|
Post by Øystein BL on Mar 16, 2007 2:36:32 GMT 1
Brakka har vært i aktivitet i rundt 1,5 år i disse dager. På den tiden har antallet band økt ganske betydelig. Den siste måneden har jeg fått relativt mange henvendelser fra nye band og sideprosjekter som ønsker øvingstid - dessverre er svaret i de fleste tilfeller at det ikke er kapasitet lenger.
Jeg har noen spørsmål i den anledning:
- Hva føler dere øvende om øvingsmulighetene på Sortland? Er det nok? Får dere øvd så mye dere vil? - Er forholdene rett og slett for dårlig? Er vi kommet til det punktet der vi MÅ starte kampen for enda flere øvingslokaler?
|
|
|
Post by andreas on Mar 16, 2007 10:32:40 GMT 1
å øve i brakka er et temmelig godt privilegium, men for at et band skal kunne jobbe konstruktivt med låtmatriell og bli tigth og klare for konserter trengs det mer en en øving i uka. kanskje to, tre. dette er pr dags dato umulig å gjennomføre i brakka, og å få satt opp en ny brakka vil være meget ekspensivt. men jeg tror faktisk at vi må ha et lokale til slik at bandkulturen på sortland får lov til å utvikle seg i riktig rettning. og flere konserter er ønskelig. sånn forresten, har srk muligheter for å dekke reise for band, om konstnadene er minimale. harvært i kontakt med både starkweather og uzumaki, og prøver å få til en alternativ kveld, men uzumaki spurte etter lit hjelp med reise. er dete mulig?
andreas
|
|
|
Post by Rockesynne on Mar 16, 2007 10:33:25 GMT 1
Jeg har også en følelse av at mange står uten øvingsmuligheter. Dette setter også en stopper for oppstarting av nye band, fordi man tenker det vil være vanskelig å få øvingstid uansett. For noen måneder siden prata jeg med en mann som sitter i kommunestyret, og ba han ta opp at det trengs en øvingsbrakke til. Dette var han veldig positiv til, men jeg har ikke hørt noe mer om saken. Jeg syntes vi har et godt grunnlag for å kjempe for en ekstra brakke siden vi på kort tid har fått igang en velfungerende ordning som alle kan benytte seg av.
Dette tror jeg vi må få til sammen, ved å vise engasjement!
|
|
|
Post by Hawken on Mar 18, 2007 0:26:32 GMT 1
har srk muligheter for å dekke reise for band, om konstnadene er minimale. harvært i kontakt med både starkweather og uzumaki, og prøver å få til en alternativ kveld, men uzumaki spurte etter lit hjelp med reise. er dete mulig? Dette er fullstendig mulig såfremst det blir brakke-konsert og pengene som går ut er pengene som ble vunnet i døra.
|
|
|
Post by Øystein BL on Mar 21, 2007 17:45:38 GMT 1
For noen måneder siden prata jeg med en mann som sitter i kommunestyret, og ba han ta opp at det trengs en øvingsbrakke til. Dette var han veldig positiv til, men jeg har ikke hørt noe mer om saken. Jeg syntes vi har et godt grunnlag for å kjempe for en ekstra brakke siden vi på kort tid har fått igang en velfungerende ordning som alle kan benytte seg av. Dette tror jeg vi må få til sammen, ved å vise engasjement! Helt enig. Det aller viktigste er synliggjøringen, at vi helt tydelig får fram hva som er status på ting. Hvordan ordningen har fungert, og hvor den svikter (kapasitet, tid). I løpet av april/mai satser vi på å samle alle som bruker brakka til et lite møte. Det blir en grei anledning til å komme i gang med jobbinga mot nye øvingslokaler. Dette er noe som er et akutt behov, ikke noe vi kan vente 5 år med å få.
|
|
|
Post by jorgenh on Mar 25, 2007 16:45:23 GMT 1
Skal man få til ordentlige bandprosjekt må det helt klart være mulig å øve mer en 2 timer i uka. Spesielt når brakka er så relatert til musikklinja som den er. Brakka er for meg et symbol på politikernes "ja vi vet dere er der, så dere må vell ha en plass å oppholde dere slike som dere også." Sortland har etterhvert fått et glimrende rykte som bandby, og det er nesten pinlig at det eneste kommunen gjør for å opprettholde dette er å smelle opp en firkantig liten brakke midt i studentreservatet. Idrettsungdomen fikk nettopp Blåbyhallen å boltre seg i, hva med musikerne?
|
|
|
Post by Øystein BL on Mar 25, 2007 19:32:43 GMT 1
helt sant Jørgen!!
Dette er sykt viktig. Om det ikke blir synliggjort (raskt) hvordan situasjonen er, og hvordan behovene er i forhold til kapasiteten, tror jeg Brakka kan forbli et politisk skulderklapp ("godt jobba, så flinke vi er! nå har vi gjort vårt") i mange år framover :/
Det er ikke utakknemmelig å påpeke at dette ikke er nok, g at det er mer som gjøres. Sortlands musikkungdom har behov for mye mere. Synes ikke situasjonen kan fortsette slik den er nå i særlig mange år. Byer det er naturlig å sammenligne med har mange flere øvingsmuligheter.
|
|
|
Post by jorgenh on Mar 25, 2007 20:39:38 GMT 1
Hørte noen som snakka i at musikkfolk fra Bodø hadde fått sjokk når de hørte om de dårlige øvingsmulighetene vi har på Sortland. Derfor, SYKT viktig at alle som øver stiller opp for rockeklubben slik at politikerne ikke kan ignorere oss. Det skal godt gjøres å ignorere 50 klart nedprioriterte ungdommer. Kom på møtet.
|
|
|
Post by Øystein BL on Mar 27, 2007 0:09:55 GMT 1
Sortland Rockeklubb og behovet for øvingslokaler på Sortland ble forreste nevnt i Bladet Vesterålen fredag 23. mars, i en sak om den akustiske konserten forrige uke. Det ble nevnt av ordføreren og Mona Dahl på kommunen. Kult at dette kommer tydelig fram!
|
|
|
Post by sthenrik on Mar 27, 2007 13:15:53 GMT 1
hørtes ikke så værst ut. har jeg ikke fått med meg!
|
|