|
Post by skremsle on Mar 14, 2007 14:03:09 GMT 1
Ok, før evt. noen tar seg nær av dette og blir forbanna: Dette er ikke en klage, det er et ønske om å få ei forbedring. Da jeg ble medlem i SRK for rundt 2 år siden var det spesiellt én ting som gjorde inntrykk på meg; Det flotte miljøet. Folk i alle aldre hang sammen uansett om de var gira på punk eller metal,"nykomlingene" (dvs. bla. meg selv) ble tatt inn i varmen av både bandmedlemmer og "kjernen" i SRK. Det var et miljø jeg ikke var vant til, og jeg elsket det! På konserter kunne man ha det gøy med gamle og nye venner samtidig som man hørte på musikk i alle sjangre. En annen ting var den flotte responsen bandene som spilte fikk, om de så var helt ferske og "uerfarne", eller et av de gode gamle. Det var kanskje ikke den type musikk man hørte på, men man stod der for å støtte opp allikevel. Mange tenker kanskje nå på en viss episode på nyttårsrocken, og det er akkurat hva jeg vil frem til. Hva har skjedd? Gidder vi ikke støtte hverandre mer? Er det slik, at hvis noen ikke gjør alt etter hvordan vi liker det, så er de ikke verdt litt av vår oppmerksomhet? Jeg er desverre fullt klar over at dette gjelder meg like mye som alle andre, og det vil jeg derfor prøve å gjøre noe med. Hvis vi vil ha flere medlemmer, må vi bli mer åpne igjen. Nå for tida sitter de fleste i grupper og gjenger med de dem føler at de "kan" sitte med, og har det greit nok selv. Men tenk som ny og ukjent, å komme inn i et sånt miljø når du ikke kjenner så mange? For du blir ikke tatt like mye inn i varmen som før, og da er det klart at folk ikke føler seg "godtatt" og slutter å gå på konserter. Dette er noe jeg og bekjente har prata mye om, og det kan hende vi er de eneste. Men i spørsmål om et miljø er svært bra eller ikke, er det ikke bare flertallet som avgjør. Hvis noen ikke synes ting er OK bestandig, da er det ikke OK. La meg få vite om det er flere her som er enige med meg, for dette kan ikke jeg alene gjøre noe med. Si litt mer enn "hei" neste gang du møter noen på en konsert eller uansett, og vær tilstede når nye og "annerledes" band prøver å gi av seg selv. (den du skal kjefte på er Ingrid Berg)
|
|
|
Post by Golovan on Mar 14, 2007 14:19:27 GMT 1
Hva skjedde på Nyttårsrocken?
Synd at det beste musikkmiljøet i Norge (i forhold til folketall i regionen) holder på å sakte dø ut (slik oppfatter jeg det). Kanskje hoder burde rulle og hekser brennes, men jeg setter min lit til den spanske inkvisisjonen.
|
|
|
Post by Lars on Mar 14, 2007 17:07:24 GMT 1
På nyttårsrocken, da Acid Garden spilte. De slutta jo å spille for det var ingen som hørte på dem. Det er veldig dumt. Det er greit, kanskje ikke alle syns de er så bra, men man kan da vell støtte opp for dem som spiller den musikken de liker, ikke sant?
Det har blitt mye mer gruppering og gjenger ja, jeg tipper det er fordi folk har funnet plassen de "hører hjemme”. Det gjør jo at vi kan miste det gode miljøet. For før var man mye mer åpent for nye folk, hvem som helst kunne komme og føle seg velkommen. Men nå som det er blitt gjenger og sånn, har det på en måte blitt litt usosialt, ikke det at arrangeringen er usosial, men måten folk oppfører seg.
At vi er det beste musikk miljøet kan godt hende, men hvis vi ikke gjør noe med det, vil lokalmusikk moten her på Sortland forfalle, det vil komme ferre og ferre på konsertene. Jeg har ikke så stor tro på at miljøet vil dø ut altså, ikke med det først ihvertfall.
|
|
|
Post by Øystein BL on Mar 14, 2007 17:55:38 GMT 1
Hva har skjedd? Gidder vi ikke støtte hverandre mer? Er det slik, at hvis noen ikke gjør alt etter hvordan vi liker det, så er de ikke verdt litt av vår oppmerksomhet? bra og viktig post! har tenkt en del på det selv. når det gjelder responsen til de som spiller først - På en måte kan man nesten si at miljøet/publikum bærer preg av å være bortskjemt. Dette har flere sider: både det at folk er bortskjemt med konserter, vant til at det uansett arrangeres iallfall en konsert i måneden, at det er overflod av konsertopplevelser. det blir ikke like spesielt eller sjeldent å gå på konsert at det er så mye å juble for hver gang. i tillegg er kanskje publikum bortskjemt med band som er rutinerte og tighte, lager liv og leverer sikre konserter. mange av disse bandene er band som har gjort godt over 50 eller 100 konserter, og kanskje vært på turné både innenlands og utlands. med sånne muligheter blir det fort til at andre band som ikke har de samme privilegiene (like mye rutine, like dyktige, evt. spiller en mindre populær form for musikk) ikke oppleves som like interessante/spennende, og dermed backes mindre. det er skikkelig trasig. når det gjelder det sosiale kan jeg bare støtte meg til det du sier, ingrid: vær tilstede, vær hyggelig, vær åpen!
|
|
|
Post by Hawken on Mar 15, 2007 11:48:30 GMT 1
Det blir nok sagt mer sannhet her enn tilogmed i "Hva hører du på?" tråden.
