|
Post by Hawken on Jul 8, 2007 23:01:49 GMT 1
Stor cred til oyvind som har tatt seg tid til aa fylle opp forumet med oppdateringer. Ser at mange har lest. Haaper det har vaert morsomt aa nyttig for dere! Dette har uten tvil vaert noe av det kuleste jeg noensinne har vaert med paa. Det har vaert alt fra full bodystrip av grensepoliti, til troebaat i sveitsisk innsjoe. Har sett mer enn jeg trodde var mulig aa faa med seg, og har naar jeg ikke trodde detvar mulig - blitt enda bedre kjent med guttene i Quiritatio, og Mariell som har vaert utrolig hjelpsom og snill igjennom hele turneen. Imorgen skal vi spille i Cheb, om jeg ikke tar helt feil. Noen timer unna Praha. Jeg gleder meg til aa spille igjen, ettersom vi hadde en nydelig fridag idag, hvor jeg rakk aa bli solbrent.
Faen saa fett det blir aa komme hjem til koselige Sortland paa blabla-fest.
Maya - Spar meg en plass paa festen! Velkommen hjem fra Roskilde by!
Hawk.
|
|
|
Post by Øyvind on Jul 8, 2007 23:09:41 GMT 1
Contrast, Konstanz (Tyskland). Lørdag 7. JuliDa vi stod opp i til Frokost i Luzern var det en som ikke hade stått lagt seg enda. Hvem andre enn Andreas satte vel oppe og tok "kveldens siste øl" mens vi andre stod opp til frokost? høhø. Etter frokost gikk andreas for å lege seg i bilen mens vi andre tok oss en tur ned i byen i det herlige 30 graders varme sommerværet. Nederst i sentrum finner vi en stor innskjø som alpene stuper rett ned i på andre siden, og byen myldret av turister. Dette er til nå dagen vi virkelig har følt at vi på en måte også har ferie! Vi spiste is, leide trøbåt og kosa oss masse i byen før vi måtte dra videre til Konstanz som ligger midt på grensa mellom Tyskland og Sveits. Spillestedet lå på den tyske siden av byen, mens der vi skulle sove lå på den Sveitsiske siden av byen. Dette betydde en del grensekryssing i løpet av dagen. OH YEAH! Da vi skulle dra over til den tyske deler av byen for å spille konsert på Contrast ble vi stoppet i tollen for å totalsjekke bilen OG oss. Det endte opp med at hver og en av oss gutta måtte inn og kropsvisiteres, og da måtte vi kle oss KLISS NAKEN slik at de kunne se opp i rompa vår om vi hadde smuglet dop, og sjekke alle klærne våre mens vi stod der i bare dingeldangeln. Selvsagt er de mye snillere med jentene... Mariell måtte bare vise hva hun hadde i veska si. Kjønnsdiskriminering? Høhø Contrast var et utrolig kult lokale, men sommerferien bar litt preg av at ikke like mange som ellers ville dukket opp kom på konsert, men stemning var veldig god, og vi som i utgangspunktet var dødslitne hadd tenkt å korta ned settet betraktelig, men det kunne vi bare glemme. Publikum i Europa er ute etter LANGE sett hat vi etter hvert erfart Der vi skulle sove etterpå var det desverre full fest, og vi hadde 4 timer å sove på før vi skulle legge ut på turens mest ufordrende del. ) 9 timers kjøring til vestkysten av Belgia grytidlig dagen derpå, for så å kjøre 11-12 timer på natte direkte etter spilling i Belgia til Cheb i Tsjekkia. All festinga i huset ødela det meste av nattesøvn...
