|
Post by Sortland Rockeklubb on Mar 15, 2009 18:03:54 GMT 1
Thorbjørn Sverre ReppeI tiden fram mot Blabla vil vi ukentlig presentere folk med forbindelse til festivalen, kulturlivet eller rockemiljøet på Sortland. Første Blabla-fjes er ingen ringere Thorbjørn Sverre Reppe fra Svolvær. ' Thorbjørn har vært aktiv i rockemiljøet på Sortland i flere år - både på scenen og som arrangør. Han spiller gitar i Acid Garden og har i løpet av de siste årene også vært å se i prosjekter som Høstslave og Imbagass. Når ble du for aller første gang introdusert for Blablafestivalen?Det må ha vært vinteren i 2006. Hva var ditt første inntrykk av festivalen?En ubetydelig liten piltfestival. Heldigvis er førsteinntrykk ofte feil! Hva har Blablafestivalen betydd for deg de siste årene?Blabla har hjulpet meg med å bli bedre på ting. Rent tekniske ting rundt arrangering. I tillegg til å ha vært en knall fest - både under og etter. Hva er ditt beste Blabla-minne?Å stå på scena med Imbagass står iallefall høyt. Chinos konsert i fjor var også digg. Har du noen fremtidige drømmer for festivalen?Skal jeg fortsette å arrangere festivaler vil jeg at de skal være størst mulig. Jeg er en pompøs jævel, så det faller meg naturlig. For Blabla ønsker jeg at festivalen skal vokse seg til å ha ca. 300 innbetalte. Slik at den havner i sjiktet hvor man alltid møter nye folk, men uten at det blir så stort at man mister poenget. Hva har Sortland Rockeklubb (SRK) betydd for deg, og din tilværelse på Sortland?SRK kan enda bli mye bedre, og dessverre merker jeg en nedgangstid nå. Men sammenlignet med Svolvær, der jeg kommer fra, er det fantastisk å ha en slik organisasjon. Den skaper et miljø for musikkinteresserte og band. Og det er flott å se hvor mange flinke folk som både er her, og har vært her. Hvordan tror du livet ditt på Sortland ville vært uten SRK?Ville vel neppe ha hatt en øvingsbrakke. Også ville jeg ikke hatt Blabla om sommeren. Og jeg ville ikke ha vært like rå til å rigge backline. Hehe, nei det blir et for hypotetisk spørsmål til at jeg kan gi et konkret svar - Men det ville vel neppe vært bedre iallefall.
|
|
|
Post by Sortland Rockeklubb on Mar 15, 2009 18:06:03 GMT 1
Hallstein SandvinDenne gangen har vi tatt en liten prat med Hallstein Sandvin. Hallstein jobber til daglig i lydstudioet Store Studio i Bodø (tidligere Hønsehuset, i nye lokaler). Siden 2006 har han vært fast lydmann under Blablafestivalen. Hallstein imidlertid flere linker til Sortland enn som så. Han har nemlig vært mannen bak spakene under innspillinger av band som Quiritatio, Peer & the Moondogs og Falling down the stairs. Hvor lenge har du drevet med musikk?Jeg har vel drevet med musikk siden jeg var 7-8 år. Jeg vokste opp med piano og platespiller i stua, og foreldre som liker å ta en sang. Hvordan endte du opp som lydtekniker?Jeg har bestandig hørt grundig på musikk jeg ble opptatt av. Jeg spilte i et band som fikk mulighet til å spille inn demo i et lokalt studio. Etterhvert ble det mye 4-spors kassett. I 1999 hadde jeg praksis i Hønsehuset Lydstudio og har vært tilknyttet studioet siden. Du jobber jo både live og i studio. Hva liker du best?Det er to forskjellige greier, liker begge godt. Hvordan har det vært å jobbe med Blabla siden 2005?Det har vært veldig fint, Blabla er viktig for Vesterålen. Hvordan synes du festivalen har utviklet seg, og hva tror du om Blabla 09?Gjennomføringen av festivalen er blitt mer seriøs. Syns bookingen har vært bra alle de tre årene jeg har vært der. Håper på flere gode lokale acts i år. Har du noen spesielt bra opplevelser fra Blabla?The Box of Mothers, det var vel i 07, og Quiritatio i 08.
