Martin
Full Member
Respirator
|
Post by Martin on Mar 15, 2005 17:22:43 GMT 1
Æ har meldt mæ ut a statskirka nu! æ lika ikk dn nye biskoppen i oslo hn e en idiot!
|
|
vegane
Junior Member
fred, frihet og kj?rleik
|
Post by vegane on Mar 16, 2005 12:54:09 GMT 1
har aldri vært medlem i statskirka, foreldran mine syntes at æ sku få væll sjøl. syns ikke det e nokak vits i å konfirmer sæ, gift sæ, døp sæ elelr ha begravlese ikirka hvis du ikke e kristen og ikke tror på gud. syns at kristendommen e kult, men den e så jævla føkka. menneskan har gjort den te noe den ikke e..
humanetisk forbund har alternativa til bryllup, begravelse ja alt egentlig! eller så kan man går det på sin egen måte..
|
|
|
Post by Hawken on Mar 17, 2005 19:18:04 GMT 1
Trenger vel egentlig ikke å være medlem av noe som helst. verken humanetisk forbund eller statskirka.
Velger å ikke være for stor i kjeften mot verken kristendom eller noen annen religion. Viktig å huske at det er en trøst for mange mennesker, og at om de finner seg selv, og velger å legge troen sin i bibel eller hva-det-måtte-være - har de det nok fint med det. Men preiking og fingerpeking mot ikke-religiøse er for drøyt - - - - på samme måte som at det er drøyt å være stor i kjeften og preike mot dem.
|
|
|
Post by proVista on Mar 18, 2005 14:25:41 GMT 1
Heilt enig med th. Ser ikke noe galt i å ha en tro som forklarer ting som teknologien ikke kan, men det er som oftest bare de gamle naturreligionene som ikke i tillegg har store minus som hellig krig eller nedrangering av noen folkegrupper eller omvendt. "_VI_ er Guds folk" betyr som oftest at de mener de er mer verdt enn alle andre:p Yeye alle ha en religiøs påske og husk at påsken er en gammel naturreligiøs sabbat som er tatt opp av kristendommen;)
|
|
ebO
Full Member
Yes, the Universe IS out to get you...
|
Post by ebO on Mar 19, 2005 13:06:37 GMT 1
<3 Kvarme
|
|
|
Post by marmelade on Mar 23, 2005 2:42:55 GMT 1
dette er nok min første post på sortland rockeklubb sitt forum.så, hei. angående temaet så har jeg noe jeg vil ha sagt. ProVista: det jeg syns var domt med ditt første innlegg om å melde seg ut av statskirka, var at du liksom appellerte til å melde seg ut. "meld dere ut, alle sammen" var det du sa.
Jeg er kristen, men kanskje ikke en kristen dere legger i ordet..blir nesten feil å bruke ordet kristen, siden så mange legger så mye negativt i det, som ikke jeg står for, men det jeg er likevel en kristen i min forstand. Det er akkurat sånn som at folk legger forskjellige ting i ordet anarki. Jeg er ikke en kristen som følger alt det bibelen sier, bibelen har jo dobbeltmoral! Jeg er heller ikke en kristen som ikke banner, eller som ber kveldsbønn hver kveld. Jeg er HELLER ikke en som går og preiker om at kristendommen er så fantastisk eller noe sånt. Derfor reagerte jeg litt på ditt innlegg,provista. Du sier at kristne er greie nok de, så lenge de ikke preiker om kristendommen, prøver å overtale noen til å bli kristne. Men så er det nettopp det du gjør, bare andre veien. Du sier at det er så bra å IKKE være kristen. "meld dere ut av statskirka folkens, dere vil ikke være medlem av den pga det og det"..Og det er ingen som reagerer på det. sannsynligvis fordi mange er enige i å melde seg ut av statskirka her på dette forumet.Hva om jeg hadde gjort det samme, bare for kristendommen? Da tror jeg mange hadde reagert.
