|
Post by Øyvind on Jul 21, 2008 0:21:11 GMT 1
Hei godtfolk!
Syntes det ville passe seg med en blabla-tråd nå i etterkant av festivalen, hvor vi kan prate om de kule tingene med årets blabla, og hvordan vi faktisk kan gjøre ting eeeenda bedre til neste år? For jeg regner med at det bør være målet?
Personlig må jeg bare få lov til å takke alle sammen som var involvert i år. Det har uten tvil blitt lagt inn mer innsats noen andre år enn i år. Det gav tydelige resultater. Guitarherokonkuransen var ny av året, og var uten tvil populær. Dette må jo gjentas. Hurra for et nytt og suksessfult blablatiltak!
Et annet bra tiltakt, som likevel kanskje bør legges litt i skyggen av selve blabla, men som jeg uanset ønsker å nevne er "klubb-blabla" på retro. Tusen takk til utestedet Retro som lot oss styre musikken i Bula både fredag og lørdag, og ikke minst fordi at de senket aldersgrensen til 18 år pga oss. Det er selvsagt naturlig at et slikt arrangement får 18-års aldersgrense pga alkoholservering, så til dere yngre; Deres tid vil komme. Uansett satte denne biten av årets blabla et vist preg på festivalen for de over 18, og den "sosiale biten" som folk har vært litt misfornøyd med de siste årene var plutselig gått i glemmeboka. Atter et herlig tiltak som satte et nytt og deilig preg på festivalen!
Såhhhhh.. Hva kan vi gjøre for å styrke fesivalen ytterlig til neste år? I år var det veldig bra oppmøte, og vi trakk bra med folk fra andre steder enn Sortland. La oss satse videre på å trekke publikum utenbys, og la oss tenke på HVORDAN vi kan få til dette. Peis på med forslag. Bør vi være enda flinkere til å reklamere oss selv på internett? Det finnes kanksje flere forum hvor vi kan skryte av bandlista vår? Hva tenker folk om å kjøre på med 3 blabla-dager til neste år, eller bør vi gå tilbake til 2 igjen?
KJØR DEBATT!
|
|
|
Post by Øystein BL on Jul 21, 2008 12:56:54 GMT 1
bra thread!
skal få postet noe vettugt her etterhvert, men inntil videre må jeg bare slenge meg på takkebølgen. fin innsats i år, både av band, publikum og frivillige!! synes nivået på årets festival var temmelig høyt og de lokale bandene kan være stolte av seg selv:)
|
|
ajee
New Member
|
Post by ajee on Jul 21, 2008 23:03:26 GMT 1
Jeg var bare på den ene dagen. Veldig brae konserter den kvelden (Cactus, Høstslave, Quiritatio). Synd at det ikke ble solgt ørepropper, gikk med konstant øresus i 3 dager etterpå Neste år må dere prøve å få en "mellomstor" artist til blabla. Hadde vært sinnsykt kult med Cult Of Luna eller Lukestar or something. Ellers bra det lille jeg fikk med meg av årets festival.
|
|
Frodur
Junior Member
fo' cembalo.
|
Post by Frodur on Jul 22, 2008 18:44:03 GMT 1
Åja, var det aldersgrense på Retro? Merket det ikke... Men ja! Det eneste jeg manglet var vel egentlig ørepropper. Men det fikset jeg lett med Skullcandy-proppene mine. Ellers er BlaBla08 noe av det beste jeg har vært med på. Takker så meget til alle som har vært med på å gjøre dette til en flott opplevelse(det har definitivt vært det for meg), og jeg håper at de andre deltagende hadde det minst like morsomt som meg. Sindre Moe skal også ha creds for å ha åpne dører på lørdagskvelden, synes jeg.
|
|
|
Post by reppe on Jul 23, 2008 23:33:32 GMT 1
Sindre skal ha jævlig mye creds om vi alle skal være ærlige! Det var en bra BlaBla, men det skal i grunn være uproblematisk å gjøre det bedre neste år. Det er i grunn ikke så veldig vanskelig, det bare krever innsats i et helt år for å samle penger slik at man kan booke bedre og større. Jeg har sagt det før og mener at er realistisk mål burde være opp i mot 200 stk inne på Rødskolen hver av dagene. Synes vi allerede nå kan kontakte bedrifter/kommunen med tanke på dugnad som er fryktelig kjedelig. Men som om alle gjør en innsats kan være både gøy og sosial. Noen jeg tenker på da er Reno Vest, statens vegvesen osv. Om så kan vi en gang i måneden arrangere en akustisk greie på Storsentere eller Torger eller whatever! Vet at jeg ikke har vært den som har vært flinkest til å engasjere meg i sånt, men om bare alle gjør en innsats og det gjøres bra arbeid med å finne dugnader så skal ikke et bookingbudsjett på 80-100 000 neste år være så langt bak mål. Ambisiøst ja! men ikke umulig.. Hvor kult hadde det ikke være med Turboneger eller DumDum Boys på Blabla liksom?
|
|
|
Post by Rockesynne on Jul 25, 2008 19:22:00 GMT 1
Jeg er superfornøyd med årets blabla!
