|
Post by andreas on Oct 6, 2007 17:55:39 GMT 1
hva har skjedd med srk? hvor er konserttilbudet, publikum, distroen, stemningen på rødskola, nervøsiteten før en konsert, samholdet i et aktivt lyttende publikum som skaper en sugerende, massiv eksplosjon av glede og følelser når favorittlåtene spilles av turnerende band? har vi virkelig så liten respekt for alt srk har gjort, og alt srk kan gjøre, for alle mulighetene, både kulturelt og sosialt vi har skapt for hverandre?
jeg husker første gang jeg opplevde konsertmiljøet på sortland, en kveld på ungdomsskolen da jeg hadde gleden av å spille med forhenværende band som antifascist, nonsence, in depth og quiritatio. følelsen av å kunne være en del av noe, noe mer enn bare meg selv. inspirert returnerte jeg til kabelvåg, og gjennom hardt arbeid greide mine venner og jeg å få kabelvågs første, selvstyrte ungdomshus, hvor vi også kunne gjøre våre ting, ha de konsertene vi ønsket, være sosiale og lære av hverandre. selvsagt forsvant engasjementet, og vi så vårt utrolig lange og krevende arbeid gå tapt fordi det ikke lengre var interesse for det. skal dette skje med srk?
da jeg kom til sortland, var det et naturlig skritt for meg å oppsøke denne samlingen mennesker, og jeg føler meg heldg som har hatt muligheten til å kunne både identifisere meg med, og støtte oppunder et utrolig bra tiltak som aktiviserer og sosialisere ungdom, ubetinget av politiske overbevisninger eller musikalsk- / sosial bakgrunn. jeg ble møtt med åpne armer, og fikk muligheten til å gjøre mine ting, men etterhvert innså jeg at mine ting ikke var mine, men et produkt av en felles srk-mentalitet, og det mener jeg er en viktig grunn til at det idag manglende tilbudet til kulturelle happenings. mange føler nok, eller følte at srk kunne virke ekskluderende, og jeg var en av dem. for min del var møte srk utelukkende positivt, helt til jeg oppdaget bodø hardcore, og så den utfrysningen og ekskluderingen som oppstod i kjølvannet av the spectacles oppløsning. hvordan skal du møte et miljø som møter deg med fordommer?
jeg har i det siste ikke følt noen tilknytting til hverken srk, elelr miljøet rundt, fordi jeg opplever det som nettopp ekskluderende. jeg mener ikke å trå på noens følelser, men jeg har opplevd srk som et produkt av enkeltindividers lederskap. srk skal være et inkluderende tilbud, som åpner for alles innspill og alles ideer. kanskje vi bare ble for passive? kanskje vi rett og slett sluttet å bry oss, fordi vi visste at noen valgte å slite seg ut for å nå målene? kanskje vår ansvarsfraskrivelse har ført til at srk ikke lengre er et levende miljø..
jeg er ikke villig til å la ungdom på sortland gå glipp av de mulighetene jeg selv fikk, o jeg er ikke villig til å stå passiv og se et miljø forsvinne enda en gang. men hva er det som skal til? trenger vi pionerer, noen som kan tråkke sporene for oss, eller skal vi ta våre egne avgjørelser?
derfor vil jeg at det skal legges en plan for effektivisering av srk. dvs. hvordan øke konserttilbudet samtidig som man øker interessen, hvordan inkludere flere mennesker, og hvordan srk best mulig kan forvaltes. trenger konserter å være eneste alternativ? jeg minnes veganfest i etterkant av antibatong-konserten, hvor petter, eivind s. og jeg handlet inn mat for alle som ønsket å komme, og stod på kjøkkenet for å skape hygge. hvor er alle de sinnsykt bra alternativene? hvor er initiativet? hvor er motstanden?
