|
Post by proVista on Jan 31, 2005 0:45:08 GMT 1
Som folk har fått med seg er mange i "klubben" ganske politisk opptatt. Pleier også å være en del politiske ytringer på konsertene i form av monologer til publikum og i sangtekstene osv. Dette er flott syntes jeg Og som Øystein og Øystein fikk flott frem i denne tråden har nok det fine miljøet i klubben veldig mye å takke til de politiske meningene til klubbens medlemmer. Først og fremst tenker jeg her på anarkimeningene til de fleste i klubben. Dette ordet pleier som oftest å være et minusord, men er absolutt ikke det! Det betyr i praksis mye do it yourself-holdninger som sprer seg positivt til alle som deltar i klubben. Selv er jeg "anarkist i hjertet" som th fikk så fint frem, (Dvs anarkistholdningene ligger i bunn. I alle fall betyr dette det for meg.) og et politisk standpunkt kan for tiden plasseres på ordet sosialdemokrat. Dessuten er jeg veldig liberal av meg. (Ikke bland med liberalisme.) Medlem av AUF og kommer nok til å stemme AP i høst. Jeg lurer da på hvilke politiske meninger og holdninger dere andre har? Anarkist? På venstresiden? Eller høyresiden? Hva stemmer du? Ikke opptatt av politikk? Fortell! Om du vil Også "stem" over ditt standpunkt. Har prøvd å skrive opp hovedgrenene så godt det lot seg gjøre med min ikke fullt så store kunnskap om politikk. Fra venstre til høyre. I tillegg er det tusenvis av undergrupper. Kanskje har du sosial-liberalistiske holdninger eller har du fascistiske holdninger kanskje? PS: Og det er veldig viktig å få frem... For at denne klubben skal fortsette å være et godt miljø må alle _tolerere_, i alle fall min mening. Jeg er ganske sosialistisk av meg, men prøver å tolerere alle andres meninger så godt det lar seg gjøre, også den harbankede fundamentalistiske neokonservatisten:p Å ytre sine meninger om andres meninger på en saklig og konstruktiv måte er på den andre siden noe annet.
|
|
|
Post by Geir E. on Jan 31, 2005 1:20:27 GMT 1
oi.. politikk
|
|
Hopalong
Full Member
"I'm not normally a religious person...but if you're up there...save me SUPERMAN!"
|
Post by Hopalong on Jan 31, 2005 1:52:25 GMT 1
Vil nok også havne under Sosialdemokratisk. Politikk er ganske interessant...kan være det ihvertfall. De siste årene med såpass mye action i politikken på verdensbasis har vært veldig interessant å følge. Jeg tror det som har skjedd de siste 5 årene (ja, Bush altså), har vært mer ekstreme enn vi tror. Media er korrupt som bare det, og vi har nesten ikke mulighet til å få ufiltrert informasjon lenger. Tror at når jeg er 80 og leser i leksikon kommer jeg til å lese at i år 2000 ble faktisk verdens mektigste land kuppet uten at noen kunne gjøre noe med det. Ikke at så mange så ut til å bry seg heller. Håper jeg tar feil selvfølgelig. Bush er nok en kjempefin person som vil alles beste *sigh*
På den andre siden deler jeg ikke mange ekstreme venstre holdninger eller meninger. En venninne av meg foreksempel mente for noen år siden at å stjele fra den lokale Rimi butikken ikke var galt fordi det var kun den store stygge Rimi bedriften som led, og de hadde jo nok penger. Ikke misforstå, jeg mener også at bedrifter som Rimi er store og stygge (se dokumentaren "The Corporation"), men jeg mener ikke at stjeling er rette måten å gå frem på.
Jeg prøver også å være tolerant, og setter også pris på at andre er det.
|
|
|
Post by Øystein G on Jan 31, 2005 16:03:23 GMT 1
om jeg skal velge en av alternativene, så blir det anarkist, men dette er kun som et kompromiss. egentlig er jeg vel uavhengig av noen som helst ideologi, men anarkist-litteratur og anarkistiske band har vært fundamentale i hvordan jeg har utviklet meg, både politisk og musikalsk. det var de tankene provista nevner om å gjøre ting selv, skape egne alternativer og å gi faen i hva andre synes som lå i bunnen da sortland rockeklubb ble startet for noen år siden, og jeg ser på dette som en ganske klar årsak til at vi får ting gjort på en god og effektiv måte, uten innblanding fra parter vi vil holde utenfor. funker helt supert, spør du meg. på grunn av dette grunnlaget er det ideellt at så mange som mulig av ildsjelene engasjerer seg i alt som har med SRK og relatert aktivitet å gjøre. jeg ble vanvittig glad da jeg hørte om det gode oppmøtet på Blabla-møtet, og enda gladere da jeg hørte at noen av våre kamerater fra klubben nå starter egen dramagruppe. det er dette det handler om! der ungdomskultur vanligvis er synonymt med rævfylla i helgene, realityserier, apati og tiltaksløshet, skaper vi her noe eget som ingen kan kontrollere fra utsiden. apropos dramagruppa.. det ville vært dritfett med et slags oppsetning under Blabla i år. hva tror dere?
|
|
|
Post by Hawken on Jan 31, 2005 18:05:59 GMT 1
Det er allerede omtrent vedtatt - Øystein min venn SRK er jo bygd på diy-prinsippet som relaterer seg til anarkistisk holoj. Måtte trykke anarkistisk selv, siden jeg ikke kan gjenkjenne meg selv i de andre alternativene, ganske enkelt og greit. <3 anarchy in heart <3 <3 mat & kjærlighet <3
|
|
ebO
Full Member
Yes, the Universe IS out to get you...