Jeg er litt skeptisk vedrørende booking av kjente og (dyre) band. 1. Fordi jeg elsker den verdien blabla har i amatørbandene.
2. Man kan oppleve profesjonelle band på mange arenaer, men ikke lokalband, selv om de er om ikke minst like dyktige/kreative/orginale som band med super lønn og kjendisstatus.
- Jeg vil hevde at blabla har mange uskrevne mottoer gjemt innad stemninga blant publikum. Hadde vært kult med et felles SRKmotto; da tenker jeg på en retningslinje for hva SRK står for. F.eks er jeg ganske sikker på at de fleste på dette forumet ville nektet nazistiske/rasistiske band og spille. (Håper det).
- Jeg merket hvordan fellesskapsfølelsen under blabla steg 100 hakk da Mikael var oppe på scenen som "konferansier". Det er en ting som kan gi festivalen bedre struktur, og viktigst av alt skaper det fellesskapsfølelse. Det kan også bli lettere for folk å komme opp på scenen om de har noe de vil ytre til forsamlingen.
Hepp!
|
|
|
Post by Øystein BL on Jul 25, 2008 19:55:01 GMT 1
Enig med Synne, egentlig Og - et bookingbudsjett på 80-100K ville, om vi brukte alt på bare ett band, gitt oss ca. 1/4 av Dum Dum Boys
|
|
|
Post by Øyvind on Jul 25, 2008 23:57:38 GMT 1
Vi får ha et slags "speakers corner"-opplegg neste år mellom bandene da
|
|
|
Post by reppe on Jul 26, 2008 18:03:01 GMT 1
Samtidig som jeg er enig er jeg også litt uenig. Turbo og DumDum er kanskje ikke den klassen jeg egentlig mener man skal sikte på. Men å treffe en klasse som gjør at det kommer mer folk. For jeg synes at selv om besøkstallene var ok i år så er de ikke høye nok til å skape den virkelige festivalfølelsen føler jeg. Jeg vil på ingen måte at BlaBla skal konkurrere med nord-norske festivaler a la Bukta, Parken og Døgnvill. Men at det skal bli så stort at det blir en event for ungdom i området! Sånn som det er nå føler jeg at det er mer en avansert lokalrock. Ikke at det var ment som en kritikk mot de lokale bandene, men at de kan man se hele året i stor grad. BlaBla burde man sikte to hakk høyere! uten at det skal foregå uten lokalband. Torsdagen i år var kjempekul!
|
|
|
Post by Øystein BL on Jul 27, 2008 12:31:48 GMT 1
Ser den, definitivt! Og tror det skal være mulig å utvikle i den retningen.
|
|
|
Post by Golovan on Jul 28, 2008 2:20:58 GMT 1
Hvis man booker Peer & The Moondogs allerede nå til neste års blabla, så kan det jo hende at man har sikret seg det heiteste bandet i Norge på plakaten til BlaBla 09 (det heiteste bandet på denne tiden til neste år altså)...
Jeg må bare si at jeg ble blåst over ende over den innsatsen som SRK-styret/medlemmer viste under årets arrangement, og med en slik gjeng ved roret til neste år også, så kan jeg umulig se for meg at det går annet enn opp og frem for BlaBla'en.
Det eneste som overrasket meg negativt, var at i år begynte konsertene på det tidspunktet som stod på plakaten, noe som sørget for at jeg gikk glipp av bl.a. Acid Garden. Når begynte denne trenden? Slik var det ikke når jeg bodde på Sortland...(hmfp!)
|
|
|
Post by Golovan on Jul 28, 2008 2:21:50 GMT 1
Og en spesielt stor takk til Sindre Moe for å gruse alle Nicolay sine fester fra tidligere år...
|
|
|
Post by Øystein BL on Aug 9, 2008 9:33:07 GMT 1
Synes Nikolai sine har vært bra, jeg! Props for det.
Er det noen som har bilder å poste? Fra konserter eller annet?
|
|
|
Post by reppe on Aug 9, 2008 17:30:38 GMT 1
Ja det hadde vært kult!
|
|
|
Post by Golovan on Aug 11, 2008 23:49:55 GMT 1
jeg har lagt ut noen bilder fra blablaen på facebookprofilen min.
|
|