vi må en gang for alle fjene den forutinntatte forventningen om at andre gjør det vi selv kunne gjort. hvis alle hiver i et tak, en halvtime, en ettermiddag, så kan srk igjen kanskje tilby konserter i helgene, workshops/filmkvelder/grillfester og sosiale tiltak som kan skape en aktiv ungdom, og forkaste tanken om sofaslitende ungdom som ikke eier kreativitet eller engasjement!
andreas
|
|
|
Post by Hawken on Oct 6, 2007 23:07:12 GMT 1
Begynn å møt opp på møter å ta opp disse tingene alle sammen.
|
|
|
Post by Øyvind on Oct 6, 2007 23:33:27 GMT 1
Vel, må si det provoserer meg sterkt å se det du skriver Andreas, for du er en av mange personer jeg faktisk hadde håp om at kunne ta litt ansvar å hoppe inn å hjelpe til å ta over bruken av SRK. Om en klubb skal holde seg på fote gjelder det at alle hopper inn, å gjør det det de kan for å bidra at klubben holder seg på bena. Det Sortland har i SRK er helt unikt, og få steder i nord-norge har et så bra tilbud som Sortland, og det gjelder å ta vare på det!
På hvilken måte føler du deg ekskludert? Hver bidige jævla gang det er noe som skjer annonseres det på forumet om hjelp, og om deltakelser til møter, og at folk må joine for å være med å hjelpe til når det er noe som skjer. At folk flytter fra en småby i nord som Sortland er naturlig, og dermed må hele tide nye hoppe inn å overta det som skjer. På sortland står folk på sidelinja og FORVENTER at ting skal skje, og er ikke konsertopplevelsene deres bra nok, så er alt bare dritt, og "SRK" på skjerpe seg, "og hva er det som skjer med det gode miljøet på sortland?" blablabla..
Det gjelder å ta i et tak! Om noen kommer til meg å sier at de føler seg ekskludert, så føler jeg nesten at jeg blir forbanna. La meg spørre deg andreas, hvor i helvette har DU vært når det skjer noe? Den tiden jeg har bodd på sortland har så og si alle møtene srk har arrangert vært annonsert på forumet, og booking av band og bestemmelser av program til f.eks blabla har skjedd i felleskap på koselige møter med kaker og kaffe, og ALT har vært annonsert på forumet, og vi har skrevet at vi håper at SÅ MANGE SOM MULIG STØTTER OPP OG DELTAR! Den tida jeg var på Sortland var jeg på hvert eneste møte, og som regel var det den samme gjengen som har holdt på i 5-6 år som møtte opp, pluss noen fantastiske nykommere som faktisk har brydd seg om å ta DEL i det som skjer, og for å holde LIV i det miljøet Sortland har, som så jævlig få andre steder i nord-norge har. Nemlig en beryktet konsertscene, og et godt miljø. Men de fantastiske nykommerne er FOR FÅ. Og hvor er DU Andreas, bare for å spørre? Når du kom til Sortland hadde jeg faktisk tro på at du kunne være en inniativtaker som kunne ta del i det som skjedde på Sortland de årene du hadde bestemt deg for å slå rot i byen. Det er mange på din alder jeg hadde TROEN på, og som jeg trodde ble å være mere delaktig i det som skjer i SRK, men i stedet føler jeg at det har blitt mere negativ kritikk om hvor dårlig SRK er fra det holdet, enn sammarbeid, og nye tanker og idéer til sammholdet SRK.
Dukk opp på neste møte, vær med å arranger konserter, og ikke la alt gå i ORD om hvor dårlig SRK har blitt.
Skjerp dere, og ta i et tak! Det SRK trenger er nettop DERE! Nye folk som kan ta over roret, og som kan tilføre klubben noe nytt! Det nytter ikke å stå på sidelinjen. Alt trenger nytt blod, og for øyeblikket er nesten alle "grunnleggerne" av SRK ute av bildet, og klubben trenger noen som TØR å ta i et tak.
