|
Post by proVista on Feb 13, 2005 23:34:27 GMT 1
Jeg har fått skrevet ut brevforslag og slikt nå. Si ifra hvis du trenger hjelp th
|
|
DenHaag
New Member
''.. for all else is shadows and dust, shadows and dust..''
|
Post by DenHaag on Feb 18, 2005 19:23:47 GMT 1
GI Jane: I'm here to blow up stuff.
Min far er flyver i Luftforsvaret. Og jeg må si det er kult å se han i full uniform. Han blir liksom en meter høyere og høster litt mer respekt .. Så jeg føler meg liksom tvunget til å dra i førstegangstjenesten. men skjønner dere som ikke vil.
stå på!
|
|
|
Post by fuckbag on Mar 9, 2005 17:51:09 GMT 1
La det fakes i skader.
|
|
|
Post by Golovan on Mar 15, 2005 19:57:59 GMT 1
Jeg bestemte meg for to- tre år siden at jeg aldri skal i militæret. Siviltjeneste er såklart uaktuelt siden jeg aldri kommer til å jobbe for annet enn likhet og forståelse.
Hvis jeg havner i fengsel ler jeg hele veien til banken der de nekter meg lån og heile pakka.
|
|
|
Post by deaven on Nov 12, 2005 5:26:09 GMT 1
Militæret må være det mest udemokratiske med det vestlige "demokratiet". Her bomber vi land fordi dem bryter menneskerettigheter og snakker om å innføre demokratiske verdier som "freedom of speech" og annet humbug vi så inderlig tror vi står for. Samtidig får vi ikke lov til å si hva vi vil i vårt eget land.
Vi skal tvinges til å kjempe for verdier vi selv ikke opprettholder og alt er greit så lenge FN sier det er greit. FN har aldri spurt meg om hva jeg synes om deres kriger og allikevel setter de seg selv i posisjon til å snakke på mine vegner.
I Norge opprettholder vi fremdeles en statskirke der alle med fødsel blir meldt inn om de vil eller ikke. Slik opprettholder de en slags prosentandel av befolkningen som liksom skal være kristne og dette skal rettferdiggjøre at skattebetalere skal opprettholde kirker i vårt langstrakte land. Om jeg anskaffer meg arbeid og vil nekte å betale skatt som går til den norske statskirke er det umulig. Jeg kan ikke la være å betale skatt for da blir jeg straffet av staten. Dette er ikke demokratisk, dette er tvang.
Det samme er opprettholdelse av monarkiet. Her skal også mine skattepenger gå til å opprettholde noe jeg er sterkt i mot. Igjen skal man straffes om man ikke vil bidra til å opprettholde noe som strider i mot sine egne verdier. Igjen snakker vi om noe som ikke er demokratisk.
Er man i mot nasjonalisme og ønsker å vise dette med å brenne et flagg står man igjen i faresonen for å bli straffet. Igjen snakker vi om noe udemokratisk. Dette er ikke frihet til å si hva man vil. Jeg kan bli like fornærmet av noen som heiser et flagg i hagen sin, som de kan bli av at jeg brenner det samme flagget. Allikevel er det JEG som skal bli straffet, mens deres provokasjon er helt grei.
Allmenn vernerplikt er noe som belønner de som ikke tør å si hva de egentlig vil, og straffer de som nekter å oppføre seg som marionetter for staten. Jeg nekter å tro at frihet ikke er en menneskerettighet. Selv prester preiker om fri vilje.
Jeg ble innkallt i garden like etter videregående. Jeg sendte straks en utsettelse på grunn av videre skolegang. Den fikk jeg godkjent. I år byttet jeg linje og da var det plutselig ikke greit lengre. De mente allikevel at jeg skulle gå et halvt år på skole og så dra inn i militæret i Januar. Jeg fikk ikke noe hjelp på skolen til å få en ny utsettelse og det ser ut til at jeg blir nødt til å dra inn i Januar.
Dette blir jeg selvfølgelig ikke å gjøre. Jeg tenker å ta siviltjenesten. Hadde det ikke vært for at jeg gikk på skole og ønsket å gjøre meg unnagjort med mine "plikter" til staten, hadde jeg nektet også det. Problemet da er at du mister alle dine rettigheter og det vil også si min skoleplass. Noe jeg såklart ikke ønsker med det studielånet jeg allerede har klart å opparbeidet.
Og om jeg fullfører siviltjensten og det skulle bli krig i dette land. Om jeg da skulle bli innkallt i sivilforsvaret er den eventuelle politibetjenten eller militære offiseren som kommer for å tvinge meg den første personen jeg kommer til å vise fingern og be reise til en viss plass.
Fred, frihet og kjærlighet.
Det er verdier man bør kjempe for og det uten at noe blod blir spilt.
Jeg dør lenge før jeg dreper et annet menneske på kommando.
|
|
Hopalong
Full Member
"I'm not normally a religious person...but if you're up there...save me SUPERMAN!"
|
Post by Hopalong on Nov 12, 2005 12:28:51 GMT 1
Demokrati eller ikke demokrati, uansett styreform vil det være noen som ikke får det som de vil. Problemet kommer, som du sier, når man ikke har rett til å si det man vil (militæret o.l.).
