|
Post by Hawken on May 12, 2008 23:37:25 GMT 1
Fikk med meg nå at det var visst sladrestoff for Sortland dette her Er enda mer spent nå på respons fra folk, hva som egentlig blir sagt. Blir forferdelig skuffet om bandet Quiritatio blir dratt ned i gjørma her for å prøve å gjøre noe kult.
|
|
|
Post by Øyvind on May 13, 2008 0:03:22 GMT 1
|
|
|
Post by Hawken on May 13, 2008 0:17:29 GMT 1
Stemmen hans tåler blykuler. Har den blitt mørkere, eller mer mastodon-basert? Høres ut som en sint pirat. Rå låt. Fra 01:40 der! Herlig parti
|
|
|
Post by reppe on May 13, 2008 18:52:23 GMT 1
Vel, hvor kom Cult of Luna inn i bildet? hehe... Har ikke lest eller hørt noe om dette før akkurat NÅ pga at jeg ikke har kunnet sjekket nettet siden jeg har vært i harstad i helga. Føler jeg definitivt har noe å si siden jeg av en eller annen merkverdig grunn har havnet mitt i smørja av rockemiljøet på Sortland med flere føtter i nærmest de fleste leirer, for leirer er det. Uansett om man vil det eller ei...
Tor-Håkon! Snille deg! skjønner hva baktanken med det opprinnelige innlegget var, men det kom nok ut feil(håper og tror jeg). Det var vel egentlig ment som et provoserende innlegg for å få folk til å tenke seg om og få litt flere ambisjoner om seg selv som musikere. Kanskje til og med som mennesker for alt jeg vet. Men som du så gjennom innleggene til Mikael og Frode så oppnådde du ikke helt det:P litt synd i grunn.
Synes det er bra å prøve å inspirere andre til å dra på turne, for det er jo i grunn det musikere gjør!! De reiser rundt og spiller for folk. Men pga a måten du gikk fram på finner jeg det ikke rart eller overraskende at mikael og frode, som begge er svært kritiske, oppegående mennesker reagerte slik som de gjorde. Og som Øystein igjen sa, det handler om å gjøre ting på sine egne premisser. Jeg føler iallefall at posten var ment som en oppmuntring om at flere burde reise ut og spille, turnere! Ikke nødevendigvis å reise på turne sammen med Quiritatio, eller hur?
Siden spørsmål om SRK's rolle og idealer osv også har kommet opp i denne debatten får jeg vel bare gå inn på det også. Jeg var ikke på Sortland når SRK ble startet, men føler jeg har fått med meg mye på den tiden jeg har vært her. Og et meget tydelig faktum er at rockemiljøet på Sortland har tatt en helt annen vending enn den hadde for 2,5 år siden. Øystein, Øyvind og Tor-Håkon er ikke her lenger og ting blir ikke lenger gjort på deres måte i stor grad, om jeg kan kalle det, det.
Antall aktive innen miljøet har kun stupt. Og antall band har ikke vært så lavt på lenge. Og de som er her, vel det er ikke så mange som har ambisjonene på rett plass. Greia mi er at jeg likte ikke måten ting ble gjort på i gamel dager. Det var som oftest et eller annet relativt middels band som var på turne fra gurkistan som kom og spilte på Rødskolen med enten FDTS, Quiritatio eller Fraade, eller noen som oppvarmere. Verken musikken eller arrangementene affiserte til meg, men det funket iallefall, for en stund.
Nå er det ferre konserter og ikke minst ferre besøkende på hver konsert.(om det virker sånn er dette ikke kritikk til Øyvind, TH eller noen andre, jeg bare sier at ting er ikke lenger slik som de har vært). Det har krevd at band har måttet tenke annerledes. Acid Garden har spilt på Down n Dirty, Peer & The Moondogs har spilt på Retro og skal nå ha konsert i et Naust!