Det har nettop hvert SRK møte, godt annonsert på forumet, om valg av styre, og planlegging for driften fremover. Det finnes en konto med noen penger som står til disp for prosjekter fremover, og her gjelder det at dere som er på sortland tar inniativ å skaper et godt miljø!
Etter det nye styret ble valgt ble Maja valgt som leder, og jeg har stor tro/håp på at det nye styret kanskje klarer å tilføre klubben noe nytt. Det er opp til dem som har tatt over. Jo flere som deltar, jo flere kan ta til ordet, og jo flere idéer vil bli tatt opp til evaluering.
Var du på dette møtet, Andreas?
PS ikke ta dette så personlig selv om det virker som jeg angriper deg hardt personlig. Grunnen til at jeg gjør det er at du er den som skrev innlegget.
PS2 Det betyr selvsagt ikke at jeg ikke er skuffet over deg, for det ER jeg. Jeg er skuffet over deg og mange andre. TA TAK I TING I STEDET FOR Å SYTE!
PS3 Du nevnte Bodø, og der har de satt nye styrer etter hver gang "generasjoner" med rockere har forsvunnet, for å gi nytt blod i gjengen, og det ser ut til å fungere på en utmerket måte. KLubben har forandret seg, men på absolut en positiv måte, fordi hvert styre og hver "generasjon" som har trått til i Bodø har kommet med nye ting, og nye prosjekter. Det er dette vi har som ønske for SRK, og det er derfor vi har nevnt det gang på gang. Problemet er at ingen har tatt fatt i ordene som har blitt sagt...
|
|
|
Post by andreas on Oct 7, 2007 12:15:22 GMT 1
kjære øyvind, det handler ikke om at jeg føler meg ekskludert, noe jeg ikke gjør. jeg velger bare å poengtere at srk kan virke ekskluderende, da med tanke på hvilken fremtoning srk har valgt og hvem som har vært drivkraften bakom. ja, det er inkluderende å be alle om å komme på møter, på rigging og konsertene i seg selv. det er inkluderende å ha et åpent forum, hvor alle er velkommen til å skrive, selv om de ikke gjør det. det er inkluderende å arrangere blabla. men det er allikevel en grunn til at det stadig kommer mindre og mindre publikum på konsertene, og mindre publikum betyr automatisk mindre konserter. hvorfor tror du folk slutter å gå på konsert? tror du yngre "generasjoner" ikke er er interessert i å henge ut og oppleve konserter? kanskje det ligger noe i den kodeksen som srk har vært omsvermet av? kanskje det faktum at det er en distinktiv forskjell på de som velger å gå på konserter, og de som velger å la være? kanskje ligger det noe i de standpunktene vi har tatt?
du har selv vært en av de ledende personene i srk, utvilsomt har både du og flere utmerket dere med en utrolig innsats, men det er jævlig mye fokus på at dere gjør det også. selv har jeg virkelig prøvd å gjøre en insats for srk, men det er vel en stund siden nå. gjennom førsteklassen deltok jeg på rigging under omtrent hver konsert, men engasjementet dabbet natrulig av når jeg ikke lengre spilte i et band, og ikke ønsket å identifisere meg med srk.
det er veldig lett å sitte som moralsk overlegen og dele ut reprimader om hvor skuffet du er over vårt manglende engasjement, men det er jo en grunn til at jeg har holdt meg unna srk også. den mentaliteten som skapes ved et konstant og evig kverneri om hvor storslagen egen innsats er kan være en av dem. klart, du er glad i klubben din, øyvind, og du har gjort mer enn ditt, men nå er du et annet sted. andre kommer til. nytt blod.
