|
Post by proVista on Feb 8, 2005 13:17:21 GMT 1
Et ganske så særiøst tema; militærnekt. Jeg skal nekte militæret til høsten, av samvittighetsgrunner. Er jeg heldig så blir jeg ikke innkalt, men er jeg virkelig uheldig kan det bli rettsak og styr Andre her som tenker på å nekte å bli tvangsopplært til å drepe? (Satt på spissen) Her er to nettsider som har vært til veldig stor hjelp for meg: Militærnekter-ABC og en mindre bra; Wake up - Unngå verneplikten. Hva er deres tanker omkring dette? Jeg ser ikke på å nekte verneplikten som å lure seg unna sine plikter for dette er noe som har blitt bestemt over våre hoder. Jeg mener selv at det at andre skal bestemme at jeg skal sette mitt eget liv på spill og ta andres liv er absurd og like sykt som å kommandere en stein til å snakke:p Dessuten så er det verdt å si at jeg også kommer til å totalnekte. Dvs at jeg ikke vil la meg tvinges til siviltjeneste heller. Hvorfor? Fordi jeg mener at siviltjenesten er en del av vernepliktsystemet og bidrar til å opprettholde militæret. Siviltjenesten er en av to straffer for de som er millitærnektere. Hvorav den andre er fengsel, men går man frem på "riktig" måte og bruker systemet så slipper man tjeneste. Hvis det er noen som trenger hjelp så har jeg lest gjennom det aller meste av informasjonen på nettsidene. Fra hvordan man går frem osv. For å sitere: "Mens en totalnekter får rask saksbehandling og raskt blir stevnet til retten og dømt; bøter, saksomkostninger og fengselsstraff, kan en annen slippe med noen brev fra myndighetene. Forskjellen i de to totalnekternes framgangsmåter kan være minimal, allikevel avgjørende." Så det er viktig å være nøye. Peace:*
|
|
|
Post by PEER NICOLAI on Feb 8, 2005 15:42:40 GMT 1
jeg skal nekte militære jeg og...jeg ville skjemmes i deres uniformer! lykke til ;D ja, gode opplysningssider det der, men ennå bedre: the clash- london calling (albumet)
|
|
|
Post by proVista on Feb 8, 2005 16:14:31 GMT 1
Hører på nå
|
|
ebO
Full Member
Yes, the Universe IS out to get you...
|
Post by ebO on Feb 8, 2005 17:21:17 GMT 1
Jeg nekter med.
De vil ikke ha meg. Det kan jeg i alle fall love dem.
Det er imot all logisk tenking at de kan tvinge meg til å gjøre noe fordi jeg bor i Norges land. Jeg er ikke patriot for fem flate øre.
SårrimækkNorge.
Og dette er heller ikke jeg sier og aldri kommer til å fullføre når jeg står der.
jeg lover.
Jeg drar aldri i militæret. Til aller nøds så blir jeg "stasjonert" på en form for barnehage eller noe kos lignende noe. Og det kun, om jeg har tid og interesse for det til den gang...
|
|
|
Post by Mini on Feb 8, 2005 19:01:04 GMT 1
Veldig bra tema! Ser inge grunn til at gutter skal tvinges til å bli med i militæret bare fordi de tilfeldigvis bor i Norge!
|
|
|
Post by Øyvind on Feb 9, 2005 10:36:08 GMT 1
Daniel - Jeg er jo i samme situasjon som deg, og håper også på å ikke bli kalt inn til høsten. Har egenltig litt god magefølelse på det der (selv om det sikkert ikke stemmer). De tar jo nn færre og færre folk, og jeg tror nok at de fikk temmelig bra intrykk av min holdning da jeg var på sesjon i fjor. Desverre er jeg alt for frisk til å score dårlig på de testene, og scoret 9 på alt, forutenom den iq-testen som jeg ikke gadd å vente på svaret på, siden jeg var møkk lei av å henge rundt i den kjipe bygninga, omgitt av masse folk i militæruniformer.. Selv om jeg scora bra på testene, så fikk jeg sagt på hver bidige "post" jeg var innom, til den som stod der, hva jeg syntes om militæret, og at jeg ikke kunne fordra det, og at jeg aldri iverden skulle havne der. Da jeg var inne hos kapteinen helt til slutt, fikk jeg sagt fra nok engang, og han gav meg et skjema om siviltjeneste som jeg kunne sende inn. Dette skjemaet har jeg selvfølgelig kastet Nå er jeg bare spent på hva som skjer. Men siden de allerede har gitt meg siviltjenestesøknaden, er det vel større sjangse for at de ikke gidder å kalle meg inn, siden de ser at jeg ikke har noen intresse av militæret. Jeg sitter hvertfall her og håper.