|
|
|
Post by Sortland Rockeklubb on Mar 15, 2009 18:09:52 GMT 1
Geir Erling AndersenGeir Erling var i 2003/2004 med på å dra i gang Sortland Rockeklubb. Han spilte gitar i tidlige band som Nonsense (med blant annet Aage fra Iskald på trommer), før han dukket opp i metalbandene Innherd og FRÖ. Sistnevnte spilte på Blabla i 2006. Geir Erling gikk ut av musikklinja på Sortland VGS i 2007 og bor for tiden i Tromsø. Han er nærmest legendarisk når det gjelder å kveile mikrofonkabler! Du er jo en gammel traver i musikkmiljøet på Sortland. Hva holder du på med for tiden?For tiden jobber jeg på Statoil i Tromsø. Siden jeg flytta fra Sortland har jeg vært i garden og så har jeg vært sivil i Tromsø i et halvt år. Skal prøve å komme meg inn på noe skole snart. Da Blabla ble arrangert for første gang i 2004 var du en av arrangørene - hvordan synes du ting har utvikla seg siden da?Vi hadde jo store drømmer på den tida. Tanken var vel at vi skulle erobre verden på et par år… Men med et realistisk syn har det jo faktisk gått over all forventning! Har du mye kontakt med musikkmiljøet på Sortland i dag?Nja, jeg får jo med meg hva som skjer. Artig med David og gjengen [In Grief] som har fått platekontrakt. Og Iskalds Europaturné. Ikke minst plata til Peer & the Moondogs. Det virker som om de gamle traverne som er igjen får til ting! Hvordan inntrykk har du ellers av miljøet slik det er nå? Har det forandra seg mye siden du var aktiv?Det er et mer profilert miljø, men dessverre mindre. Det er mye mer som er lagt til rette nå, men litt færre som benytter seg av tilbudene. Da vi starta opp måtte vi jo kjempe for å få lånt et rom i noen timer, kanskje med en gitarforsterker og noen cymbaler i. Nå i dag har man jo øvingsbrakkene og Blablafestivalen… Har du noen gode minner fra Blabla? Eller spesielle opplevelser?Kjøkkenmassasjen til Øystein Gjerde under den første eller andre Blablafestivalen! Det å stå på scena med FRÖ - det er en av de råeste greiene jeg har vært med på. Og den deilige følelsen man sitter med etter man har pakket ned etter vel gjennomført arrangement og mye arbeid. Andre bra konsertopplevelser fra Sortland?Hele 2005-programmet til Sortland Rockeklubb. Og Dreadful spesielt! Enn på din front, da - spiller du noe for tida?Jeg håper det skal ta seg opp her, jeg har spilt mye gitar i det siste. Og til høsten kommer det opp flere gamle kjenninger til Tromsø. Har også et par andre kompiser her, litt mer raillrockere - men det er ikke så bra øvingsmuligheter her i byen.
|
|
|
Post by Sortland Rockeklubb on Apr 14, 2009 13:29:43 GMT 1
Jonas AndreassenJonas Andreassen er styremedlem i Sortland Rockeklubb. I sommer er fjerde gang han er med på å arrangere Blablafestivalen. Jonas har tidligere spilt i band som HÆ?, Heimstrekka og Stabbing the Drama. Nå spiller han i metalbandet In Grief som snart slipper ut sitt første album. Hva er din beste Blabla-opplevelse?Å spille med In Grief på Blabla i fjor. Det var den første konserten vår. Hva gleder du deg mest til på Blabla 2009?Gleder meg veldig til Alpinist fra Tyskland, og ikke minst til å spille selv! Og så gleder jeg meg faktisk til opprigging. Og til å bo på Rødskolen ei hel helg. Dere slipper jo plate denne måneden. Kan du si litt om den?Javisst! Plata kommer 7. april. Vi spilte den faktisk inn veldig raskt, begynte i høst. Vi har vært ganske heldige med utgivelsen og fikk platekontrakt med det amerikanske selskapet BombWorks. Det er 7 låter på plata og den heter Deserted Soul. Sjekk ut smakebiter på www.myspace.com/ingriefHva gjør du til høsten?Jeg er ferdig på Musikklinja på Sortland VGS i vår. I høst jobber jeg, sikkert en eller annen plass på Sortland. Med mindre militæret kommer og kidnapper meg… Bortsett fra konsertene på Blabla, hva synes du er bra? Er det noe du vil ha mere av?Synes matlagingskursene har vært veldig bra. Og skating bør det bli mere av! Guitar Hero var også et veldig bra tiltak. Til slutt - hvilken låt får deg ut på dansegulvet på Blabla?Horsemen Woods av Quiritatio. Den er fengende og jeg liker sjangeren.