problemet med at ledende figurer forlater er at mange ikke vet hvordan de skal aktivisere seg, eller vet hva det vil si å aktivisere seg. hvor mange tror du det er som har booket band på turné, organisert konserter eller leid rødskola, hentet rigg fra scenelyd og satt opp sin egen distro? det er kanskje ikke å desarmere en bombe, men allikevel kan det føre til at noen heller velger å stå passiv. et annet problem er at personer som deg selv ikke greier å gotda kritikk eller innse hvorfor kritikken kommer. tror du det er så jævlig hyggelig å skrive dette? noen må faen meg si ifra, og jeg gjør det. srk er ikke perfekt, men srk kan bli et bra alternativ igjen. vi lot det ligge nesten dødt en stund, og fordi jeg vil at srk skal væreet tilbud valgte jeg å skrive posten, slik at vi forhåpentligvis kunne diskutere og jobbe frem et solid srk. hvorfor tror du jeg gadd å skrive en post angåenge srk hvis jeg ikke hadde en tanke om å fakisk gjøre noe? jeg har stått utenfor lenge, og jeg er fullstendig klar over det, men prøvde å gjøre mine ting, som støykvelder, grindcoreaften og lignende tiltak. desverre så de aldri lyset fordi det var vanskelig å gjennomføre uten et aparat av erfarne mennesker i ryggen, men det kommer. kanskje ikke grindcoreaftenen. det jeg vil frem til er at jeg blir ikke egentlig provosert, men mer oppgitt over den holdningen du viser for mitt forsøk på et initiativ. greit, kanskje jeg syter om gamledager, det som var, men jeg romatiserer ihvertfall ikke srk, og lar være å innse at ting ikke er som de skal, og dermed må forandres.
manglende engasjement og interesse for både kulturelle begivenheter og sosiale tiltak er ikke et problem som bare omfatter sortland, men store deler av norge. det eksisterer markant og påfallende få levende kulturtilbud av, med og for ungdom som faktisk greier å arrangere konserter mer hyppig enn en gang i året, hvilket vil si at det er ikke bare på sortland folk ikke stiller opp, og det resulterer jo i at det blir mindre for alle, og klubbene blir mer sentrert rundt enkeltindivider.
ha en ellers fin dag.
|
|
|
Post by Mikael on Oct 7, 2007 14:58:11 GMT 1
Jeg tror egentlig ikke det er noe vits i diskutere dette på forumet hverken for Øyvind eller Andreas! Øyvind, du bor jo i Oslo og har ikke så mye med dagens SRK å gjøre. det er jo litt kjipt siden du har vært med fra dag en (antar jeg). men nå er det som sagt nytt blod i årene til srk og da er det ikke noe vits i at du sitter og forteller andreas hva han skal gjøre, helt nede i Oslo. Andreas, ikke syt så fælt på formuet. det er greit at du skriver det her, men nå er vi nytt styre i SRK. ta det opp med oss. hvis du ikke har fått det med deg er Maya leder, og jeg er nestleder. de titlene er uten betydning, men de må stå der hvis vi skal ha et fungerende styre. uansett, så synes jeg at neste gang vi har ett møte i SRK så kommer du og spyr ut idéene dine til alle på møtet! eller hvorfor ikke i gangen på skola! bli styremedlem for fan! du er en organisator ut av helvete og jeg VIL ha deg med! tror du kan utrette nye ting. hvis du hadde noe imot det forrige "styret", hvilket jeg ikke vet noe om så bare korriger meg på det, så trenger det ikke bety noe for dette nye styret. prøv det ut å se om du eventuelt liker oss bedre vi har tross alt boller å brus. Ellers satser vi på at SRK skal leve evig. (klisjé) tror at vi skal prøve å nå lavere og lavere i aldersgruppene. skal bli flinkere med plakater på ungdomsskola! kanskje ikke helt ned i barneskolen, for der er de kjip i ledelsen. tror også vi skal skrive no i avisa om srk. ett litt sånn super reklamerende innlegg. kun for å forklare til folk at vi vil ha alle sammen!! uansett alder! at vi er alkoholfri osv. jeg vil gjerne ha tilbake den kulturen det var da jeg ble innlemmet i SRK for første gang. jeg skulle spille sammen med peer 15. mars 2005. han hadde laga en låt og jeg mekka en linje til låta. så når jeg kom var jeg driit nervøs, men det gjorde ikke no for thor - andre, som på det tidspunktet var fette skummel, kom bort til meg å sa: "hørtes fette ut". sånn tror jeg nye folk trenger!! tror også nye publikumere trenger noen som sitter i inngangen til å være kul med dem! det skal fan meg være gøy på SRK konserter! ikke noe man går på for bare å støtte SRK! skal være noe man vil på for at det er fett!! det tror jeg vi skal klare å gjøre noe med! så bare gi oss en sjangs Andreas, så skal jeg fan meg blåse så mye positiv engergi inn i huet ditt at du begynner å spise kjøtt igjen!! Peace & Love, Mikael!
