sagt mitt. så vi kan heller prøve å få fram det posten egentlig handler om. sjel til arrangering
|
|
|
Post by andreas on Jan 10, 2007 20:40:28 GMT 1
uten å ta noen sider i saken, må jeg meddele at eivind har et poeng, angående konsertmiljøet på sortland. ja, det har vært litt labre tider, men gjennom høsten har jeg sett flere og flere nye fjes, og det virker som om en ny "generasjon" har funnet veien til rødskola. dette er jævlig bra, for det betyr jo bare at SRK har klart å appelere til nye mennesker, og det kan jo redde fremtidige konsertopplevelser, samtidig som det igjen kan resultere i flere band, og en ny trengsel av band som vil spille konserter.
jeg er selvsagt fullstendig klar over at SRK er flatt styrt, men det betyr ikke at det ikke er fremtredende individer, om ikke foregangsfigurer, som holder SRKs hode trygt over vann. creds til de som virkelig står på, men samtidig gjør tre-fire stykkers tette arbeid det vanskelig for andre å gjøre sine ting, og det er jo heller ikke en utvikling vi vil ha.
altså, vil du ha noe gjort, gjør det for helvete sjøl, og ikke forvent at andre gjør det for deg.
jeg driver for tiden å tenker på en alternativ konsertkveld, kanskje på kulturskolen, kanskje i brakka, hvor musikk som skjeldent finner vei til scenen på sortland kan vises frem. primært vil det bli nosie, men det blir klart om ike alt for lenge. kanskje i mars, med en hel del prosjekter på nakken pr dags dato.
også, sjekk ut Vannskapning på sortland, egen tread for det, et totalt fabelaktig diy teater med premiære i midten/slutten av januar. sjekk også ut Verkeleg, et DUS-prosjekt, som har premiære i slutten av februar.
diy
|
|
|
Post by Øystein BL on Jan 10, 2007 22:08:47 GMT 1
creds til de som virkelig står på, men samtidig gjør tre-fire stykkers tette arbeid det vanskelig for andre å gjøre sine ting, og det er jo heller ikke en utvikling vi vil ha. altså, vil du ha noe gjort, gjør det for helvete sjøl, og ikke forvent at andre gjør det for deg. Dette er vel faktisk Essensen i det meste som er sagt her! Du har helt rett. jeg driver for tiden å tenker på en alternativ konsertkveld, kanskje på kulturskolen, kanskje i brakka, hvor musikk som skjeldent finner vei til scenen på sortland kan vises frem. primært vil det bli nosie, men det blir klart om ike alt for lenge. kanskje i mars, med en hel del prosjekter på nakken pr dags dato. !!! Dette høres utrolig kult ut. Jeg har tenkt en del på at jeg gjerne skulle sett speilsalen i mer bruk, men også Kunstnerhuset. Et støy-prosjekt kunne passet utrolig godt til et slikt lokale.
|
|