|
|
|
Post by Øyvind on Jul 8, 2007 23:19:15 GMT 1
The Surfclub, Blankenberge (Belgia). Søndag 8. Juli AVLYST!!!Når vekkerklokka ringte i dag morgest etter ca en tme med soving ba sjåfør Jindra på sine kne om å få være så slippe å gjøre helvetteskjøringa til Belgia, for så å gjøre enda en helvettestur rett etter spillinga. Vi var trøtte, slitne, og en slik tur kunne rett og sletr vært farlig å legge ut på. Dessuten begynte Mariell å bli syk, og kroppene var tappet for energi. Vi tok oss et drøftingsmøte hvor vi tenkte litt frem og tilbake på hva vi skulle gjøre. Vi i bandet hadde veldig lite lyst til å kanselere konserten, siden det på en måte ville føles som å feile på en måte. Men etter å ha tenkt litt på vår stakkars sjåfør, og kjent litt etter på kroppene våre famt vi ut at kanskje beste alternativ var å kjøre 7 timer til Praha hvor vi kunne hente inn kreftene hjemme hos Jindra, slappe av, og sove kjempelenge til i morgen, og bare ha en 2 timers tur foran oss til vi fortsetter turnéen i Cheb i Tsjekkia. Vi måtte selvsagt finne på en liten løgn slik at vi ikke skulle høres ut som en gjeng pyser. Dermed ble historien at bassist Stig var blitt syk, og trengte hvile fordi han ikke var i stand til å spille konsert. Med mangel på internett og en arrangør i Belgia som ikke tok telefonen ringte vi hjem til Øystein som fikk sendt mail for oss, og noen timer etter fikk jeg tekstmelding fra arrangøren som ønsket stig lykke til, og håpet at han fort ville bli frisk igjen, og at vi var velkommen tilbake ved en senere anledning Akkurat nå sitter vi alle i leiligheta til Jindra i Praha og bare slapper av, og angrer ikke lenger på at vi avlyste i dag. Denne dagen har vært god å ha!
|
|
|
Post by Øyvind on Jul 10, 2007 12:57:13 GMT 1
Na Sancich, Cheb (Tsjekkia). Mandag 9. JuliEtter en god natt søvn, dusjing, god mat og en liten rusletur/handletur i Praha sentrum la vi på vei til Cheb, som ligger helt vest i Tsjekkia nesten på grensen til Tyskland. Vi fikk litt problemer da veien plutslig var stengt, ogvi fikk beskje om å finne en egen vei. GPS'kom for første gang på turen med en dårlig idé. Den anbefate os å kjøre over et jorde! Høhø, og vi prøvde det, men innså fort at bilen lett ville sat seg fast, isden det i tillegg var ganske gjørmete. Omsider kom vi da til Cheb, og jeg tror aldri i verden at vi får spille på et mer spesielt sted noen gang. Med mindre noen booker oss til månen eller noe slikt.. Vi skulle for første gang spille i et maaaange hundre år gammelt slott! Langt nede i kjelleren på et stort skummelt slott, i den gamle katakomben. Hadde det ikke vært for at det var masse folk der hadde vi aldri turt å gå ned dit en gang, så skummelt var det. Og endelig skulle vi spille et sted det var kaldt! I tillegg var det skikkelig klamt og fuktig. Men du så godt det var å spille konsert uten at det kjentes som at man spilte i en badstue! Dessuten fikk man mere følelsen av at man spilte på et sted der det ikke var et publikum som var vant til vår musikk, eller i det hele tatt at det kom band fra utlandet for å spille. http://www.quiritatio.net/eurotour07/cheb/images/IMG_8876.jpgDessuten var det et veldig ungt publikum, og man fikk litt samme "heltestatusen" som man får av å spille på f.eks rock mot rus eller på dverberg, høhø Publikum bestod av en god blending av 13-14 år gamle jenter i front som stod å hoppet fremfor scenen, mens den litt eldre garden stod litt lenger bak, og virket mere interesserte musikken. Vi solgte også en god del plater til folket som stod bak i lokalet! Etter konserten kjørte vi tilbake til Praha for å sove der ena en natt. Praha har blitt vårt andre hjem nå!