|
|
|
Post by andreas on Oct 7, 2007 15:15:45 GMT 1
jeg gir dere jo en sjanse, men desverre var jeg ikke i sortland da det omtalte møtet var, og dermed fikk jeg ikke spydd ut idéene mine der. men, helt ærlig mikael, la oss bare gjøre dette. sees etter høstferien.
|
|
|
Post by Øyvind on Oct 7, 2007 16:36:32 GMT 1
Ja for faen, sån skal det låte! Stå på, gå sammen, utveksle idéer og sett i gang prosjekter!
Andreas, selvsagt inntok jeg forsvarsposisjon når du skrev innlegget, for det opplevdes på en måte som det vi har fått i gang ikke var bra nok, men legg det til side. Høsten 2007 er på mange måter et stort vendepunkt, og en ny tidsepoke for SRK, for de som har stått fremst før har trukket seg ut, og nye har kommet til ordet. Alle vi som har vært med fra start håper selvfølgelig at dere som nå drar lasset henvender dere til oss om det er noe dere lurer på, eller om dere trenger hjelp til noe. Om ikke, så er det bare å kjøre på, for det er dere som styrer skuta!
Og tilbake til deg Andreas, du sa du hadde prosjekter du ville satt i gang, men du hadde ikke en god nok gjeng i ryggen. Hadde du ringt meg og spurt om jeg ble med å hjelpe deg hadde jeg blitt dødsgira, og ville med en gang stilt opp og hjulpet til med det du måtte ha trengt meg til!
Dessuten lagde vi et "arranger konsert"-skriv med alt som skal til, og hvilke prosesser man kan gå gjennom for å arrangere noe, og hvor man får tak i utstyr osv...
Men igjen, det er bra du stiller spørsmålstegn Andreas. Gå nå sammen, så smeller dere i gang en ny bølge!
|
|
|
Post by Øystein BL on Oct 9, 2007 16:28:16 GMT 1
Dette er en thread med sykt mye potensiale, håper vi klarer å holde denne i gang. I stedet for å ta for meg alt som er skrevet her i én reply, skal jeg heller prøve å ta litt og litt i gangen, så blir det kanskje lettere å være sikre på at man forstår folk rett. Håper det kan gjøre at det her blir mest mulig oppklarende for alle parter. jeg ble møtt med åpne armer, og fikk muligheten til å gjøre mine ting, men etterhvert innså jeg at mine ting ikke var mine, men et produkt av en felles srk-mentalitet, og det mener jeg er en viktig grunn til at det idag manglende tilbudet til kulturelle happenings. Hva kjennetegner denne SRK-mentaliten, hvordan vil du beskrive den? Hvem er den synlig hos? jeg mener ikke å trå på noens følelser, men jeg har opplevd srk som et produkt av enkeltindividers lederskap. hvilke konsekvenser har disse individenes lederskap hatt, tenker du først og fremst? på konserttilbudet eller miljøet? evt. på bookinga? ... jeg innser at dette kanskje høres ut som retoriske eller kryssforhørende spørsmål, kanskje til og med litt intellektualisert. det er på ingen måte ment sånn - mener dette helt seriøst og uten noen fordommer:)
|
|
|
Post by Hawken on Oct 9, 2007 22:51:12 GMT 1
jeg ble møtt med åpne armer, og fikk muligheten til å gjøre mine ting, men etterhvert innså jeg at mine ting ikke var mine, men et produkt av en felles srk-mentalitet, og det mener jeg er en viktig grunn til at det idag manglende tilbudet til kulturelle happenings. Jeg vil ta den videre å spørre : Hva mener du med lite kulturelle "happenings" om der VAR en Srk-mentalitet? Jeg tror ikke helt på den der, altså. Så hva mener du med lite hendelser? SRK gjør mer enn noensinne.