Når det gjelder flaggbrenning o.l., grenser det jo mellom å SI det man vil, og å GJØRE det man vil. Og jeg trenger jo ikke si at vi ikke vil at alle skal ha rett til å GJØRE hva man vil. Lover og regler trengs for at samfunnet skal fungere (uten at dette sier noe om min posisjon på flaggbrenning).
Monarkiet synes jeg er ganske fint faktisk, selv om det er udemokratisk, iallefall sånn som det virker nå. De har jo ikke reell makt i landet, de er bare kulturelle figurer. Men jeg skjønner at mange er uenige i det.
|
|
|
Post by deaven on Nov 12, 2005 13:24:28 GMT 1
Flaggbrenning er å gi uttrykk for en sterk avsky mot nasjonalisme. Den skader ingen mennesker og kan på det verste oppfattes som provokasjon mot nasjonalister. Jeg på min sidet blir provosert av nasjonalister som heiser flagget sitt. Her er det snakk om to forskjellige friheter. Jeg med min avsky har ikke lov til å vise min, men jeg kan snakke om den så mye jeg vil. Mens nasjonalisten har rett til å heise flagget og vise sin mening samtidig som han kan si hva han vil om akkurat det. Jeg sier ikke at om det var lov å brenne flagg, så hadde jeg sprunget rundt med lighter og tent på flagg. Isåfall måtte det vært egne innkjøpte flagg og ikke andres eiendom. Poenget er uansett at friheten er innskrenket i det ene scenariot og fullt åpent i det andre. Altså fungerer demokratiet som den sterkestes rett. Det er ikke rettferdighet.
Angående monarkiet. Ja viss du synes det er sjarmerende å ha en skattebetalt overklasse i samfunnet og ser kulturell verdi i å bruke over 100 millioner på å pusse opp et slått når andre mennesker lever i fattigdom i dette landet. Så greit. La det være din mening. Ikke bare synes jeg det er udemokratisk. Det er rett og slett latterlig å opprettholde noe sånnt. For min del er det ikke bare greit at de ikke lenger har makt (takk og lov). Kongefamilien reprensenterer en tid i Norges historie som vi har ingen grunn til å være stolt av.
Det er nesten like idiotisk å være stolt av kongefamilien som det er å være stolt av vikinger som plyndret, voldtok og drepte uskyldige mennesker.
|
|
|
Post by RockeBremnes on Nov 12, 2005 16:27:18 GMT 1
|
|
|
Post by deaven on Nov 12, 2005 16:33:53 GMT 1
Det er uansett tvang og som en del av sivilforsvaret er du også en del av militæret. Som tro det eller ei har masse våpen.
^^
|
|
|
Post by RockeBremnes on Nov 12, 2005 21:18:09 GMT 1
ja fysj, å hjelpe til under naturkatastrofer og diverse burde vært forbudt! Jeg vil gjerne høre hvordan du ser for deg at man skal kunne snakke f.eks Al Qaida til fornuft.
|
|
|
Post by deaven on Nov 12, 2005 21:38:49 GMT 1
Da vil jeg først at du skal forklare meg hvordan det å bombe dem og undertrykke dem enda mer vil få dem på andre tanker?
|
|
|
Post by RockeBremnes on Nov 12, 2005 21:52:33 GMT 1
jeg sier ikke bombing er det riktige her, men når alle diplomatiske midler er prøvd så er det ikke så mye mer å gjøre. Jeg skjønner ikke helt det med å undertrykke terroristgrupper, det er vel strengt tatt de som undertrykker. Så kan man jo spørre seg hvorfor ting har blitt sånn som det har blitt, men det var ikke det som var saken nå. Hva kan man gjøre med det?
|
|
|
Post by deaven on Nov 12, 2005 22:12:56 GMT 1
Vel for det første handler det vel om en vestlig arroganse ovenfor midt-østen og deres kultur. Det som har skapt terrorisme er militær underlegenhet og hevngjerrighet. Det er slik terrorismen har spiret fram. Ved en kontinuerlig undertrykkelse av militært tilbakestående land. For når en supermakt som USA boltrer seg med sine baser rundt om i hele verden og fotfester sitt usynlige imperie. Så er det kanskje ikke så rart at folk blir forbanna?
Det ville vært det samme om, ja la oss si at Irak var en supermakt, og plasserte en base i Norge (som i dette scenariot var et militært underlegent land, uten Nato). Deretter kommer det krav fra den Irakiske basen i Norge om hvordan vi skal leve. Alle kvinner skal bruke burka og sitte i baksetet når mannen kjører bilen. Dette er kulturen i slike land, og den blir kraftig kritisert av arrogante vestlige myndigheter.