|
Post by ebO on Feb 4, 2005 2:34:07 GMT 1
Jeg føler ikke at jeg trenger ta et standpunkt i den skittne bransje. Jeg skal forandre verden. Alle midler tillatt? Nope. Politikk er virkelig en snarvei jeg ikke tar. Ikke si; "Ikke ta all politikk under en og samme kam." Jeg snakker om; Jeg kommer ikke til å ta stilling til parti, eller hvilken side jeg tilhører, kun for å kategorisere meg selv. That would take away the magic of it all ;D Så har du de som sier; "Ole, du er jo politisk som pokker, ved å gjøre ting du gjør" Ok. Men ikke mitt utgangspunkt, likeledes Jeg sier virkelig ikke dette for å provosere eller for å få høyere annerledesfaktor. Jeg tar bare ikke den snarveien
|
|
MoBb
New Member
If it's natural to kill, how come men have to go into training to learn how?
|
Post by MoBb on Feb 7, 2005 21:20:56 GMT 1
Kan vel kalle meg selv liberal, men med visse konservative synspunkter. Tar ingenting som "rå fisk" - og stiller meg alltid kritisk til hva jeg får servert- uansett hvilken side det skulle komme fra. Michael Moore er et godt eksempel på en person jeg deler samme mål med, men framgangsmåten hans via bøker/film blir helt feil, og strider imot hva en sosialdemokrat burde stå for spør du meg. Krig er det siste jeg vil ha, men krigen mot terror er kanskje den viktigste krigen siden de allierte gikk etter Hitler. Synd at så mange ikke forstår at det er snakk om en reell trussel som må tas alvorlig- og ikke feies under teppe, slik så mange gjør nå for tiden. Når det kommer til politikk her til lands så har jeg faktisk ikke bestemt meg for hva jeg skal stemme på ved valget i våres, men stemme det skal jeg. Hadde det ikke vært for vårt patetiske parti-system (tenker da på sammenslåing av partier for flertfall) så hadde det kanskje vært litt lettere. Stemmer vel ikke AP om jeg får heslige SV på kjøpet da vel
|
|
espens
Junior Member
|
Post by espens on Feb 8, 2005 10:29:35 GMT 1
Jeg måtte bare stemme på "høyrevridd". Sida det var et alternativ Betyr det at det er alternativt å være høyrevridd?
|
|
|
Post by proVista on Feb 8, 2005 12:15:45 GMT 1
Eh hæ? Jada det er et alternaltiv. "Høyrevridd" er en definisjonsak da. FrP og høyre er feks ansett (av meg, men tror ikke det er mange som er uenig) å være veldig venstreorientert i sammenheng med de amerikanske neo-konservative partiene som republikanerne. Oy mange fine ord
|
|
espens
Junior Member
|
Post by espens on Feb 8, 2005 19:33:17 GMT 1
Jeg tuller jo bare Jeg bare kødder rundt. Må bare gjøre det klart at jeg ikke er høyrevridd. Skulle bare høre om det anses som "alternativt" å være høyrevridd i kretser hvor de fleste er det motsatte. Espen er en tullebukk
|
|
|
Post by proVista on Feb 8, 2005 19:56:22 GMT 1
Åh sliktsett Jeg mener i alle fall at man skal aksepteres uansett politiske meninger. Har mange venner jeg som kommer til å stemme de store fyfy-partiene høyre eller frp. Vel i alle fall en eller to Btw var denne siden av stor interesse: Lett definisjon av anarkisme.
|
|
|
Post by Hawken on Feb 9, 2005 20:38:51 GMT 1
Jeg likte godt teorien om: "Anarchy, NOT anarchism!" Påfulgt av: 'Og si at anarkister følger Anarkismen er som å si at pianister følger Pianismen'. Om å glemme anarkismen som en idé og teori. Glem tenkerne og de store gutta som kom med anarkismen. Frem med enkelmenneskets medfødte ANARKI, og gjøre det sjølv. Det finnes kjente anarkister og teorister, tenkere osv som var anarkister, men som ALDRI opplevde en dag anarki. Så hva de sier om anarki, bør man ikke sette sin fulle lit til. Bare en liten notis fra 'fighting for our lives' som setter ut litt skepsis:) - forresten, så vi jeg si meg uenig i å sette anarkister i Bås som "DISSE TROR PÅ ......" Man trenger ikke streve etter politiske navn elns. Viktig viktig.
|
|
espens
Junior Member
|
Post by espens on Feb 10, 2005 0:15:59 GMT 1
Veldig godt sagt.
|
|
|
Post by proVista on Feb 10, 2005 1:31:07 GMT 1
Veldig riktig th. For dessuten går det ikke heilt ann. Ikke for meg i alle fall. Er litt av hvert om jeg skulle sette navn på det, men sosialdemokrat kan være det nærmeste. En veldig anarkistisk sd:p Jeg vil ha minimum med lover og flatt demokrati, samtidig blir sosialliberalisme veldig motstridene med dette for det medfører flere lover og "tvang" til likhet for alle:p Mjam jeg filosoferer.
|
|
espens
Junior Member
|
Post by espens on Feb 10, 2005 14:04:16 GMT 1
Jeg synes det er litt skummelt å skulle sette seg selv og andre i "bås" ved å gi de titler ut i fra hva de mener. Selv forandrer jeg meninger om forskjellige ting etter hvert som jeg diskuterer ting og får nye syn på ting. Synes det er like greit å se på meg selv som et tenkende vesen (som oss alle). Og nok om det.
|
|