|
|
|
Post by andreas on Oct 10, 2007 14:01:03 GMT 1
jeg ble møtt med åpne armer, og fikk muligheten til å gjøre mine ting, men etterhvert innså jeg at mine ting ikke var mine, men et produkt av en felles srk-mentalitet, og det mener jeg er en viktig grunn til at det idag manglende tilbudet til kulturelle happenings. kanskje jeg har rodd meg ut på dypt vann, men jeg tenker i retning av at det jeg føler jeg har gjort som utøver i srk-regi ikke har vært mitt eget, men heller et forsøk på å rette meg inn og adoptere en tendens, et grunnbilde av andre. dermed endte det opp med at det jeg kunne tilby var helt likt det mange andre kunne, hverken nyskapende eller kreativt. det kulturelle tilbudet ligger mer i den manglende variasjon, og slik jeg ser det, manglende konserttilbud, workshops, filmkvelder, osv. gjennom srk. jeg er klar over at det skjer mye i srk nå, at det er fingre med i mange spill, men allikevel har vet ikke vært et tilfredsstillende tilbyd, hviklet jeg håper vi kan forandre utover høsten. det vil nok ta litt tid, men jeg for min del har mangel planer, og vedder jeg andre også har. man kan fornekte at det eksisterer en srk-mentalitet, men det er vel litt påfallende at som er, eller var, medlem av srk var tidevis veldig, veldig like, både i tankegang, og holdning. klart det finnes en sjanse for at dette var en samling individer som helt på egenhånd fant en identitet, og en dag plutselig fant et nettverk for sin identitet, men jeg finner det svært lite sannsynlig. alle var gjennom den perioden, og om den eksisterer enda er uvisst. klart, du kan velge å ikke tro det, th, men du har nok vært med å skape en identitet for noen, du også.. jeg mener ikke å trå på noens følelser, men jeg har opplevd srk som et produkt av enkeltindividers lederskap. jeg mener overhodet ikke noe negativt, for srk har vært i god stand, så vidt jeg forstår, og ingen har kjørt det i grøften...