Og det er denne veien jeg tror det er i ferd med å gå. For antall band til å stue inn på Rødskolen og har blitt ferre og det har blitt bare vanskeligere og vanskeligere å få noen til å stille opp. Og siden besøkstallene går som de gjør, beviser det også at det har ikke noe for seg. Det kommer til å utvikle seg en langt mindre Elite(om det er rett ord) av band som gjør ting annerledes og arrangerer og gjør ting på sin egen måte. Om dette er en bra eller dårlig ting er opp til enhver å bedømme, men tingen er at det er en naturlig utvikling.
Jeg og Øystein prata om det på telefon og var skjønt enige om at hele konspetet med Rødskole-konsertene er i ferd med å pensjonere seg og dø ut. Der finnes ikke lenger noe å hente der. Greit at man har Blabla der, og nyttårsrocken! Dette er ting som det enda samles folk om og hvor det kommer litt folk. Men når det kommer 25-30 stk på Freeshine? eller 4? på Like rats from a sunken ship så beviser det at tiden er inne for å tenke nytt. Og nytt er blitt tenkt. Det er ikke brakka og rødskolen som er gode konsertlokaler lengre, det er byens utesteder. Men før eller siden vil jo også dem dø ut sånn, mest sansynlig fortere enn Rødskolen.
Tingen er den Tor-Håkon, min gode venn. Dere ildsjeler som nå er borte bygde et miljø, men miljøet klarte i stor grad ikke å lage sine egne føtter å stå på. Hva skyldtes dette? jo! Det er alt for få på Sortland som har de rette ambisjonene. Det er kanskje to band her nå som har dem, resten bare henger seg på og har gjort det hele tiden.
|
|
|
Post by Mikael on May 13, 2008 19:08:22 GMT 1
Jeg har nå lest gjennom reaksjonene på min post her, og ser at jeg nok har vært alt for krass!! Jeg har desverre en tendens til å bli lett provosert, og har skutt først for så å spørre etterpå. Kjære (hvis jeg får lov å skrive det) Quiritatio, her representert med Øyvind og TH. Jeg beklger for sterke ord, og jeg skulle kanskje ikke sagt slike kjipe ting om bandet Quiritatio!! Håper dere har hjerte nok til å ta imot en skriftlig beklagelse! men, Jeg skal heller ikke bli helt soft på mine gamle dager... Jeg er nok litt redd for at det er en smule i det jeg skrev. Tror nok jeg er litt lei av at det bare blir Quiritatio det skjer ting rundt her på forumet. Det blir kanskje litt mye "oss, oss, oss". Det var egentlig det jeg skulle skrevet i første post. Fint nok at dere gir oss info om hva som skjer med bandet deres, men jeg ser litt for lite til dere i SRK sammenheng. Greit nok at dere ikke har mulighet for å møte opp på konserter o.l siden øyvind ikke er her på Sortland lengre, men glem ikke hvor dere kommer fra! Når vi f.eks spør om hjelp økonomisk, med sponsing av plater til distro og får beskjed om å betale innkjøps-pris på dette sier det seg selv at ivertfall jeg blir litt provosert. Thorbjørn har også rett i ALT det han skriver faktisk. SRK er i en nedgangsfase nå, og de som er igjen her er ganske slitne. Det er jævlig bra det Øystein, TH og Øyvind (som jeg vil kalle grunnleggerne av SRK) har gjort, men synes kanskje at den eneste jeg hører noe fra, nå i det siste er Øystein. Dere andre har liksom gitt opp det hele med SRK, og bare konsentrert dere om Quiritatio (noe som jeg kanskje har hørt litt for mye til i det siste) Håper jeg har klart å få med noe konstruktivt her, og ikke bare syting og bitching. Igjen ber jeg om sterk beklagelse til Quiritatio (spesielt Øyvind og TH) og håper vi kan begynne på nytt??! Jeg har stor respekt for deres musikk, og liker musikken dere spiller! Ser fram til BlaBla, med forhåpentligvis mye sosialt samvær i form av RIGGING , og anna drit... peis and låvv...