Det Øystein nevner om tighte/rutinerte og scenevante band er veldig sant. Det skal jo sies som en stor klatt klisjé at alle må jo begynne en plass. Og det er utrolig viktig med god sponsing underveis fra publikum. Men det går en fin linje mellom å støtte og det og føle seg Tvunget til. Vet ikke hvor stemningen tok veien, men den bør ikke tvinges frem. Det blir snakket om idéer for å gjøre ting mer sosialt fremover - da spesielt på Blabla. Ta i bruk den tråden og å hiv inn idéer du tror kan funke, og ville likt å finne deg i. Hehe.
Veldig bra post, Ingrid!
|
|
|
Post by Øystein BL on Mar 15, 2007 12:42:15 GMT 1
Vet ikke hvor stemningen tok veien, men den bør ikke tvinges frem. Ja, der sier du noe. Dette er også en av de viktige sakene - jeg skjønner veldig godt at folk ikke føler seg forpliktet til å gi 110% for hvert band i enhver sammenheng når SRK arrangerer såpass mange konserter. Dessverre :/ Sånt føles veldg underlig og tvunget om det ikke kommer fra et "ærlig" sted.
|
|
|
Post by Golovan on Mar 15, 2007 14:28:45 GMT 1
Folk har gått hver gang når Acid Garden har spillt. Unntatt på RMR, siden vi åpnet der og alle ventet på de neste bandene. Under blabla gikk også Acid Garden av scenen etter halve showet, men siden det ikke var publikum igjen var det kanskje ikke noen som fikk det med seg I fjor var Coverkvelden arrangementet med absolutt størst blest rundt. ALLE syntes det var den beste og kuleste konserten. I år var det bare FIRE påmeldte band, ingen giddet engang å sjekke tråden her på forumet og hele greia ble avlyst. Noe har ihvertfall skjedd det siste året, og alle som enda er i miljøet må ta sin del av skylden. Det er bare innsats og iver det står på. Så, her sitter jeg 10 mil unna og legger frem mine synspunkter på et miljø jeg ikke lenger er en del av som en annen Ingvar Ambjørnsen, men jeg tror at jeg har kommet til de riktige konklusjonene. Med ønske om god bedring: Domrot
|
|
|
Post by Øystein BL on Mar 15, 2007 14:51:53 GMT 1
På den andre siden: SRK arrangerer flere konserter enn noensinne (og det alene betyr nesten i alle tilfeller at man vil få færre besøkende pr konsert, siden folk heller kan gå på det de Virkelig vil se). Det er flere involverte i SRK enn noensinne (i motsetning til før, hvor all innsats lå på omtrent 3-4 personer) Det er flere band på Sortland enn det noensinne har vært. I skrivende stund ser oversikten slik ut: Det kommer nesten ukentlig inn forespørsler om andre øvingstider, nye prosjekter, og ønske om mere øving, men alt er praktisk talt fullt Noe er kanskje på vei i gal retning, men definitivt ikke alt! La oss likevel gjøre alt vi kan for å bedre det som er dårlig.
|
|
|
Post by reppe on Mar 15, 2007 20:42:37 GMT 1
Unntatt på RMR, siden vi åpnet der og alle ventet på de neste bandene. veeel.. den stemmer faktisk ikke helt... var mindre folk under macho cactus som spilte som nr. 2;) men det tok seg opp etterhvert..
|
|
slug
New Member
|
Post by slug on Mar 19, 2007 9:28:02 GMT 1
Er veldig enig med deg, Ingrid! Jeg husker Blabla-festivalen 2005, den var så utrolig morsom, og jeg følte meg så utrolig godt mottatt av alle sammen. Jeg gledet meg kjempemye til Blabla 2006, men ble mildt sagt skuffa. Gnisten var borte. Noe har definitivt skjedd med den kule rockeklubben vår. Elise.
|
|
|
Post by Golovan on Mar 19, 2007 13:01:46 GMT 1
veeel.. den stemmer faktisk ikke helt... var mindre folk under macho cactus som spilte som nr. 2;) men det tok seg opp etterhvert.. OK, alle hadde nettopp sett Animal Alpha da. Uansett, noe må gjøres med oppbækkinga av bændene som prøver å finne seg sjæl og bli samspilt. Dårlige publikumere burde få smake gapestokken og bli latterliggjort offentlig.
|
|
|
Post by Hawken on Mar 19, 2007 13:47:21 GMT 1
Noe har definitivt skjedd med den kule rockeklubben vår. Det var deilig å lese. VÅR klubb. Nok syt. Hva kan vi gjøre?
|
|
|
Post by Golovan on Mar 19, 2007 15:57:11 GMT 1
Hvis man begynner å selge Ecstacy i bistroen kommer alle til å bli svært positive til alt som foregår på scenen
|
|
|
Post by Mikael on Mar 19, 2007 16:14:46 GMT 1
Eller hvis vi bare får oss en bistro først?
|
|
|
Post by Golovan on Mar 20, 2007 12:40:50 GMT 1
OK. Forslag: Del ut pris til beste/mest aktive publikumer på konserter. Kurs i sceneopptreden. Et mer aktivt bandmiljø der bandene samarbeider ved å gi konstruktiv kritikk. Prisutdelinger på årets BlaBla (pris for bandet med best utvikling i år? Beste sceneopptreden? Mest aktive medlem?)
Gi alle et mål å nå.
|
|