|
|
|
Post by Øystein BL on Oct 10, 2007 22:01:25 GMT 1
Tror, for klarhetens skyld, at det ennå ville vært OK om du kunne si noe mer om Innholdet i denne mentaliteten, Andreas. Det er lett å referere til noe slikt uten å helt sette fingeren på hva det er, men det er mer hjelpsomt om du går nærmere inn på den... Hva innebærer den? En viss politisk eller ideologisk holdning? En bestemt musikksmak? Prøver ikke bestride det du sier, men synes det er viktig med oppklaring. Har inntrykk av at en del folk tror at alle som jobber aktivt med arrangering av SRK-konserter hører på metal/punk og spiser vegetarisk. Det bør vel være nok eksempler (på folk innenfor SRK) som motbeviser dette nå, tror jeg. Jeg tror også at det er på tide at folk innser at man må prøve å holde seg såpass individualistiske at en Våger å gjøre egne ting, og prøver å se bort fra en konform mentalitet, i den grad det finnes noen. Om folk ikke tør å gå egne veier må man på et eller annet punkt bevege seg fra å klandre miljøet til å klandre folka selv. Personlig synes jeg kanskje at SRK blir litt for nært knyttet/blandet sammen med folks opplevelse av det å være ungdom - det å finne en identitet, f.eks. Når SRK samtidig ikke har vært DEFINERT (f.eks. har det jo ikke vært uttalt at "SRK er en klubb med 6 styremedlemmer som har konsertarrangering som sitt formål"), er det vanskelig å si hva SRK egentlig ER, og dermed lett å få en opphøyd forestilling av klubben. Det blir en slags usynlig altomfattende ting. Det jeg lurer mest på er - Noen av de synspunktene som f.eks. Andreas kommer med, og forsåvidt andre punkter av kritikk mot SRK: Hvor mye har disse tingene egentlig å gjøre med SRK konkret (f.eks. med den innsatsen som legges ned for å arrangere en konsert) og hvor mye har det å gjøre med bakenforliggende ting - som f.eks. et generelt ungdomsmiljø, og generelle sider ved det å være ungdom? Ting man finner igjen også i andre sammenhenger? For å sette det hele litt på spissen, og kanskje være litt mer konkret om det jeg spør om: Om Tor-Håkon har vært med å forme noens identitet (noe han sikkert har:) - Hva er det som gjør at dette ikke bare har med TH å gjøre, men også med SRK å gjøre? Hvor begynner/slutter Sortlands ungdoms(musikk)miljø og hvor begynner/slutter SRK? Mer konstruktivt; Fortell om idéene dine, Andreas! Du postet om mulighetene for noise-konserter i januar, men jeg hørte aldri mer om det.
|
|
|
Post by reppe on Oct 11, 2007 23:05:07 GMT 1
Viktig tråd dette! takk for at du har startet den andreas(om det ble gjort på en litt skjev måte kanskje får så være). Andreas snakker om en såkalt srk-mentalitet, som jeg også har merket. Jeg kjenner ikke til de gode gamle dager, siden jeg ikke har bodd så veldig lenge på sortland. Men på min første konsert, som var love revolt i 2005 ble jeg møtt på en god positiv måte, iallefall til en viss grad. Jeg følte ikke som helt ny der at de gamle traverne i miljøet så noen nye og ville komme bort å hilse på, men holdt meg i bunn og grunn til de jeg kjente fra klassen min(som andreas). Og selv om jeg gikk fra denne konserten med en positiv følelse, så synes jeg at det var litt dumt, for det er noe som har vært der hele tiden - folk hilser ikke på hverandre og prøver å ta godt imot de som er nye. klart at de som er opptatt med å arrangere konserten og jobber ikke alltid har tid til slikt, men et enkelt "hei, hvem er du? velkommen hit" betyr så ufattelig mye for ferskinger.
Men dette er ikke det jeg oppfattert mest som den litt negative srk-mentaliteten. Den møtte jeg egentlig først når jeg selv skulle spille konsert. Første gangen jeg spilte var coverkvelden, som var en tøff braksuksess og ga meg gode håp, og gjorde at jeg likte å spille på rødskolen. Mn konserter jeg har spilt i ettertid på sortland(blabla06, en brakkekonsert, blabla07 og forrige rødskolekonsert) har vært noe helt annet. At folk kanskje ikke liker musikken jeg eller bandet mitt spiller kan jeg leve med og selvsagt respektere. Men uten å nevne navn så vil jeg si at enkeltpersoner(spesielt på blabla06) gav meg en holdning mitt i trynet om at meg og mitt ikke hadde noe der og gjøre og bare skulle stikke av. Ikke gjennom og si noe sånt, men gjennom en holdning. Gidder ikke å syte lenger om hva som skjedde den blabla'en, for det er glemt og historie, men det er viktig at band støtter opp om hverandre! jeg har selv mange ganger(om ikek som oftest) sagt til et band som har kommet av scenen at "bra jobbet" eller "bra spilt", selv om jeg ikke nødvendigvis liker musikken deres, men jeg synes de har gjort en bra innsats og gjort jobben sin! Føler at det blant band på sortland er mye rivaleri foran samarbeid ute og går... og det suger!