|
|
|
Post by Hawken on May 13, 2008 19:16:01 GMT 1
Reppe, for en fin post Veldig gjennomtenkt og den gikk innom mange utrolig bra problemstillinger. Jeg vet at den gjengen som jobbet iherdig for noen år siden, og fikk mye gjort hadde kanskje en spesiell måte å gjøre det på. Jeg skal være ærlig å si at noen ganger var det selvsagt slik at noen av oss ble slitne, og var litt slappe selv. Men der var alltid en til å holde koken! Og når han var sliten, var det de som var slappe sin tur til å holde motet oppe! Jeg hører det du sier om at ting ikke er som før, og jeg mistenker kanskje at de som holder koken og motet oppe har selv blitt slitne? Jeg har ikke lengre tilgang til SRK-kontoen over nettkonto, fordi den gav jeg videre - men jeg tror der er økonomi til å gjøre ting. Og om der ikke er det - så er det lov å søke.. eller samle inn penger. Jeg likte at SRK hadde noen usagte grunnlover, og noen "politiske" grunnstøtter som skinte igjennom her og da. Jeg tror personlig at de grunnstøttene var det mye drivkraft i! Det å være ung og rebelsk, og gjøre ting selv og være pønk var liksom drivkraft nok i seg selv. Jeg vet at SRK vil overleve! Vet dere og du hvordan? Fordi der alltid vil være noen som er villig til å gå de neste meterene for å få det til å skje! Jeg synes SRKgjengen hittil har vært flink egentlig, men jeg ser jo at antall konserter har blitt mindre. Jeg vet ikke hvorfor antall band på sortland stoppet å hope seg opp. Det er litt synd. Grunnen til at vi i Quiri ganske enkelt oppdaterer slike sider som denne, og om studioinnspilling er fordi at vi gjerne ønsker at f.eks band som ditt Reppe også skal på turné eller spille inn plate. Det er beklagelig om det er sånn at det har blitt oppfattet at vi ønsket at alle skulle gjøre "det samme". Men hovedpoenget for å oppdatere denne infoen om alt vi gjør, er fordi at dere kan i det minste se på det som: EN KOKEBOK Med noen oppskrifter man kan følge for å booke en turné, eller for å gjøre sånn eller slik. Ikke fordi at vi mener vi har gjort det "rette" - men fordi vi føler at vi i det minste har utrettet noe Da vi FYSISK "forlot" SRK følte iallefall jeg at vi hadde lært fra oss mye - men vi var ikke det grann "utlært" i det å arrangere og stelle i stand. Man lærer stadig nye ting - og som du sier, så blir kulturer og miljøer ofte fornyet. Det er kanskje vanskelig å holde tritt. Jeg vil nevne som Øyvind nevnte for meg som et perfekt eksempel. Quiritatio ønsket og turnére fordi vi fulgte med hvordan The Spectacle booket deres turnéer. De oppdaterte på nettsider og forumer med oppdateringer. Slik ble vi inspirert til å gjøre det selv. Vi hadde håpet at andre ville bli inspirert igjen.. og ikke bli oppfattet som arrogant av den grunn.. Jeg snakket med Mikael på telefon idag, og fikk vite litt mer om hvorfor det ble nevnt med arroganse. Og det hadde en hel del med å gjøre at vi oppdaterte og snakket mye om Quiritatio. Jeg er lei for at det blir oppfattet sånn. Alt vi ønsker er å vise hvordan man kan gjøre ting. Og i og med at SRK-besøkende tallene synker, konsertene synker, antall band synker og endel initiativ synker så vet jeg ikke annen råd enn å kjefte litt, siden åpenbart ikke trøst og dull hjelper.. Heldigvis vet jeg at jeg ikke er den eneste som synes det Men Reppe, for å være ærlig. Slike poster som den du postet nå er såpass nyansert og omfattende - at det