|
|
|
Post by proVista on Feb 9, 2005 13:07:43 GMT 1
Jeg var ikke like smart og gav ingen beskjed om annet enn at det hadde vært flott å lære å hoppe fallskjerm og kunne klatre i fjellvegger Går seg nok til ja. Mitt inntrykk er at det er ca 2/3 som blir innkalt. Du burde nekte siviltjenesten også. Den er bare en straff for at du nekter militæret og godtar du straffen så gir du etter for militæret ettersom du ennå er i samme systemet. Etter utført siviltjeneste blir du overført til sivilforsvaret og blir det krig må du gjøre din plikt som alle andre militære. Viser bare at militæret har null respekt for nektere.
|
|
|
Post by Marianne H. on Feb 9, 2005 13:43:15 GMT 1
Veldig bra at dere tar stilling til verneplikten! Fins et passe seriøst magasin kalt "balder - magasin for militærnektere", som dere bør sjekke ut: www.baldermagasin.noVet ikke hvordan de står i forhold til siviltjeneste, men mange bra artikler/intervjuer o.l.
|
|
|
Post by Øyvind on Feb 9, 2005 14:01:42 GMT 1
Mhm.. Siviltjeneste utgår selvsagt det og. Det jeg håper er at siden jeg fikk skjema om å søke siviltjeneste, dropper de å kalle meg inn, samtidig som jeg selvsagt dropper å søke etter siviltjeneste. Slik blir jeg bare "utelatt" på en måte. Kjenner en fyr som gjorde det på denne måten, og det har gått 3 år og han har ikke hørt noe. Så forhåpentligvis kommer jeg like lett igjennom.
Men jeg håper fremdeles, og har bare fult av teorier om hvordan jeg TROR jeg blir å slippe unna. Dagen har selvsagt enda ikke kommet. (om det i det hele tatt kommer noen "dag" da)
|
|
espens
Junior Member
|
Post by espens on Feb 9, 2005 14:24:19 GMT 1
En her i Tromsø hadde nekta i 10 år på å utføre førstegangstjeneste/siviltjeneste og satt 2 mnd. i fengsel nå i høst. Noen som vet hvilke konsekvenser man får av å ha sittet i fengsel i 2 mnd. ? Man får vel neppe reise til USA.
Jeg for min del slipper alt sammen fordi jeg bare ser på ett øye.
|
|
|
Post by Geir E. on Feb 9, 2005 19:20:22 GMT 1
jeg skal søke meg inn i militæret om 2 år. jeg synes det er genial måte og få utdanning og kåmme i form på mens man tjener penger det jeg har tenkt og gjøre er og ta utanning i førstgangstjenseten slik at at jeg blir Skipsbefal i sjøheimeforsvaret. for da får jeg: ett år på båt, god lønn og mye fritid + at jeg sitter igjen VHF sertifikat og kystskippereksamen men jeg føler med dere som nekter
|
|
Hopalong
Full Member
"I'm not normally a religious person...but if you're up there...save me SUPERMAN!"
|
Post by Hopalong on Feb 10, 2005 1:03:17 GMT 1
Militæret var en opplevelse jeg ikke vill vært foruten! Det var utrolig interessant å ha vært med på. Så jeg anbefaler alle som har mulighet til å dra inn i 2 uker for så å komme seg hjem så fort som mulig slik som jeg gjorde (Allergi for ettellerannet hjelper)
|
|
|
Post by proVista on Feb 10, 2005 1:42:13 GMT 1
Mjau takk:) Det er nok lurt å ta utdanninga i militæret om du føler det er riktig. Ingenting studielån og slikt.
|
|
espens
Junior Member
|
Post by espens on Feb 10, 2005 14:07:09 GMT 1
Personlig kan jeg ikke forstå hvordan livet mitt skulle blitt mer berikende hvis jeg hadde fått opplæring i våpenbruk.
|
|
|
Post by Hawken on Feb 13, 2005 10:33:18 GMT 1
Har hatt lengre samtaler med venner av meg rundt dette, og det er et samtaleemne som gir meg frysninger på ryggen. 1. Man vil vel ikke skyte mennesker? (Du lærer å bruke våpen for å sikte å treffe 'fiender', det er ikke snakk om rype-jakt. 2. Du må marsjere under flagget og kongen (........) 3. Du må bruke tid av livet ditt. Om man ikke godtar blandt annet disse tre eksemplene på idioti, er det fler på lur .. Det er snakk om å bli sendt rundt i Norge, uniformert. SPAR MEG (Og resten av vennegjengen min) ! Det er snakk om friheten din. Om man må i fengsel for militærnekt, so be it. Man kan være patriotisk uten gevær og uniform. Jeg hater ikke landet mitt kun fordi at jeg ikke vil uniformere meg eller bære våpen. Tull and Vas! Hihi.
|
|