espens
Junior Member
|
Post by espens on Aug 2, 2004 20:00:10 GMT 1
sjekk ut: www.vegan.nuJeg vet at NOAH (www.noahonline.org) har gitt ut et fint hefte med forskjellige veganske oppskrifter, skal se om jeg finner tak i det, så scanner jeg det og legger det opp som PDF på internett. Jeg anbefaler alle nysgjerrige/litt engasjerte/engasjerte å sjekke ut NOAH og melde seg inn i NOAH.
|
|
|
Post by Øyvind on Aug 3, 2004 9:40:35 GMT 1
Har vært med i NOAH snart ett halvt år, og det er jævla mye intressant der =) Vil også anbefale alle om å melde seg inn, eller hvertfall sjekke det ut!
|
|
milahy
Full Member
Maja GN.
|
Post by milahy on Aug 3, 2004 16:29:38 GMT 1
Vurderer å bli støttemedlem.. skal bare fikse nettbank først. Imorgen skal jeg lage vegetarburger.. Thank you Espen! (vegan.nu) Håper alle har en fin sommer!
|
|
|
Post by kjetta on Aug 4, 2004 6:24:08 GMT 1
her er oppskrift på Tofugryte:
1pk tofu 1 boks minimais 1/2 blomkål sopp 1/2 blokk vegetarbuljong 1/2 l soyamelk 2.5 dl soyafløte karri chillipulver paprikapulver salt 1 ss maisennamel soyasaus olje
Del tofu i biter å la trekke i en blanding av soyasaus og olje ( sånn at væten trekker deilig igjennom tofu-klumpene ). Stek tofubitene på sterk varme. Fres sopp. Rør maisennamel ut i litt vann. Bland alle ingrediensene i ei gryte. La det koke i 5 - 10 minutter, og vips har du en lekker vegansk gryterett !
Server med ris eller brød eller potet eller alt sammen.
jepp. hvis det er noen andre spørsmål, send meg gjerne en email ingenderoppe@yahoo.no, eller ring mine foreldres telefon: 755 81443 ( ring helst, det blir morsomt å få en telefon om mat ).
|
|
Hopalong
Full Member
"I'm not normally a religious person...but if you're up there...save me SUPERMAN!"
|
Post by Hopalong on Dec 23, 2004 15:52:00 GMT 1
Lasagne er veldig enkelt å lage til vegeterianere, bare kutt ut kjøttdeigen og ha i mer grønnsaker. Brokkoli for eksempel MMM Brokkoli! Jeg er ikke vegeterianer selv, men spiste vegetarlasagne i bryllupet til søstern min fordi det var en annen gjest som var vegeterianer. Heller det enn laks!
|
|
|
Post by Øystein BL on Dec 23, 2004 16:08:27 GMT 1
de har faktisk tofu på helsekostbutikken i sortland storsenter. utrolig bra
|
|
|
Post by Øyvind on Dec 23, 2004 17:43:32 GMT 1
Den nye helsesjappa er ganske bra egentlig
|
|
|
Post by Mini on Dec 23, 2004 18:49:06 GMT 1
Ja, den er det. Er det noen her som vet om nøttestek er godt? Tenkte å ha det til middag til i morgen.
|
|
|
Post by Øyvind on Dec 23, 2004 19:21:51 GMT 1
Ikke prøvd
|
|
milahy
Full Member
Maja GN.
|
Post by milahy on Dec 23, 2004 20:13:40 GMT 1
Min mor lagde nøttestek for ikke så lenge siden:) Var helt greit, men kunne vært bedre:)
|
|
|
Post by Eirik K. on Dec 23, 2004 20:21:00 GMT 1
Hva er det? fortell..
|
|
milahy
Full Member
Maja GN.
|
Post by milahy on Dec 24, 2004 12:35:11 GMT 1
Hm. vel. En proteinrik stek hvor kjøttet blir erstattet av nøtter? Synes det ble veldig tørt, men vet ikke hvor bra lagd det var. Kunne nok vært bedre;D
|
|
|
Post by Øystein BL on Jan 16, 2005 3:17:34 GMT 1
CHANA MASALA Ingredienser, 2 personer 1 boks kikerter 1 boks hakkede tomater (eller noe lignende, å skrelle tomater og kutte dem opp selv er forsåvidt Enda bedre) 1 finhakket løk 2-3 båter hvitløk (mer er bra om du liker sånt. Mindre går også) Ca 1 tomme fersk ingefærrot (dvs. en bit like stor som en bandbutton:) 3/4 teskje spisskummen-pulver (hele eller malte karvefrø kan evt. brukes i stedet) 3/4 teskje korianderpulver 3/4 teskje chilipulver 1/4 teskje turmeric-krydder (turmeric er gurkemeie) Cayenne-pepper etter behov 1/2 teskje tørket mangopulver Varm olje i en stekepanne. Ha i løk og spisskummen (evt. karvefrø). Når løken begynner å bli blank og gjennomsiktig tar du i ingefær og presset hvitløk. Stek på middels varme. Når løken begynner å bli gyllen/brun tar du i resten av krydderet og lar det hele stå å surre i noen minutter til. Ha i hakkede tomater og la det hele koke på svak varme i 3-4 minutter. Nå er tiden kommet for å ha i kikertene. Ikke hell ut vannet i boksen, det kan godt bli med i pannen. La det hele småkoke i 5-10 minutter så kikertene får absorbert smak. Pass likevel på at ting ikke står så lenge at kikertene tar til seg hele sausen, da blir det fort bare kikerter igjen Det er visstnok bra å ha i 1/2 teskje mangopulver på dette tidspunktet. Jeg har riktignok aldri prøvd det, men har du anledning - kjør på! Chana Masala serveres med ris og indisk nan-brød, gjerne også med frisk tomat, koriander-blader og annet snacks du måtte føle passer. Når det gjelder ingredienser er ikke alt like lett å få tak i. Kikerter går også under navnet Garbanzo-bønner, du finner det f.eks. på Rimi. Er du flink til å planlegge kan du også kjøpe tørre kikerter og bløtlegge dem over natten. Ellers er det spesielt krydderet som kan være vanskelig å oppdrive. Ta en titt rundt i diverse butikkers krydder-hyller, og kikk innom de asiatiske matbutikkene. Det beste med chana masala er at det er så lettvindt å lage. Om du har krydderet på plass (og det burde alle ha, evt. benytte sjansen til å få det nå!), trenger du egentlig bare tomater, løk og kikerter for å lage retten.
|
|
milahy
Full Member
Maja GN.
|
Post by milahy on Jan 23, 2005 14:33:28 GMT 1
Akkurat nå sitter jeg å spiser smørbrød med hummus, paprika og akurk! Dette er noe alle burde prøve! Oppskriften står bakpå kikerter-posen:D m-m!
|
|
|
Post by Øystein BL on Jan 29, 2005 4:10:36 GMT 1
|
|