er slike diskusjoner og poster som kan REDDE srk om det er i forfall. Håper alle bruker forumet mer, og at kontakten er stor-rå fremover! Vi må alle holde sammen mot BLABLA, og samarbeide På tvers av landet. Fra Sortland til Oslo og Trondheim og Stokmarknes og Andøy og Melbu og hvor faen det ikke finnes engasjerte sjeler som er interessert i SRK! Intensjonene til Quiritatio er som oftest gode, og arrogante er vi absolutt ikke. (Derfor valgte jeg personlig å overse det, som jeg sa først tidligere her noen poster tilbake) Jeg ønsker gjerne at du blir med på turné og Torbjørn, ikke fordi at det er MED QUIRITATIO, men fordi det er morro å HENGE UT OG SE ANDRE LAND Takk, uansett for en fin post - Th
|
|
|
Post by Hawken on May 13, 2008 19:24:35 GMT 1
Hei Mikael igjen! Skal være snar å svare for Øyvind her, siden han er på jobb Øyvind og Mariell jobber konstant med SRK, Mikael! De jobber med www.blablafestivalen.net og de begge i samarbeid med Øystein har gjort en UTROLIG jobb i forhold til Srk-samleren. Det er de som fikser den. Så Øyvind's engasjement i SRK er utrolig stort, om det ikke er fysisk tilstede på Sortland. Jeg kan personlig ta kritikk for ikke å ha involvert meg mye, og det skal jeg ta innover meg uten å nøle. Har 3 jobber og tar utdanning i Trondheim + Quiritatiogreier oppå det, så jeg har liten tid til å holde på med SRK. Derfor gleder jeg meg utrolig mye til Blablafestivalen, når jeg har tid og ferie til å styre å stelle med Blabla så mye som mulig (Men jeg kan ikke rigge.. fordi jeg har prolaps i ryggen, er operert og er rimelig ute å kjører med hele ryggstellet) Men jeg vet at Øyvind gjør utrolig mye for SRK, så han skal ha mye ære for det. Både han og Mariell. (Åpenbart og uten tvil Øystein og) Har skrevet om grunn til at det har vært mye Quiri-snakk lengre opp i forrige post... håper det er forklarende nok. Og jeg beklager til alle for at jeg ikke har vært så flink til å delta i SRk-relaterte greier. Men jeg prøver å gjøre igjen med å være på forumet. Og håper avogtil det vi i Quiri gjør kan inspirere andre til å gå videre, videre og videre og lengre enn oss og. Takk uansett for beklagelse! Øyvind skriver nok når han kommer hjem han og. BLABLA, sier jeg bare.
|
|
|
Post by Mikael on May 13, 2008 19:33:54 GMT 1
Just for the record går jeg nå å venter på tilbakemeldinger etter å ha sendt ut mailer om å få Acid Garden på turne.. Satser på Nord-Norge og Trondheim da.
|
|
|
Post by Hawken on May 13, 2008 19:35:21 GMT 1
Det er jo steike rått. Så får du sende mail på davon_@hotmail.com om dere trenger hjelp! Når det gjelder det med plater og innkjøpspris og ikke glemme hvor vi kommer fra... vi tar 100 kroner for en full-lengder.... mens andre tar 189,-.. og vi nevnte et forslag pr mail til dere om prisreduksjon. Men den diskusjonen hører hjemme et annet sted. Vent til dere gir ut plate selv, så skal dere få skjønne og kjenne økonomien, og hvor mye det kan svi Vi glemmer ikke hvor vi kommer fra. Vi kaller oss stolt et sortlandsband.. selvom det kun er en fra Sortland med.. (og han skal ikke være med til Oslo en gang).
|
|
|
Post by reppe on May 13, 2008 19:50:32 GMT 1
Bare jeg får svar fra halve verden skal det nok gå seg. Vurderer å snart begynne å ringe isteden for å sende mailer.. Når jeg ahr ringt skal jeg ringe mer, for å mase..
|
|
|
Post by Mikael on May 13, 2008 22:59:41 GMT 1
Kjære mariell...