|
|
|
Post by Sortland Rockeklubb on Apr 27, 2009 15:50:21 GMT 1
Maya Rydmo(Srk dronningen) Maya Rydmo er et kjent fjes i Blablasammenheng. Hun har vært leder i Sortland Rockeklubb siden høsten 2007 og er en av jentene som har vært mest aktive i SRK opp gjennom årene. Dette på tross av at hun ikke spiller i noe band (likevel skal det nevnes at Maya har en hemmelig fortid som gitarist!). Siden i fjor har Maya holdt til i Trondheim, men hun er selvsagt på plass til Blabla i sommer! Kan du fortelle litt om din rolle i Blablafestivalen?Jeg har vel egentlig flere roller, men først og fremst har jeg hatt ansvar for bandene og backstage de to siste årene. Ellers er jeg med og planlegger i forkant, og gjør mye forskjellig under selve Blabla-helgen, hjelper til der det trengs. Huset mitt står som regel til disposisjon, i fjor sov det 23 stk der samtidig. Veldig trivelig. Hvordan ble du først involvert?Jeg ble involvert i Sortland Rockeklubb som 13-14 åring, og ble helt naturlig involvert i Blabla når vi begynte med det. Har du noen bra Blabla-minner eller opplevelser fra de siste årene?Min beste Blabla-konsert må være Kråkesølv i 2008, den konserten var helt fantastisk. 22 var også kjempemorsomt! Ellers så har jeg mye gode minner fra alle bandene jeg har hatt på besøk, bandlunsj, koselig hangout i hagen, osv. Mye bra som har skjedd opp gjennom årene. Hvilken låt lokker deg ut på dansegulvet på Blablafestivalen 2009?Hot Hot Heat - Talk to me, dance with me! Hva er det beste med Blabla?Stemningen under Blabla er fantastisk, det er høydepunktet hver sommer. Det kommer masse folk til Sortland, så er alltid mye koselig hangouts, møter mye nye folk, og får oppleve masse konserter, det kan ikke bli bedre. Hva har Sortland Rockeklubb (SRK) betydd for deg, og din tilværelse på Sortland?Sortland Rockeklubb har betydd veldig mye for meg, etter jeg slutta å være aktiv fotball og volleyballspiller har jeg bare holdt på med SRK. Det har vært veldig givende å være en del av musikkmiljøet på Sortland, og jeg har utallige gode opplevelser og minner fra SRK-arrangementer. Jeg har lært mye, og lærer fortsatt av og være med i rockeklubben, håper vi klarer å holde liv i den i mange mange år til.