Nå skal det sies at jeg ikke er veldig for statskirka, siden mange av synene til kirka e forskrudde i mitt syn. eks, det med homofili, ekteskap o.l. Har vurdert å melde meg ut av statskirka, men foreløpig velger jeg å være medlem, og heller prøve å forandre. Kjempe dumt at kristendommen er regjerende religon i Norge, det mener jeg virkelig. Håper at i fremtiden er alle religioner, og ikke-religioner, livvsyn o .l likestilt. Det skal iallefall jeg prøve å jobbe for..
Føler at det ble litt mye tull i denne posten, men ble bare litt provosert, men også engasjert av dette innlegget ditt ProVista. Håper du og andre kanskje forstår litt av det jeg har sagt, at dere har fått noen andre synsvinkler på dette temaet også, siden jeg tror de fleste, iallefall i Bodøs hardcoremiljø, ikke er kristne. Det fins forskjellige typer kristne. Er jeg en sånn som elsker Gud, og vet i mitt hjerte at han fins?ja. Men det er kanskje det eneste jeg har til felles med de "gammeldagse" kristne. Jeg er en slags punker, iallefal en hard corer, men jeg er også kristen. Det var en som spurte meg for en stund siden, hvordan jeg kunne være en kristen anarkist?Nå skal det sies at jeg ikke er en ekstrem anarkist, fordi jeg tror ikke anarki vill e fungert,pga menneskets grådighet, og maktsykhet. Men det er en fin drøm. uansett, grunnen til at personen spurte meg om det var fordi han mente at det ikke var noen ledere i et anarki. Men for meg betyr anarki å ikke ha noen menneskelige ledere, men gud ville allikevel vært min øverste "leder". Som sagt, man legger forskjellige ting i ord, anarki, kristen..
Visste ikke helt om jeg turdte å legge ut denne posten, fordi jeg er egentlig ikke så flink til å formulere meg meg ord. Men jeg kan forhåpentligvis få meninger tilbake om dette, og prøve å åpne mitt syn mer, også. Falt også ganske ut av temaet, men eg satt sikkert i over en time og skrev på dette, prøve å formulere meg, så jeg tenkte at da får jeg bare sende det ut på forumet, og få tilbakemeldinger, enn å bare slette alt. håper allikevel på tilbakemedlinger på dette virrvarret her.
Klem.
|
|
|
Post by Øystein BL on Mar 23, 2005 3:19:55 GMT 1
synes det var bra du postet, iallfall
|
|
|
Post by Øystein G on Mar 23, 2005 12:05:00 GMT 1
jepp, bra at folk ikke er redd for å si sin mening selv om den ikke sammenfaller med herskende oppfatninger (for eksempel i radikale ungdomsmiljøer som bodø og sortland osv.) og innlegget var helt supert. uansett, det meste av provistas post var cutpasta fra hedningesamfunnet, så han kan vel ikke få all æren/skylda for det som sto i det. han satte også fokuset på noe som jeg synes er viktig: at majoriteten av oss kanskje er medlemmer i en "organisasjon" uten å ha bedt (hihi) om det. det har jo seg sånn at de fleste norske ungdommer ikke er Kristne, ifølge statskirke-definisjonen, (enten de er personlig kristne eller ateister eller agnostikere eller hva som helst) og da er det jo litt poengløst å være med i statskirka i det hele tatt. om folk finner mening i spiritualitet på egenhånd, trenger man kanskje ikke statskirka som krykke? jeg personlig ville jo ikke blitt Noe begeistret om for eksempel Fremskrittspartiets Ungdom, Rød/Sosialistisk Ungdom eller Unge Høyre hadde meldt meg inn i deres respektive partier uten å ha spurt meg, nettopp fordi de representerer ideologier jeg ikke kan stå for (og fordi frp og høyre suger KJEMPEMYE ). håper dette maka sensen på en eller annen måte.