Jeg sier aldri, aldri!! Du trenger ikke komme hit og forsvare deg selv, og alle andre som jobber i kulissene til SRK, jeg vet godt hva du snakker om!! (det trenger vi ikke diskutere en gang) Jeg har ikke sagt at jeg aldri ser dere jobbe, fordi dere ikke er på sortland! jeg poengterte faktisk at jeg vet det er vanskelig med tanke på at øyvind faktisk bor i Oslo (se... jeg kan faktisk ta folk i forsvar også, er ikke det bra?) Jeg har heller ikke sagt at jeg ikke lærer av quiritatio. det var faktisk disse gutta + peer, som gjorde at jeg begynte å gjøre stasj for SRK!! creds til folket. det jeg poengterer er at det kanskje kan bli litt mye iblant, for MIN del!! Det betyr ikke at mitt ord er lov for SRK avdeling Sortland. Det betyr heller ikke at HELE musikkmiljøet på sortland hopper når jeg sier hopp... La SRK spiriten leve selv om det kanskje er ett utskudd i ny og ne...
som sagt... jeg har stor respekt for Quiritatio og det med arrogante musikere var nok laaangt over streken, noe som jeg poengterte i ettertid! jeg har sagt beklager på grunn av det...
|
|
|
Post by Mariell Amélie on May 13, 2008 23:14:22 GMT 1
"komme hit å forsvare meg selv". nei for all del. ville bare gjøre deg oppmerksom på at det skjer ting i oslo også. og i tillegg handlet vel ca 0,1% av det innlegget om meg.
forøvrig har jeg aldri trodd at DU er srk, jeg syns bare det er synd at en så sentral person (nestleder?) i srk får til å mene så mye kjipt om noen av de som startet det hele.
|
|
|
Post by tic-tac on May 13, 2008 23:14:26 GMT 1
hihh høhø
|
|
|
Post by Mikael on May 13, 2008 23:21:16 GMT 1
Jeg hater å gjenta meg selv................
deg selv, OG ALLE ANDRE
dessuten gidder jeg ikke diskutere dette med deg på forumet, med tanke på at ALLE mine poster var rette mer eller mindre, som henvendelser til TH og Øyvind! Jeg har snakket med TH i dag, og håper å få prata personlig med Øyvind i morgen, slik at VI kan får prata om det jeg har sagt! Dette var tydeligvis ikke rette plassen å fyre ut mine meninger på, med tanke på at faktisk andre enn de aktuelle kan lese det... (kanskje jeg må lære meg å tenke på hvem som faktisk er her inne og leser mine tanker)
|
|
|
Post by Øyvind on May 14, 2008 0:44:53 GMT 1
Hei! Tøft å komme hjem til så masse posting! Er morsomt å se at det er liv i forumet om dagen da, for å se det positive i dette For å gå fort gjennom noen poenger: En ting som altså har kommet frem gjennom alt dette oppstyret er at en liten gruppering mennesker innad i SRK har begynt å synes at Quiritatio gjør alt for mye av seg ut fra forumposting om aktiviteter bandet foretar seg. Janteloven har tydeligvis stor innflytelse akkurat her? Kort sagt. Noen liker å lese "Vi Menn", mens andre heller velger å kjøpe "Allers", og ikke har noe til overs for "Vi Menn" i det hele tatt. Vel, da lar de være å kjøpe "Vi Menn", så koser de seg med "Allers" og lar "Vi Menn" være "Vi Menn".. Helt likt blir det med forumposting. Det er kanskje ikke alle poster som appelerer like mye til alle? Vi er forskjellige. Personlig har jeg vært stor fan av band som poster om innspillingene sine som f.eks i form av studiodagbok. Eller kanskje en turnédagbok på turné, eller poster turnélista si på et forum underveis i bookingen akkurat som vi i utgangspunktet gjør i nettop denne tråden. Jeg personlig elsket å lese The Spectacle's posting når de hadde ting på gang. Jeg synes det var dritmorsomt å følge utviklingen, og hvordan ting skjedde. Dette var for meg både lærerikt og interessant på samme tid. Jeg tenkte aldri at "Nå synes jeg de gjør litt vel mye ut av seg selv" eller "Nå synes jeg de skal trekke seg litt tilbake å slutte å lage så mye oppstyr rundt seg selv". Og nettop her kommer det med janteloven