|
|
|
Post by Sortland Rockeklubb on Apr 27, 2009 15:53:56 GMT 1
MADS ODIN MICHAELSENNarvikgutten Mads Odin er nesten å regne for stamgjest på Blabla. Siden 2002 har han spilt i diverse band i hjembyen, og i 2004 var han med på å starte bandet Please Turn Over (i dag kjent som New Frequency). De spilte på den første Blablafestivalen og står også på scenen i sommer. Bandet holder i dag til i Trondheim. Hvor mange ganger har du vært på Blabla nå, egentlig? Du begynner vel nesten å bli en veteran?Jeg har vært på Blabla 3 ganger, så når vi spiller i sommer blir det mitt fjerde år. Da har det vel blitt noen gode konsertopplevelser opp gjennom årene?Javisst! Kan si litt om de to beste. Den første var Hjertesorg under Blabla 05, husker så godt da de gikk opp på scenen, snille unge gutter og introduserte “Unnskyld førr fantaflaska” og jeg tenkte “haha hva er dette?” Og de bare pøste på med en mørk tung sky! Den andre må nok være The box of mothers på Blabla 06, noe som var sykt bra! Sjeldent får jeg skikkelig kick av band live, men det ga disse banda! Bandet ditt, som da het Please Turn Over spilte jo faktisk på første Blabla. Husker du konserten?Ja, den husker jeg veldig godt! Synes det var gøy å være på Blabla, men husker at vi var ikke særlig fornøyd med spillingen. Siden den gang har vi alltid villet vise at vi har bedre å komme med, men siden Blabla arrangeres om sommeren så har ikke alle vært hjemme og vi har ikke hatt mulighet for å spille. Vi har hørt at du er veldig opptatt av hørselsvern og det å beskytte hørselen sin når man er på konsert eller spiller musikk. Kan du fortelle litt om det?Jeg ble støyskadet for ca et halvt år siden, så etter det har hørselen opptatt meg veldig. Det er viktig å passe på hørselen og kan ikke få sagt det nok gang om hvor viktig det er å bruke ørepropper på konserter. Om man bli rammet så er det ingenting man kan gjøre - da er det allerede for seint. Selv har jeg mista hørselen på frekvenser som jeg aldri vil få tilbake. Tinnitus (øresus) er også et stort problem. Veldig mange sliter med konstant øresus hver dag. Dette kan man være med på å hindre ved å bruke ørepropper under høye lydnivåer. I dag går jeg ikke på ei øving eller en konsert uten mine ørepropper. Det er ikke før man blir rammet at man innser hvor skummelt dette er. Jeg skulle gjort alt for å få tilbake mitt tap på høyreøret, men det er dessverre ingenting jeg kan gjøre. Håper dette kan være en liten “vekker” til folk som tror det er OK å gå på konserter uten å bruke propper. Oppfordrer dere for øvrig til å dele ut gratis ørepropper under Blabla!
|
|
|
Post by Sortland Rockeklubb on May 4, 2009 18:06:25 GMT 1
PEER NIC GUNDERSEN Peer Nic. Gundersen har satt preg på Sortlands rockemiljø i flere år. Han dukket først opp som gitarist og vokalist i The Bottles, samtidig som han begynte å gjøre akustiske solokonserter. Siden 2007 har Peers hovedband vært Peer & the Moondogs. Bandet har etterhvert fått mye oppmerksomhet, både lokalt og nasjonalt. Debutplaten Scenes from Magnolia Street kom ut til Blablafestivalen 2008 og i vinter har gjengen vært på turné i Nord-Norge. Hei Peer! Hva skal du gjøre i sommer?I sommer skal jeg antakeligvis jobbe som vaktmesterassistent på Sortland VGS, som i fjor. Det jeg virkelig håper på er at jeg får være med på å rive den gamle musikklinja. Det hadde vært en verdig avslutning etter 3 år. Og så blir det naturligvis masse fjellturer da! Ellers skal jeg kanskje på Roskilde, og så blir det vel litt spilling selv også. Spiller blant i Nyksund og på Alofestivalen i Lofoten… … Og på Blabla selvsagt… Du spilte jo faktisk på Blabla allerede det første året. Hvordan var det?Stemmer, i 2004… Jeg spilte solokonsert, en av mine første for Sortlandspublikum. Jeg hadde vært på lokalradioen og promotert festivalen i forkant, så det var veldig artig. Husker at jeg spilte masse Dylan-låter og noen egne låter. Munnspillet mitt hadde blitt ødelagt før konserten, så jeg avtalte å låne et fra Øystein i Senit. Så viste det seg at det munnspillet lå innelåst i bilen deres og at nøkkelen hadde kommet på avveie. Det ble høy puls og mye stress - som nyfrelst Dylan-imitator var dette helt krise - jeg var veldig avhengig av munnspill på den tiden. Men alt kom seg til slutt, og det ble konsert med lånt munnspill. Vi håper jo det blir mer dansing på Blabla i år. Hvilken låt lokker deg ut på gulvet?På festival må jeg si at… Stemninga sikres med Michael Jackson på anlegget!! Jeg danser ikke ofte, men da rører jeg virkelig på meg. Og så er det ingenting som er så bra som skikkelig gangsterrap! Hvilke band gleder du deg til å se i sommer?Veldig spent på å se New Frequency på Sortland igjen, har kjennskap til Pleaseturnover og Mads er en god kompis av meg. Gleder meg også til Kollwitz. Det er artig å utforske nye band som består av folk fra andre band man kjenner til fra før! Hva håper du se mere av på Blabla i sommer?Blabla-kinoen! Jeg håper på flere japanske filmer! Har faktisk hatt noen av mine beste filmopplevelser på Blabla. Blablakinoen er med på å bidra til at det skjer noe hele tiden, også når det ikke er noen på scena. Og håper jeg at det tar seg opp med skatinga på Blabla igjen. Det var bra for noen år siden, men har vært alt for lite av det i det siste. Folk trenger ikke være flinke for å hive seg med!