Vil avslutte mitt innlegg med at jeg er glad det skjer ting nå og at jeg akter å engasjere meg i større grad. Engasjementet mitt har egentlig vært helt fraværende like lenge, om ikke lenger enn andreas sitt, men det skal bli andre boller nå! har blant andre planer om å sende litt mailer ut til forskjellige band for å høre om de har tenkt seg på turne eller lignende i nær framtid og om sortland da kan være et alternativ. For konserter må vi ha, og variasjon må vi ha!
Hei og hopp! yours truely!
|
|
|
Post by StigKrig on Oct 14, 2007 0:08:40 GMT 1
jeg må si meg enig i det som unge herr reppe sier her. Ingenting er vel mer deilig å høre når du går av scena at du gjorde en god konsert. Og at en variasjon av band som kommer hadde vært en god ide, selv om jeg syns at det har vært masse forskjellige stilarter. Kanskje vi skal få Lene alexandra opp hit ;D Men jeg gleder meg herved til året som kommer nå. foreløpig skal jeg bare finne meg litt tilrette på melbu, som er mitt nye tilholdsted for året:/ og ikke at det skjer noe der som kan nærme seg SRK i sin finhet
|
|
|
Post by Hawken on Oct 14, 2007 22:49:43 GMT 1
Jeg tror kanskje det som går igjen i hva folk sier om SRK er "Ingen hilser lengre. Ingen klemmer lengre. Ingen ser på meg lengre. Bæbæbæbæbæ."Vel - er DU en del av problemet i det? Klemmer du? Hilser du? Prøver du - osv? Man får starte med seg selv. Så må Andreas snart putte inn reply til Øystein, for alle venter i spenning (Det kunne hørtes frekt ut, men det var ment godt) Spennende tråd, dette.
|
|
|
Post by Øystein BL on Oct 15, 2007 14:52:23 GMT 1
Det med å være tålmodige og støtte opp om band som er på scena (enten de er nye og urutinerte eller rett og slett har spilt 5930532 ganger før på rødskolen) er sykt viktig! Det er nok en av de sentrale tingene som kan gjøre en konsertopplevelse veldig bra eller veldig kjip. Skal sies at også her er det litt rart å skulle si at problemet er "SRK". Det er kanskje 10 stk som aktivt hjelper til i SRK i en gitt anledning som det her. Og kanskje 50 publikummere i tillegg. Om de 10 SRK-folka så hadde smilt og vært positive, er det ennå behov for at resten av publikum støtter opp.
Jevnt over tror jeg at de fleste på Sortland etterhvert har blitt såpass vant til å gå på konsert og se band, at man ikke lenger kan forvente at de skal hente fram alt Hver gang - også når konserten ikke gir dem så mye. Det er en ærlig sak, dessverre. Selv om det selvsagt er både viktig og fett å gjøre en innsats for å skape godt miljø klarer man ikke alltid å tenke at "om ikke Jeg er positiv og ser alle disse konsertene nå, kommer ingen til å gjøre det"
Når det gjelder det å hilse på folk og "ta seg av" nye publikummere er dette også en super ting. Samtidig vet jeg ikke om det er så annerledes enn det var før? De som var 20 for 4-5 år siden forholdt seg nok ikke mere til de som var 14 enn hva som er tilfelle i dag. Jeg synes også at den kløfta lett blir vanskelig å "krysse" når hovedandelen av konsertpublikum i dag er folk på 15-16 (8-9 år yngre enn meg) som jeg ikke kjenner til fra før...
|
|