inn! Det høres jo tydeligvis ut som at greia på Sortland i det siste er at enkelte mennesker tenker dette om at Quiritatio poster om sine aktiviteter på forumet. "Hvem er det egentlig de tror de er for noen?" Jeg har fått tilbakemeldinger fra mange mennesker som synes det er kjempeinteressant lesestoff/informasjon vi kommer med. Om noen ikke synes denne typen lesing ikke er noe interessant. Så la vær "IKKE KJØP VI MENN" (høhø) Jeg personlig digger denne typen lesing, og det finnes mange andre og der ute som gjør det. Grunnen til at det blir veldig masse Quiritatio-updates er fordi særlig JEG er utrolig glad i logger/dagbøker osv.. Og dermed så blir det masse Quiritatioupdates her, fordi jeg synes det er gøy. Jeg tror f.eks at jeg kanskje også var den som jublet høyest da det ble startet studiodagbok fra Peer and the Moondogs. MAT FOR MONS! Jeg synes sånt er kjempeinteressant. Acid Garden med nye låter! Me like!! Tar dere poenget mitt? Noen synes det er fett med updates, andre ikke. Den enkelte grunnen til at det er veldig masse updates på Quiritatio er fordi vi rett og slett synes sånt er interessant. Vi gjør det ikke for å heve oss for noen andre. Vi gjør det ikke for å si "Se på oss, se så flinke vi er, se hvor mye vi får gjort". Vi prøver på ingen måte å skryte oss selv opp! Har vi kanskje fått en avklaring på et problem som kanskje har plaget noen sjeler i det siste? Jeg håper hvertfall det Jeg oppfordrer fremdeles, og håper at enda flere av bandene på Sortland tar seg tid til å skrive ovenfor brukerne på forumet hva de har slags prosjekter for tiden. Det er faktisk de av oss som synes slike ting er jævlig gøy Til det med SRK generelt, hvem gjør en innsats, hvem gjør det ikke?: Det vil med en rockeklubb være som med det meste annet her i verden være "tider og utider". SRK har en liten nedperiode nå, men det kan fort komme en oppsving. Jeg synes det er utrolig bra at dere begynner å klare å pushe over litt konserter til andre arenaer enn rødskolen. I min tid med base på Sortland hadde vi faktisk intensjoner om å prøve å få til konserter andre steder enn bare Rødskolen. Dette var slett ikke lett, men nå får dere dette til stadig vekk! Da hadde vi ikke de fine alternativene som man nå har i Retro og Down and Dirty f.eks. Som Torbjørn sier er jo Blabla og Nyttårsrocken selvfølgelige arrangementer på Rødskolen, og begge to har etterhvert blitt noen av SRK's største "varemerker" innen konserter. Det er jævlig rått at klubbkvelder kan flyttes over på andre arenaer enn rødskolen, og jeg tror nok at med tida så vil det igjenn komme en oppsving i klubben! Og det med at enkelte gamle ildsjeler kan bli borte, det skjer også innen det meste av verden. Idrett, politikk, kunst.. Hvor som helst! Tilfellet her er at de fleste av "gammelpeisan" har flytta på rompa si, og er involvert i masse nye ting. Som nevnt tidligere jobber både jeg, Øystein og Mariell masse med en temmelig heavy samleplate som inneholder en feit booklet full av historie om Sortland rockeklubb, bandene, øvingslokalene og ellers viktig HISTORIE om det fine klubben vår At f.eks TH har et år på avstand fra SRK er også veldig naturlig. For de som ikke kjenner han så godt kan det virke rart, siden han enda bor i omegn. Men jeg tror de som spør kjæresten hans om han har mye å gjøre for tida vil få ett svar Enkelte punkter i livet så kan man ha mye å gjøre, og må av og til gjøre avkal på andre ting. Når man f.eks betaler av egen lomme for et utdannelse som det TH gjør nå, pendler til Trondheim, og har 3-4 jobber for å holde økonomien i gang til alt dette her! Til neste år vet jeg at han er back in business. Hvertfall i Blablaworkers avdeling Østlandet LA OSS IKKE MISTE FELLESKAPET!
|
|