|
|
|
Post by Sortland Rockeklubb on May 20, 2009 16:08:05 GMT 1
THOMAS LITANGEN (KRÅKESØLV)Ukas Blabla-fjes er Thomas Litangen fra Bodø. Thomas har gjennom flere år vært sentral i Bodøs musikkmiljø, både som styremedlem av X Rockeklubb, i musikkfanzinet Feedback og i Bodø Hardcorefestival. Han har ikke minst gjort seg bemerket i band som (nå oppløste) Hjertesorg og indiepopbandet Kråkesølv, hvor han spiller trommer. Kråkesølv gjorde en fin på fjorårets Blablafestival og har fått mye oppmerksomhet for sine catchy melodier og velskrevne tekster, blant annet under årets by:Larm. Det har vært mye aktivitet på Kråkesølv-fronten i år. Hvordan ser sommeren deres ut?Sommeren blir relativt rolig for vår del. Noen spillejobber på festivaler her og der blir det (Træna, Alo, Parken, Verket), men ikke sånn at hele sommeren er fullbooket. Vi har brukt en del tid på innspillingen av debutplaten vår siden jula i fjor, og nå er det bare miksing og mastring som gjenstår før den er klar for lansering. Forhåpentligvis slipper vi en låt eller to på internett og radio i løpet av juni, men platen kommer nok ikke før september/oktober. Så for oss blir høsten mye mer spennende enn sommeren. Har du noen avsløringer når det gjelder årets Bodø Hardcorefestival? Har dere spennende planer?Hehehe… Mange spennende planer, men ingen avsløringer. Du har jo vært på Blabla flere ganger, både som artist og som gjest. Har du noen bra Blabla-minner?De beste minnene jeg har fra Blabla-festivalen er helt klart fra 2005. Da var jeg 15 år og spilte sammen med hardcorebandet Hjertesorg. Det jeg husker aller best er nok overnattingen på APO-bygget det året, fordi det var så sykt mange tilreisende (spesielt fra Bodø). Stemningen i sovesalen var helt eksepsjonell, og den gode gamle leirskolefølelsen har nok aldri vært så tilstede som den natten. Endre Njøs kommer for all tid til å bli sitert: “Kan dåkker vær så snill å vær litt stille, det e faktisk nån som prøva å sov her!” (sagt på en svært nasal og treg måte). I tillegg til å være et band er Kråkesølv også et solid bowling-team (!) - kan du fortelle litt om det om det?Vi fikk vel smaken på bowling for litt over ett år siden, og har vært hekta siden da. Det har nok hendt seg opp til flere ganger at bandøvinger har blitt tilsidesatt til fordel for noen runder bowling. I starten benyttet vi nesten alle anledninger i bandsammenheng til å fortelle om vår lidenskap til bowlingsporten. Dette har dog roet seg ned litt i det siste (mest fordi vi ikke blir intervjuet lenger). Men for å si det sånn: Kråkesølv ble seriemestere i bedriftsseriens 4. divisjon her i Bodø den 20. april 2009. Opprykket til 3. divisjon betyr at det nå blir innkjøp av egne kuler og sko, samt et flunkende nytt draktsett på hele gjengen. Kråkesølv DA går for gull! Har du ellers spesielt noe på hjertet / noe du vil si til årets publikum?Jeg er virkelig lei meg for at jeg ikke kommer meg på årets Blabla, da den dessverre kolliderer med to av festivalene vi skal spille på med Kråkesølv i sommer. Det er en spennende og imponerende lineup dere har spikret sammen, og hadde jeg hatt muligheten ville jeg definitivt tatt turen. Lykke til!