Det er som om vi allerede har glemt tilstander vi har hatt i vår egen del av verden. Som om vi alltid har vært de gode, som har villet alle godt. Kvinnelig stemmerett kom først til Norge i 1913, og vi var også en av de første landene i Europa til å innføre dette. Det bør gi deg en pekepinne på at vi kanskje ikke skal sitte så høyt på hesten bare fordi vi har klart å forandre oss. Ingen kom hit å tvang oss til dette, så hva gir OSS retten til å tvinge dette på dem. Dette handler om kultur, og man bør granske sin egen før man kritiserer andres. Jeg mener ikke at det er riktig at kvinner skal undertrykkes i disse landene, men jeg mener at det ikke er vår posisjon her i verden til å tvinge på dem vår vestlige kultur som en slags fasitsvar på hvordan alt burde være. Det kan sikkert trekkes fram negative sider med den vestlige kulturen som kan være forkastelig selv for oss. Allikevel fokuserer vi på "fienden" og det de gjør galt.
Et steg mot en diplomatisk løsning vil være å kutte ut den arrogante holdnignen vi har ovenfor deres kultur. Heller akseptere at de vil leve sånn, og så får heller folket i disse landene ta opp kampen om rettigheten selv. Slik vi selv har gjort. Jeg mener helt klart at USA bør gjøre en tilbaketrekning i fra sin imperliastiske skygge over midtøsten. Det ville sannsynligvis gjort terroristrekruttering til et mindre problem. Ettersom selve grunnlaget for å rekrutere vil forsvinne. Det er ikke sånn at alle tolker islam på en fanatisk måte, flertallet har et ganske normalt forhold til sin egen religion. Det blir som å si at IRA reprensenterer hele katolismen, og påstå at Al-Qaida reprensenterer Islam.
Jeg er i mot religion selv, men jeg respekterer at andre ønsker å tro på en gud. Det må få være opp til dem. Ved å ruste ned militæret i vesten og samtidig oppfordre "fienden" til å gjøre det samme. Vil vi kunne gå en fredeligere verden i møte. Hvor samarbeid og respekt for hverandre vil føre oss sammen. Etterhvert tror jeg etter en slik utvikling at mange av de tingene vi prøver å tvinge på denne delen av verden, vil skje av seg selv.
Men de må få muligheten til det, akkurat som vi. Det må bli slutt på den holdingen at vi er så mye bedre enn dem. Vi må fokusere på å gjøre vårt samfunn bedre, og se at de naturlige proessesene også tar sted i de landene vi undertrykker.
En verden som skal basere seg på fred kan ikke mene å opprettholde den med tvang. Siden de fleste mennesker ønsker å leve, kan vi også regne med at det vil bli målet for menneskeheten også.
Ved å åpne for diplomati og fredelige samtaler, kan vi skape en bedre verden i mine øyner. Det er noe jeg ønsker å tro på. For det gir meg håp om at noe bedre er i vente.
: )
|
|
|
Post by RockeBremnes on Nov 12, 2005 22:26:11 GMT 1
"Et steg mot en diplomatisk løsning vil være å kutte ut den arrogante holdnignen vi har ovenfor deres kultur. Heller akseptere at de vil leve sånn, og så får heller folket i disse landene ta opp kampen om rettigheten selv"
Er det de som blir undertrykt i disse landene som har valgt å leve sånn? Skal vi se på at mennesker som tilfeldigvis er blitt født i slike land blir terrorisert kun for at det er deres kultur? Du sier de må ta opp kampen om rettighetene selv og at Norge fikk stemmerett for kvinner sent. Er ikke det et bevis på at det er vanskelig å vinne frem med saker selv i land som er relativt siviliserte, hvordan er det da i et land som styres av en diktator og som bruker rå makt ovenfor sine motstandere?
|
|
|
Post by Hawken on Nov 12, 2005 22:38:57 GMT 1
Et steg mot en diplomatisk løsning vil være å kutte ut den arrogante holdnignen vi har ovenfor deres kultur. Heller akseptere at de vil leve sånn, og så får heller folket i disse landene ta opp kampen om rettigheten selv. Slik vi selv har gjort. Jeg mener helt klart at USA bør gjøre en tilbaketrekning i fra sin imperliastiske skygge over midtøsten.
Mikael. Ærlig talt. Kamp er kamp, og man kan holde på så lenge man vil å krangle om hvem som startet - realiteten er uansett at ingen av dem vil sluttem, iallefall ikke i dette tilfellet. Jeg sier meg ikke enig i at vi skal sende inn soldater, eller støtte noen av partene. Men igjennom livet mitt har jeg sett krig på TV hver dag. Og jeg har gjort meg opp en rimelig fornuftig tanke, og det er at man må krige om ingenting annet lar seg gjøre. Om noen innvaderer Norge, lar jeg det ikke gli forbi. Jeg ville ikke gått i uniform, men jeg ville gjort mitt så godt jeg kunnet om fredsavtaler var uaktuelt.
"Fighting for peace is like fucking for virginity" er blandt annet det dummeste uttrykket jeg har hørt, bare for å dra det inn i sammenhengen. Man må kjempe. Uansett hva det gjelder, om noe skal skje. Det har jo blitt bevist gang på gang. Enten man vil innse det eller ikke.
|
|