espens
Junior Member
|
Post by espens on Aug 4, 2004 14:22:51 GMT 1
Liller: Jeg skjønner ikke helt hva du mener når du skriver "GJØR NOE MED DET". Ved å ta et standpunkt gjør man jo noe med det. Hvis alle bare godtar at ting er kjipt, men ikke har tro på at de kan gjøre noe med det, så vil man selvfølgelig aldri nå igjennom med de sakene man støtter opp under. Å tro at det ikke finnes konsekvenser av mine og dine handlinger er etter min mening absurd. Man påvirker ikke bare de/det man direkte tar avstand fra, men man viser andre hva man mener, og sånn blir snøballen større Ved å protestere, si dine meninger, skrive leserinnlegg i aviser og diskutere på kafeen gjør man en forskjell. tror jeg... celeborn: jeg tror ikke det er en ond sirkel. Ved å kjøpe Mack brus (eller noe anna alternativ til coca-cola) fra brushylla som er mere bortgjemt inne i butikken så viser du at det finnes en etterspørsel etter andre produkter enn coca-cola sine. Kanskje nettopp den butikken vil kutte ned på coca-cola og ta inn mere av evt. Mack?
|
|
|
Post by celeborn on Aug 4, 2004 14:26:59 GMT 1
espens - Fra et onde til et annet? Det å ta et standpunkt i seg selv fører ingen vei. Man må gjennomføre massive tiltak for å skadeskyte et stort konsern. Du har rett i at å spre meninger vil hjelpe, selv om jeg oppfatter det som propaganda på lik linje med Coca Colas reklamkampanjer.
|
|
|
Post by Øystein BL on Aug 4, 2004 14:36:28 GMT 1
å boikotte medfører jo naturlig oppmerksomhet, f.eks. er det mange som henger seg opp i at andre ikke spiser kjøtt. enten reaksjonen på det er negativ eller positiv, får det den nevnte snøballen til å rulle.
definisjonsmessig har kanskje ikke et standpunkt (en tanke/mening?) noe verdi før en setter det ut i verden, men det er vel akkurat det espen s prater om. å gjøre et standpunkt ved å utføre fysiske handlinger, nærsagt.
|
|
|
Post by celeborn on Aug 4, 2004 14:40:40 GMT 1
Jeg føler for å være en smule usaklig. Jeg boikotter folk som boikotter. Tror ikke et standpunkt kan utføres fysisk.
|
|
scrawneh
New Member
I'm making wheatloaf, it's like meatloaf --but made of wheat.
|
Post by scrawneh on Aug 4, 2004 20:23:22 GMT 1
*vinke til Celeborn*
|
|
|
Post by Niles on Aug 5, 2004 13:38:12 GMT 1
"e-stoffer som ikke er "dyrevennlige" " skjønte ikje heilt det...
|
|
|
Post by Niles on Aug 5, 2004 13:41:09 GMT 1
|
|
espens
Junior Member
|
Post by espens on Aug 5, 2004 16:59:34 GMT 1
det er en del e-stoffer som er basert på dyr rett og slett. vegan.nu/resources/?cat=animaliskaprodukter&doc=enummerF.eks. i brød som du får kjøpt i butikken så er det gjerne e471 og e472... som du kan se ut i fra lista i linken ovenfor. Disse kan være utvunnet fra dyrefett. uansett, du må ikke tro at jeg mener at mennesker som spiser disse e-stoffene er dårlige mennesker med lav moral, hehe
|
|
|
Post by kjetta on Aug 6, 2004 5:17:12 GMT 1
Boikott alt som koster penger !!
|
|
|
Post by Hmm on Aug 6, 2004 5:56:19 GMT 1
Jeg kjøper aldri pelsprodukter, spiser ikke kjøtt, bruker ikke kosmetikk som jeg vet er testet på dyr...det er alt jeg kommer på for øyeblikket..
|
|
Andreas L.
Full Member
-. There is no tomorrow .-
|
Post by Andreas L. on Aug 6, 2004 7:14:11 GMT 1
Jeg forstår hva du mener, Kjetta, men det er sinnsykt vanskelig å gjøre det i praksis. Å leve uten å bruke penger i det hele tatt er vanskelig i samfunnet i dag. Mat er vel kanskje det verste å skaffe uten å bruke penger. Om man spiller i band trenger man strenger, trommeskinn og whatnot (i tillegg til selve instrumentene), bare til eksempel. Jeg vet jeg står i fare for å høre pessimistisk ut nå, men jeg har tenkt mye på disse tingene selv, og vet at det ER mulig. Har lest litt om Food not bombs-prosjektet i USA (www.crimethinc.com), blant annet. Men det er en lang vei fra å tenke det til nær sagt å aldri sette sin fot i en butikk igjen ...mener jeg da
|
|
|
Post by kjetta on Aug 6, 2004 19:49:07 GMT 1
fuck that shit !!
Steal what you need ! Burn the rest !
Andreas L. du er ikke pessimistisk, men realistisk. JEg er derimot i et humør jeg ikke ønkser å tenke fornuftig i akkurat nå. fuck.
|
|
|
Post by Hawken on Aug 6, 2004 21:25:55 GMT 1
Hm:) Tror det er vanskelig i Norge.
|
|
espens
Junior Member
|
Post by espens on Aug 9, 2004 9:46:40 GMT 1
I vår "sivilisasjon"/vestlige verden så er vi vel mer eller mindre tvunget til å bruke penger i en viss grad. Det funker nok å finne seg en flekk i skogen, bygge sitt eget hus/hytte, jakte sin egen mat, gå tilbake til naturen slik det en gang var, men da blir det med en gang vanskeligere å bestille musikk fra USA og alle andre goder man har gjort seg selv avhengi av...
Velger man å bo i en by tror jeg det blir vanskelig å leve et helt liv uten å bruke penger.
hadde vært kult å diskutert litt her alternative måter å leve på i vårt samfunn, med mindre pengebruk og mindre deltakelse i det kapitalistiske systemet.
|
|
|
Post by mersk on Aug 9, 2004 13:25:00 GMT 1
ja, helt enig. finner man seg en liten flekk i skogen som ingen andre vet om, som også er et passelig sted for å overleve som en annen neandertal i år 2004, så er det største problemet innlysende: man har ikke mulighet til å bestille CD'er fra USA.
og, SKULLE du klare å bo i en by uten å bruke penger i det hele tatt, og faktisk IKKE bli spyttet på hver dag og gå kledd i søppelsekker, så send meg en melding med din gratis mobiltelefon, slik at jeg kan kontakte de ansvarlige for Nobelprisen.
|
|