|
|
|
Post by Sortland Rockeklubb on May 24, 2009 12:39:08 GMT 1
SYNNE STENERSENUkas Blabla-fjes er Synne Stenersen, eventyrer, aktivist og rocker fra Myre. Synne spiller gitar i det gamle Sortlandsbandet Raptus som nå er klare for Blabla. Hun har vært en del av byens rockemiljø i flere år. Du har jo vært tilbake i Vesterålen en god stund nå. Hva driver du med for tiden?Jeg er i Vesterålen for å gjøre en innsats for noe jeg ser på som den viktigste saken i norsk historie på flere tiår, nemlig kampen for et oljefritt Lofoten og Vesterålen. Ellers spiller jeg mye gitar og ler mye sammen med flotte mennesker. I fjor sommer kom du tilbake til Norge etter et halvår på reise i Europa. Kan du fortelle litt om det?Bakgrunnen var at jeg hadde lyst til å deinstitusjonaliseres etter et liv med konkrete rammer helt fra barnehage til videregående skole. For å få til dette ville jeg reise. Vi hadde ingen spesielle planer for hvor vi skulle eller hvordan vi skulle finansiere det hele, men vi hadde drøssevis av ideer og ønsker. Vi gjorde et røverkjøp da vi skaffa oss en gammel ambulanse for 22000 kr. Tre dager etter bestått oppkjøring forlot vi landet. Da hadde vi full tank, 2000 kroner og 27 Euro. Vi skaffet oss penger, mat og diesel ved å spille på gata, spille på pubber, jobbe med vinranker og på gårder. Mesteparten av tida bodde vi i Tyskland og Frankrike, men vi besøkte også Sverige, Danmark, Sveits, Italia, Belgia og Nederland. Hver dag vi våkna, enten det var i bilen på en parkeringsplass i Amsterdam, i gjestehuset i et hippie-community, hos en bonde-familie i Tyskland, under åpen himmel på en strand i Normandie sammen med en anarkistgruppe, eller på scenen i et igloo-formet hus, våkna vi med en intens følelse av frihet Fordi vi hele tiden måtte komme i kontakt med nye mennesker for å overleve ble hver dag unik. Etter 3 måneder føltes det som om vi hadde vært på veien i flere år, og det ble vanskeligere å kommunisere med venner og familie hjemme. Etter å ha reist i over et halvt år kjørte vi tilbake til Norge, med fransk aksent. Det må nevnes at vi som reiste er blant de med dårligst økonomisk bakgrunn for å reise av alle vennene jeg har. Men penger er et byttemiddel og ikke en verdi i seg selv. Jeg vil derfor komme med en oppfordring til alle som ønsker å reise ut i verden: Det finnes ingen reelle hindringer, man må bare åpne øynene for alle mulighetene! Etter du kom tilbake har du jo blant annet blåst nytt liv inn i Raptus etter en lengre pause. Er det godt å spille igjen? Hva er planene framover?Jeg har aldri før hatt så mye inspirasjon til å lage musikk som nå! Jeg og Kathinka lager flere nye låter i uka. Vi skal ut å reise for å spille musikken vår så fort vi har tatt lappen. Det blir spennende å se dere igjen på Blabla, iallfall! Husker du første gang du var på festivalen?Jeg tror det var sommeren 2005. Jeg husker at folk dansa og støtta alle bandene som spilte. Jeg håper det blir slik i år også. Sist men ikke minst - hva får deg ut på dansegulvet under årets festival?Jeg skal danse som faen til de fleste bandene, men tror spesielt Tyst! sin “Ta’kke noenting” blir dansbar!
|
|