|
|
|
Post by proVista on Mar 23, 2005 12:39:34 GMT 1
Selvfølgelig må du si hva du mener marmelade og beklager hvis jeg tråkket deg på foten noe man ofte kan komme til skade å gjøre når man snakker om religion. Men ja skulle egentlig skrive det øystein gjorde nå Jeg mener dog at det ikke blir det samme som å misjonere for kristendommen. Hvis du leser startinnlegget er det politiske grunner. Noe heilt annet med andre ord. Og dessuten var hensikten med tråden at jeg mente man burde melde seg ut av statskirka _hvis_ man da var enig med noen av argumentene ikke å slutte være kristen. Jeg syntes du blander inn at jeg prøver å dekristne folk. Det er feil. Jeg er mot statskirka ikke mot kristendommen:p Så flott post, men det blir på feil grunnlag mener jeg. Om du hadde starten en post som appelerte for innmelding i statskirka ville det nok være flere som reagerte, men bare fordi det er flere som er uenig med det. Rett og slett. Beklager igjen hvis jeg støtet deg, men mener ikke jeg har skrevet noe som burde støte deg i grunn. Kritiserer ikke kristendommen og ser jo ut som at du er mer eller mindre enig med meg og selv har tenkt å melde deg ut.
|
|
|
Post by marmelade on Mar 23, 2005 14:00:00 GMT 1
så bra å få tilbakemeldinger! Jeg er faktisk ganske enig med deg ProVista, men jeg tror kanskje at det bare var måten du fremstilte det på, som jeg reagerte litt på. En ting som må sies er at jeg er veldig vant med å få kommentarer slengt i trynet: "åh, du er en sånn en..kristen, hvordan går d an da, kristen hardcorer lissom..mot homofile eller?" o.l, i det miljøet jeg er i, og ellers. Når man må forsvare det man tror på veldig ofte, blir man veldig "på hugget" hvis du skjønner. Man blir veldig obs på hva folk sier, og det kan henne at jeg overdrev litt. Men jeg bare følte at jeg måtte prøve å forsvare meg litt, eller iallefall forklare at det fins mange typer kristne. men egentlig burdte dette vært under en ny tråd. Under en "filosofi, religion, hva tror man på" type post. Enig med deg også Øystein. som sagt i min forrige post, så er det for synd at hovedreligionen i Norge skal være kristendommen, og at man meldes nesten automatisk inn i kirka, uten å vite hva den står for. Men dette tror jeg desverre er noe som må forandres over tid. På en annen side mener jeg at Norge er et land som er åpent for omtrent alle religioner og livvsyn, iallefall mer åpent enn andre land i verden der f.eks. kvinnene ikke får vise ansiktet sitt, og der de har nesten bare en regjerende religion, og alle andre er forbudt. Norge er et fritt land,et bra land å bo i, i forhold til mange andre land, men allikevel ganske føkka....Men dette er noe man bare må prøve å forandre..over tid.. Skikkelig engasjert nå!Bra å være engasjert. M.
|
|
Lamark
New Member
Fred!
|
Post by Lamark on Mar 24, 2005 14:08:32 GMT 1
Statskirka har jeg aldri blitt meldt verken inn eller ut av, og godt er det.
Å binde sammen religion og stat blir for meg som å si at en ideologi, et parti, en musikkstil etc. skal gjelde for et helt land. Dette virker jo som en fullstendig føkka og ufornuftig tanke, men - hey, det er jo sånn det fungerer i Norge i dag når man fremdeles har ei statskirke.
I alle kulturer finner man noe guddommelig og overnaturlig, men det er menneskene som har ødelagt og gjort religion til noe som symboliserer makt og anna skit.
Nuvel;
Gud e fascist Gud e rasist För gud gillar inte fattiga O gud gillar inte svartingar O inte fan gillar han dej Han har glömt dig för länge sen
Häng gud...
Gud e egoist Gud javisst Med präster o påvar har han lurat miljoner Med bibeln har han skapat traditioner Har han några känslor för nån O förresten är det en han eller hon
Häng gud...
Sånn, der var det sagt.
(Nei, man er ikke mye original når man må sitere gammel svensk pønkeironi for å få fram et poeng, men dog...)
|
|
|
Post by Øystein G on Mar 24, 2005 15:22:19 GMT 1
ebba grön er så rått. ;D
|
|
Lamark
New Member
Fred!
|
Post by Lamark on Mar 24, 2005 15:55:00 GMT 1