|
|
|
Post by Øyvind on Jul 10, 2007 15:33:23 GMT 1
Det ligger foresten en del bilder på www.quiritatio.net/eurotour07Mere kommer etterhvert! Litt dårlig med tid til pc og internett, spesielt til å legge ut bilder! Stor cred til fotograf Mariell :*
|
|
|
Post by Øyvind on Jul 11, 2007 0:14:58 GMT 1
Club 15 Minut, Olomouc (Tsjekkia). Tirsdag 10. JuliEtter atter en god natts søvn i Praha, litt bygåing, tattoeringer på Andreas og Thor Andre og sånne greier, så bar turen videre til Olomouc som ligger helt øst i Tsjekkia, ikke langt unna Ungarn og Slovakia. Det må være ett eller annet med Tsjekkiske scener, for igjen måtte vi gå ned mange trapper under jorda, og spille stedet hadde en slags tubeform. Om det blir samme greia i morgen er jeg overbevist om at det er sån alle tsjekkiske konsertscener er. I dag spilte vi den beste konserten så langt på turen, selv om det gikk en streng har vi merket hvordan bandt bare blir tightere og tightere, og at når en streng går gjør resten av gjenget en lett jam, prater til publikum, og vips er vi klare til å fortsette! Igjen måtte vi gjøre ekstranummer, og i dag var det et skikkelig HC-publikum, og vi hadde fine tendenser til floorpuching fremfor scenen, og et publikum som kjente til syvtommeren vår. Etter konserten hadde vi to sykt bra opplevelser. Jeg starter med den første: Jeg gikk bort i baren, sliten som faen etter en intens konsert, og der møter jeg en gutt fra Polen som kunne fortelle at dette var andre konserten vår han hadde fått med seg på turen vår. Han var stor fan, og vi har faktisk hatt kontakt med denne fyren via myspace tidligere, ofrdi han har vært interessert i å sette opp fire konserter med oss i polen. Vi har på hånden med hjerte lovt han at neste gang skal vi spille masse i Polen. Fyren hadde dratt til praha for å se oss når vi spilte der for halvannen uke siden, men da fikk bare spilt 3 låter pga av strømbrudd og at det måtte være stille til klokka ti, så dermed hadde han igjen reist ned til Tsjekkia og Olomouc for å få sett oss igjen. Jeg spurte om han ble med for se siste konserten vår i Nymburk i morgen, men han fortalte at han hadde brukt alle pengene sine på å reise til Tsjekkia to dager på rad, og ikke hadde råd til å være med til Nymburk i morgen. Dette står det stor respekt til, og jeg måtte bare gi fyren en stor klem og fortelle at dette gav klump i halsen. Rett etter dette kommer en fyr å spør oss om han får gjøre et intervju med oss til et zine han holdt på med, og det var vi selvsagt med på. Når intervjuet går i gang forteller fyren oss at Yana har gjort et enormt inntrykk på han, og en rekke andre mennesker i Tsjekkia, og at historien plata forteller virkelig har gitt han myee. Han forteller også at han har kopiert store postere med bilde av Yana, og historien vår nederst på bildet, og hengt det opp rundt om kring i byen for at folk skal se det. Han forteller også at han vil fortsette å få slike postere hengt opp også i andre byer. Samme fyren er veldig interessert i mere utgivelser fra oss, og tilbyr seg å være med å gi ut vår musikk om vi spiller inn mer, og sier også at han kjenner til mange flere små labler i forskjellige land i europa som han vil ha med på å gi ut en ny utgivelse med oss, slik at vi kan få spredd musikken vår enda mere rundt i forskjellige land i europa, og i et enda større opplag en tidligere. Så nå har vi altså en avtale på gang. Planen er at vi skal spille inn en 10¨, og denne fyren skal skaffe masse selskaper som kan være med på å gi ut plata i mange forskjellige land. Også gutta fra Polen var hypp på å være med på utgivelsen, og etter et par øl og masse prat, sitter jeg nå veldig gira hjemme hos Blum, som arrangerte dagens konsert, gira som faen, og i veldig godt humør!
|
|
|
Post by Øyvind on Jul 12, 2007 1:04:05 GMT 1
U Hulicku, Nymburk (Tsjekkia). Onsdag 11. JuliEtter å ha sovet ut i Olomouc, småtenkt på 10¨ som vi er veldig gira på og tatt oss en runde ut i byen og sånt var vi klare til å dra til Nymburk for å gjøre aller siste konserten vår her nede i sentraleuropa. Nymburk er hjembyen til Radek, mannen bak Trapped Inside Records som har gitt ut Yana, og vi fikk i forkant av konserten vite at det var veldig mange i byen som kjente til plata, og som kom til å dukke opp på konserten. Vi fikk en veldig god middag med et slags soya som ligna alt for mye på kylling, så etter et kvarters pirking i maten, og en del spørsmål fant veganer Jindra (med 5 års fartstid i bransjen) ut at maten var 100% spiselig for oss alle, og den smakte veldig godt da Konsertstedet var over hundre år gammelt, og det var skikkelig støvete, og vi spilte kun på backline, og med to mikrofoner koblet i en bassforsterker til å synge i. YEAH! Men faen for en konsert det skulle bli! Publikum var hyperaktive, og det var tydelig at nesten samtlige hadde tatt en lytt på syvtommeren vår, for når vi spilte Yanalåtene kokte det på dansegulvet Vikingen Stig klarte å slite tykkeste streng på bassen to ganger i løpet av kvelden, men bortsett fra det gikk det meste smuuuuud! Etter konserten prata vi med Radek om han var hypp på å være med på å gi ut enda en Quiritatioplate, og det ville han mer enn gjerne. Dessuten var det enda en fyr som hadde en label som ville være med på kalaset, så dette begynner sån smått å ligne på noe! Gleder oss veldig masse til å komme hjem til Sortland for å spille på Blabla nå, og håper på fin oppslutning fremfor scenen. Vi lover å gi alt!!!
|
|
|
Post by Øyvind on Jul 20, 2007 20:43:16 GMT 1
BLABLA FESTIVALEN, Sortland (NORGE!), Lørdag 14. JuliSå var man altså hjemme igjen, jeg er litt sent ute med å skrive, men pytt sann. Har brukt tida godt til å hvile, og er endelig klar til å skrive om siste kveld på turnélista! Turen tilbake til Norge må nevnes først. Vi kom oss greit frem til Gardemoen, men der fikk vi altså litt trøbbel. Thor Andre hadde nemlig kjøpt en artig liten forsvarsgreie i Praha. Noe man egentlig bruker under slåssamp, som beskytter knokende, og samtidig kan brukes til å knekke kjeven på motstander lett som en fjært om du slår med den. Denne kjøpte Thor Andre som en souvenier bare på morro, og hadde aldri i verden tenkt på at den kunneby på noe stress. Midt under maten på Peppes Pizza ringer telefonen min, og i andre enden er det politiet som vil møte meg å ha en snakk om "slåssehansken" min som de har funnet i bagasjen min etter en security test. Jeg ante først ikke hva de pratet om, og ba dem fortelle mer konkret hva det var de hadde funnet, og da gikk det opp et lys for meg, og jeg fikk raskt forklart at all bagasje var registrert i mitt navn, og at eier av gjenstander var Thor Andre. Dermed overtok Thor Andre telefonen, og møtte gå for å møte politiet. Der fikk han vite at han egentig kunne blitt tatt for våpenbesittelse, og at både bot og varetekt ikke var langt unna. Men heldigvis for guttebassen så hadde politiet forståelse for at dette kjøpet var gjort uten tanke på konsekvenser, og at dette kjøpet ikke var kjøpt i meningen for å skade folk. Dessuten var politiet interesserte i om vi hadde hatt det fint på tur osv, og ene betjenten var godt kjent i Praha og lurte på om han kanskje hadde vært på samme sted som Thor Andre hadde kjøpt dette "våpenet". Hyggelig! Vel hjemme på Sortland klokka 00.00 på natta dro jeg til en herlig opprigget blabla-scene på rødskolen for å teste ampen min som jeg hadde hatt problemer med på siste konserten i Nymburk. Den var selvsagt like dårlig her, så da startet altså hele blabla-festivalen med å kjøpe nye rør, og med hjelp fra Hans på scenelyd var jeg back in black, og klar for siste spilling med Quiritatio sin europaturné 2007! Scenen på rødskolen var utrolig fin i år, og 3 av oss fikk allerede testet den ut i praksis på fredagen med falling down the stairs. Det var godt med publikum, og aller fremst så folk ut til å kose seg godt, selv om vi var en smule skuffet over at det ikke tok helt av som vi hadde forventet. Publikum på Sortland var enda bedre tidligere. (Ja alt var mye bedre før i verden Så er altså turen over, vi har hatt en helt fantastisk opplevelse og håper på å gjenta det til neste år! Nå fokuserer vi først og fremst på en ny 10" som skal spilles inn om ca en måneds tid, så får vi se om det kommer enda mere snacks til etterhvert. Vi har muligens et ess i ermet. Mer vil vi ikke si!
|
|
|
Post by Øyvind on Aug 1, 2007 17:12:50 GMT 1
|
|
|
Post by Øyvind on Sept 3, 2007 22:30:24 GMT 1
Fikk akkurat en side med bilder fra konserten vår i Nymburk fra en tsjekker sjekk ut: jerrz.rajce.idnes.cz/Nymburk_-_Quiritatio,Lakme,_Degenerace/ ikke klikk direkte på linken, bare kopier alt. Den klarte ikke å skjønne at det skulle være komma mellom bandene eller noe sånt..
|
|